Waarom je burgers kunt neerschieten in Call of Duty: Modern Warfare
Nieuws

Waarom je burgers kunt neerschieten in Call of Duty: Modern Warfare

Na een recordbrekende multiplayerbèta deed Infinity Ward het verhaal van Call of Duty: Modern Warfare uit de doeken met een trailer. Gamer.nl reisde af naar Londen om meer te weten te komen over de campagne en ging in gesprek met de cast en de narrative director van de game.

Wie de de Call of Duty-franchise al een tijdje volgt, concludeert wellicht dat de cirkel rond is. Infinity Ward keert terug naar de populairste Call of Duty-serie en haalt verschillende voormalige werknemers aan boord die de benen namen na het vertrek van Zampella en West. Sleutelfiguren als multiplayerontwerper Geoff Smith en hoofdontwerper Joel Emslie spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de herstart van Modern Warfare. Opvallend genoeg trok de ontwikkelaar ook voormalige Naughty Dog-medewerkers aan, die moesten heruitvinden hoe je verhalen vertelt vanuit een eerstepersoonsperspectief.

“Het is absoluut een ander soort uitdaging”, vertelt narrative director Taylor Kurosaki. “In third-person games zie je het personage op het scherm en heb je bepaalde signalen voor z’n emotionele staat. Dus als hij moe is hangen z’n schouders en hapt hij naar adem. Vanuit een eerstepersoonsperspectief heb je die signalen niet, dus moet je er voor zorgen dat de emotionele status van de speler synchroon loopt met het personage. Je wilt niet dat je personage zomaar gaat schreeuwen tegen een ander, dat is gek. Je moet er voor zorgen dat de speler iets meemaakt, meegetrokken wordt in het verhaal, en vervolgens diezelfde reactie heeft.”

©GMRimport

Mijnenveld

Maar het perspectief was verre van de grootste uitdaging voor Kurosaki en de rest van het team. Dat is namelijk de manier waarop de thema’s van de game behandeld worden en hoe de ontwikkelaar zich heelhuids door dit mijnenveld van in potentie slechte pr navigeert. Modern Warfare duwt morele vraagstukken van oorlogsvoering in je gezicht en geeft bijvoorbeeld Europese terreuraanslagen zeer expliciet weer. Taylor Kurosaki zegt zich bewust te zijn van de valkuilen die hierbij komen kijken in het jaar 2019 en claimt dat er maar één manier is om het goed te doen.

“We vroegen onze Navy Seal-consultants: wat is het verhaal dat we kunnen vertellen? Het antwoord was: met imperfecte informatie en een vijand die geen uniform draagt waaraan je hem kunt herkennen, word je toch verwacht om je werk perfect te doen. De gameplayvariant daarvan is het betreden van een ruimte waarvan je zeker weet dat terroristen zich daar huisvesten. Je weet dat er slechte mensen zijn die aanslagen hebben gepleegd, maar je weet niet wat er achter elke deur zit. In een fractie van een seconde moet je onderscheiden wat wel en niet een bedreiging vormt.”

Infinity Ward heeft weer lef, maar lijkt de maatschappelijk gevoelige onderwerpen die de game behandelt ook zorgvuldig te benaderen

-

Operation Clean House

Daarmee refereert Kurosaki naar Operation Clean House, een intense missie die de studio meerdere malen liet zien. Het is een interessante keuze, maar tegelijkertijd logisch gezien de insteek van de game. De sfeer van de missie is fenomenaal tijdens de muisstille infiltratie van Captain Price, sergeant Kyle Garrick en de overige antiterreureenheid die het Londense pand betreden. Buiten blaft een hond als de eerste gedempte schoten elders in het huis oproer veroorzaken, en ergens klinkt vaag het geluid van een huilende baby.

