Tien jaar later: Waarom de PSP Go geen succes was
Nieuws

Tien jaar later: Waarom de PSP Go geen succes was

In 2009 bracht Sony het vierde model uit in de PlayStation Portable-lijn; de PSP Go. Het is direct te zien dat dit vierde model sterk verschilt ten opzichte van de vorige modellen en Sony een andere richting kiest voor zijn draagbare spelcomputer. De PSP Go wordt uiteindelijk, mede door tegenvallende verkopen, een model dat het bedrijf het liefst zo snel mogelijk vergeet en komt in de schaduw te staan van zijn voorgangers. Toch lijkt het systeem in eerste instantie bestemd voor een ander lot.

Tijdens E3 2009 presenteert Sony de PSP Go; de nieuwste draagbare

Watch on YouTube

die 56 procent kleiner en 43 procent lichter is ten opzichte van de originele PSP. Het nieuwe systeem beschikt over een intern geheugen van 16 GB en richt zich volledig op de digitale distributie van games en andere media. Dit is terug te zien in het verwijderen van de ingang voor de Universal Media Disk (UMD), waardoor het spelen van fysieke games niet mogelijk is op de handheld.

De PSP Go heeft een compact, uitschuifbaar design en wordt ondersteund met bluetoothfunctionaliteit, dat opties biedt om het systeem draadloos te verbinden met verschillende apparaten, waaronder de PlayStation 3. Ook kan het geheugen van de PSP Go uitgebreid worden tot 32 GB met een M2-geheugenkaart en kan door middel van een meegeleverde cd verschillende media gemakkelijk op de PSP Go worden gezet via een pc of laptop.

©GMRimport

UMDon’t

Op papier lijkt de PSP Go op vele fronten grote verbeteringen te hebben aangebracht en lijkt het af te stevenen op een nieuw succes voor Sony. De draagbare console lanceert in oktober 2009 met een prijskaartje van ongeveer 250 euro in Nederland, terwijl het vorige PSP-model, de PSP-3000, nog wordt verkocht voor ongeveer 170 euro. Dit verschil in prijs lijkt voor Sony klein genoeg te zijn om fans aan te trekken tot het aanschaffen van de PSP Go, maar niet is minder waar. Al snel wordt via de verkoopcijfers duidelijk dat liefhebbers van de PSP het niet waard vinden om extra geld uit te geven voor een systeem die alleen digitale games ondersteunt.

Hoewel het niet hoeven meedragen van UMD’s erg handig lijkt, is het niet overtuigend genoeg voor eigenaren van andere PSP-systemen om over te stappen naar het digitale model. Spelers hechten kennelijk nog teveel waarde aan de fysieke games die tevens niet gebruikt kunnen worden voor de Go. Hiermee blijft er een kleine doelgroep over dat het systeem aanschaft voor het verzamelaspect of nog niet eerder in het bezit is geweest van een PSP-systeem. De PSP Go wordt simpelweg als te duur beschouwd voor de functies die het biedt ten opzichte van vorige modellen.

In de korte levensduur van de PSP Go waren liefhebbers van draagbare spelcomputers nog niet klaar voor uitsluitend digitale games

-

Retailboycot

Met de focus op het verkopen van uitsluitend digitale producten doet Sony een poging om een stap in het distributiekanaal over te slaan; de retailers. Ondanks het blijven ondersteunen van de UMD’s voor oudere PSP-systemen, worden retailers sterk benadeeld met de PSP Go, aangezien er geen omzet te genereren valt met games op het nieuwe systeem. Onder andere Nedgame besluit in 2009 dan ook om uit protest de PSP Go niet in Nederland te verkopen en Sony te boycotten.

Naast het mogelijk mislopen van omzet is het voor retailers moeilijk om de PSP Go te verkopen door zijn relatief hoge prijs. Gezien het systeem volledig leunt op digitale games is er geen mogelijkheid voor retailers om de spelcomputer te verkopen in bundels. Het digitale aspect van de PSP Go mag dan wel een vernieuwende functie zijn geweest, maar dat kon zich dit niet uiten in de verkoopcijfers.

©GMRimport

No-Go

Naast de kritiek op de ontbrekende UMD-drive, het beperkte digitale aanbod van games en de forse prijs, lijkt Sony benadeeld te worden door de opkomst van smartphones als meest gebruikte apparaat voor portable gaming. Deze groei, gecombineerd met tegenvallende verkopen, zet Sony aan om in 2010 een bundel uit te brengen voor de PSP Go waarbij kopers tien gratis games krijgen, waaronder Assassin’s Creed: Bloodlines, Grand Theft Auto: Vice City Stories en MotorStorm Arctic Edge. Deze bundels leveren echter niet veel op en Sony besluit om in april 2011, nog geen twee jaar na lancering, met de productie van het systeem te stoppen. Met deze beslissing zegt Sony zich te willen focussen op toekomstige PSP-systemen en de PlayStation Vita.

In de korte levensduur van de PSP Go waren liefhebbers van draagbare spelcomputers nog niet klaar voor uitsluitend digitale games, iets waar tegenwoordig heel anders over gedacht wordt. De PSP Go was zijn tijd dus ver vooruit, maar Sony luisterde tegelijkertijd niet goed genoeg naar de wensen en behoeften van zijn fans. Sony koos er dan ook voor om terug te grijpen naar een UMD-drive en verlaagt de prijs drastisch van het laatste PSP-model, de PSP Street. De PSP Go stierf uiteindelijk een stille dood als het vergeten deel van het verder zo sterke PSP-tijdperk.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!