Waarom Persona toebehoort aan de Switch
Nieuws

Waarom Persona toebehoort aan de Switch

Na jaren van wachten, zeuren en teleurstellen kondigde Nintendo halverwege dit jaar aan dat de laatste drie Persona-games naar de Nintendo Switch komen. Vooral de port van Persona 5 Royal, de bekendste titel uit de reeks en voormalig GOTY-genomineerde, wekte een flinke zucht van opluchting op. Éindelijk komt die verdoemde game naar Nintendo’s hybrideconsole.

Buitenstaanders zijn vast blij dat ze niet meer “Persona 5 on Switch when?” onder iedere tweet van Nintendo America zien staan. Ondertussen kunnen de spammers in kwestie zichzelf een schouderklopje geven, want al hun toegewijde gezeur is niet voor niets gebleken. Maar goed, het leek er anderzijds op dat Atlus – de ontwikkelstudio achter Shin Megami Tensei en de Persona’s – ons al die tijd voor de gek hield. Want kom op: Persona 5, die game hoort toch gewoon op de Switch?!

Wachten op ports

Toen Persona 5 na een ontwikkelperiode van vijf jaar in 2017 uitkwam voor de Playstation 3 en 4 werd het al gauw bejubeld als een van de meest indrukwekkende rpg’s aller tijden. Gamer.nl beoordeelde het destijds met een 9 en noemde het de fijnste game in de serie.

Persona 5 is vanzelfsprekend qua gameplay vergelijkbaar met haar voorgangers, waarbij sociale simulatie en 'dungeon crawling’ een cruciale rol spelen. In Persona 5 speel je als een stille hoofdrolspeler, codenaam Joker, die de leider wordt van een rebellerend collectief genaamd The Phantom Thieves of Heart. In een hedendaags Tokio infiltreer je met je groepsgenoten het onderbewustzijn van corrupte prominenten, zoals een frauduleuze kunstenaar of een maffiabaas, om hen ‘van gedachten te laten veranderen’. Dat doe je door zogenaamde Palaces (uitgebreide dungeons) te verkennen en daar een verborgen schat te stelen.

©GMRimport

Persona 5 groeide in het Westen uit tot de bestverkopende titel in de serie. De game werd in 2017 zelfs genomineerd voor een Game of the Year-award en mocht zich daarbij voegen aan een rijtje met klassiekers als God of War, Super Mario Odyssey en Zelda: Breath of the Wild. In 2020 deed Atlus een schepje bovenop de Persona-hype door een uitgebreidere versie, Persona 5 Royal, uit te brengen op de Playstation 4. 

Super Smash 

Ondanks dat Persona heel lang fungeerde als Playstation-exclusive, heeft de Nintendo-community de reeks altijd omarmd. Dat is frappant, aangezien een groot deel van de Persona-fans dus nog nooit een 'echte' Persona-game heeft gespeeld.

Een belangrijke reden daarvoor is omdat er in het verleden een aantal spin-offs op Nintendo-consoles en -handhelds verschenen. Dat begon met een cross-over van Persona 3 en 4, genaamd Persona Q: Shadow of the Labyrinth, die exclusief uitkwam op de 3DS in 2014. De opvolger van die game, Persona Q2: New Cinema Labyrinth, vervolgde in 2018 als een van de laatste 3DS-titels en voegde personages uit Persona 5 toe aan de cast.

De twee 3DS-games bleven behoorlijke niches, maar sloegen duidelijk aan bij liefhebbers van (j)rpg’s. En het is voor te stellen dat, wanneer je als gamer geïntroduceerd wordt aan een ensemble cast vol toffe personages, het begint te kriebelen om de games te spelen waar zij oorspronkelijk vandaan komen. Het enige probleem was: dat kon niet op Nintendo-platforms.

©GMRimport

Als we één moment moesten aanwijzen waarop het Persona-vuur onder Nintendo-fans echt begon te loeien, dan zou dat de aankondiging van Joker voor Super Smash Bros. Ultimate. zijn. Dat was nogal een verrassing voor de community, aangezien Joker het eerste Smash-personage was met bijna geen enkele verbintenis aan Nintendo (want laten we eerlijk zijn: Metal Gear Solid was behoorlijk populair op de GameCube).

Een groot deel aan mainstream gamers maakten daarmee dus kennis met de mysterieuze charmes en onfeilbare swag van Joker en de bijbehorende flitsende pop artstijl van Persona 5. Jokers veelzijdigheid als vechter en het feit dat een grote schare Smash-pros met hem aan de haal gingen, zorgde ervoor dat hij snel uitgroeide tot een notoir figuur binnen de game. Zoals gebruikelijk voor Smash-personages, ontwikkelde Nintendo ook een amiibo van Joker, wat hem tevens populair maakte bij Nintendo-verzamelaars.