De eenheid werkt pikdonkere kamers af alsof het een routine is, maar is ook op de hoede voor onverwachte bedreigingen. Een man die vanonder een bed het vuur opent: twee kogels zijn genoeg. Een vrouw die een wapen trekt: boem, einde. Een moeder met een baby: geen bedreiging. Een vrouw die smeekt om haar leven en plotseling grijpt naar een ontsteker: een twijfelachtig schot blijkt honderden levens te redden.

We vroegen Kurosaki of deze twijfel zich ook vertaalt naar de gameplay en of je onschuldige burgers daadwerkelijk per ongeluk neer kunt schieten. Dat is volgens hem zeker mogelijk, maar wel binnen de perken. “Er zijn allerlei factoren in de engine die bepalen of iets een onschuldige fout is, zoals wanneer een gijzelaar te dicht op een vijand staat. Maar als mensen duidelijk hebben gemaakt dat ze geen bedreiging meer zijn en je dan de trekker overhaalt, straft de game je.”

©GMRimport

Vrijheidsstrijders

Deze morele complexiteit moet ook tot uiting komen in de structuur van het verhaal. Een aanzienlijk gedeelte van de game draait namelijk om Farah Kareem, commandant van de verzetsstrijders in het fictieve land Urzikstan. Kareem heeft van dichtbij meegemaakt hoe haar volk werd afgeslacht en weigert onorthodoxe middelen te gebruiken om haar volk te verdedigen.

“Ze is iemand die van kinds af aan is blootgesteld aan oorlog, dus dat is onderdeel van haar leven”, vertelt actrice Claudia Doumit. “Ze heeft de gruwelijke tactieken die de bezetters van haar land gebruiken meegemaakt en dat heeft invloed op hoe ze dingen benadert. Ze wil niet zoals de vijand zijn, dus kijkt ze eerst naar niet-gewelddadige opties. En daar heeft ze moeite mee gedurende de game, want sommige scenario’s lenen zich daar niet voor.”

De missies met Farah moeten ook het contrast tussen de hightech uitrusting van Tier 1 operators en de soms geïmproviseerde middelen weergeven. Als Price, Garrick en uitzendmilitair Alex beschik je over nachtkijkers, laserlampjes, dempers en allerlei andere technische hoogstandjes, terwijl Farah het moet doen met een roestige AK-47 in een onderbemand fort tegen een zwaarbewapende bezetter.

©GMRimport

‘Ze verdronken ons bijna’

Dan heb je nog Kyle Garrick, vanuit wiens ogen je Captain Price regelmatig meemaakt. Price is op zijn beurt een speelbaar personage en behoort ook in deze Modern Warfare tot de elite Britse Special Air Service. Acteur Barry Soane werd in een bolletjespak gehesen om het gezicht van de serie tot leven te brengen en onderging daarvoor zelfs intense training, zo vertelt hij.

“Ik speel een navy seal in de serie Six, waarbij ik twee jaar training kreeg van echte Navy Seals. Ik ben ook naar Seal Fit geweest voor een soort ‘helweek’, wat inderdaad de hel bleek te zijn. Maar wel een cruciale ervaring: ze breken je en bouwen je weer op, leren je leiderschapsvaardigheden en belangrijke vaardigheden voor het leven. Ook kreeg ik wapentraining. Ze verdronken ons daarvoor bijna in de zee, waarbij we onze armen in elkaar moesten haken.”

Watch on YouTube

Lef

Een groot deel van de hype rondom Modern Warfare vloeit voort uit nostalgie. De tweede game wordt door velen gezien als het hoogtepunt van de Call of Duty-franchise en Modern Warfare 3 is nog steeds de bestverkochte Call of Duty ooit. Toch zijn er veel aspecten die de nieuwe Modern Warfare het boeiendste deel sinds jaren maken. Infinity Ward heeft weer lef, maar lijkt de maatschappelijk gevoelige onderwerpen die de game behandelt ook zorgvuldig te benaderen. Of de studio daarin slaagt, ontdekken we later deze maand.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!