©GMRimport

Joker in Smash gold als een soort van bevestiging dat Nintendo Persona 5 naar hun console ging brengen. Waarom kwam er anders zo’n niche gamepersonage naar hun razend populaire vechtspel? Dat kon Nintendo toch niet duiden aan de hand van ondergesneeuwde spin-offs op de 3DS? Wonderbaarlijk werd er geen gebruikgemaakt van dat momentum, want nieuws over een port naar Switch bleef nog lange tijd uit. In 2020 kwamen Joker en zijn Phantom Thieves overigens wel naar Switch, maar dan in een heel andere vorm. Persona 5 Strikers, een musou-hack and slash-game, vervolgde het verhaal van de originele game, met exact dezelfde personages – een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is als je nooit de originele Persona 5 hebt gespeeld.

Het geduld van een grote groep Nintendo-gamers begon inmiddels op te raken, met een stortvloed aan zure Persona-fans op social media en in de livechats bij Nintendo Directs tot gevolg. Het hielp daarbij niet dat in 2022 een Switch-port werd aangekondigd van Persona 4 Arena Ultimax: een arcade vechtersgame en spin-off van Persona 4 van bijna tien jaar oud. Het begon er een beetje op te lijken dat Nintendo hele andere prioriteiten had met Persona op de Switch dan verwacht. Of sterker nog, dat ze de fanbase gewoonweg aan het sarren waren. Dat er vervolgens ports van Persona 3, 4 en 5 werden aangekondigd voor Playstation 5, Game Pass en Steam – en niet voor Nintendo – was pas echt olie op het vuur.

©GMRimport

Switch als de perfecte console voor Persona 

Jokers aanwezigheid in Smash en de meerdere spin-offs van Persona op Nintendo-consoles zijn enkele redenen waarom men uitkeek naar de hoofdgames op Switch. Maar er is ook nog een andere, heel belangrijke reden waarom Nintendo-spelers – maar ook traditionele Persona-fans – snakken naar de games op deze console. Dat heeft te maken met wat de Switch in eerste instantie zo’n succes maakte bij het grote publiek: het is een hybrideconsole.

Persona-titels zijn lange, intensieve games. Naast de momenten waarop je je letterlijk dagen bezighoudt met één dungeon in Persona 5, bevatten de games ook een aanzienlijke hoeveelheid dialogen. De games zijn feitelijk simulaties: een fantasierijk universum om met je neus in te duiken; een virtueel, tweede sociale leven om in thuis te komen. Persona’s zijn in de eerste plaats actie- en avonturengames, maar hebben ook veel weg van visual novels.

Ondanks dat het echt een genoegen is om de dungeons op een groot scherm te spelen – terwijl de Persona-symfonieën grandioos over de stereo klinken – biedt een Nintendo Switch dus de mogelijkheid om van de veelzijdige verhaallijnen te genieten in handheldmodus. Zo wordt het mogelijk om de langgerekte games overal mee naartoe te nemen – op reis in de trein, in je bed, in het park met de schermhelderheid op maximale stand – en telkens even een in-game dag te beleven.

©GMRimport

Hoewel Persona 3 Portable en Persona 4 Golden al furore maakte op de handheldconsoles van Playstation, was Persona 5 echt voor het grotere scherm bedoeld. Eind oktober is de game dus voor het eerst speelbaar in handheld en dat is waarom ook een groot deel aan traditionele Persona-fans ernaar uitkijkt.

Want hoe je het ook wendt of keert, Persona’s hebben enorme potentie op handheld. Met een draagbare console die je op ieder moment van de dag, op welke plek dan ook en in elke fysieke houding aan kunt zetten, wordt het afronden van de campagne veel aantrekkelijker. Gamers die zich ooit gewaagd hebben aan Persona 5 en de game nooit afmaakten, of zo geïntimideerd waren dat ze er nooit aan zijn begonnen, kunnen de game alsnog nog een kans geven.

Als er dus een ding duidelijk is geworden gedurende de jaren dat de Nintendo-community wachtte op Persona 5, is wel dat de serie tijdloos is. Want toen Nintendo in de laatste minuten van hun Partner Showcase de drie Persona-hoofdtitels aankondigde, reageerden fans alsnog dolenthousiast. Binnenkort maakt een hele nieuwe generatie dus kennis met Atlus’ levenswerk, en veel spelers van het eerste uur zullen Persona herbeleven of een tweede kans geven. Dus: alsnog welkom op de Switch, Persona!

De port van Persona 5 Royal verschijnt op 21 oktober en de ports van Persona 3 Portable en Persona 4 Golden verschijnen op 19 januari volgend jaar. De games komen naast de Nintendo Switch ook voor het eerst uit op PS5, Xbox Series X en S en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!