Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: De ar-verkenners.

Facebook hield in de nacht van woensdag op donderdag ‘Facebook Connect’ (voorheen Oculus Connect), waar het bedrijf een boel nieuwe aankondigingen deed. Zoals verwacht onthulde het de Quest 2, en de features en mogelijkheden komen aardig in de buurt bij de voorspellingen die we in juni al deden. Een volledige review van de nieuwe hardware kun je zo spoedig mogelijk verwachten.

Maar het was een andere onthulling die toch meer indruk maakte: Facebook is verder met augmented reality dan we dachten. Niet dat het bedrijf al hardware of zelfs een heuse demo liet zien, maar het is heel duidelijk dat er in de labs al flinke sprongen voorwaarts zijn gemaakt.

©GMRimport

Ar is de mogelijkheid om computerbeelden met de echte wereld te mengen, zodat je bijvoorbeeld spelfiguren in je achtertuin ziet lopen, of virtuele wegwijzers verschijnen die de juiste route aangeven. Hoewel ar op dit moment al redelijk functioneert op een smartphone, wordt het pas echt interessant als die ar-beelden via een bril naadloos in je blikveld verschijnen. En dat heeft heel wat voeten in de aarde.

Niet in de laatste plaats op sociaal gebied. Want de ar-bril van Facebook is niet het eerste experiment op dit vlak. Wie herinnert zich de Google Glass nog? Dit (voor huidige begrippen) primitieve en lelijke ding projecteerde een beeldscherm met lage resolutie in je blikveld, zodat je daar extra informatie kon zien. In theorie zou dit apparaat bijvoorbeeld helpen met navigeren, maar ook bij het helpen herinneren van de naam van de persoon die je op een feestje aanspreekt.

Het probleem met Glass was niet zo zeer technologisch van aard als wel sociaal. Bedrijven in San Francisco, waar de Glass werd uitgetest, weerden al snel Glass-dragers. Deze early adopters werden ook al snel ‘glass-holes’ genoemd, omdat ze een bril droegen die elk moment en zonder waarschuwing dingen kon filmen en opnemen. Een privacy-probleem dus, met imagoschade tot gevolg. Glass verdween, niet omdat het idee inherent fout was, maar omdat er teveel serieuze vragen en vooroordelen rond de technologie zweefden.

©GMRimport

Facebook

Nu Facebook zich op hetzelfde gebied begeeft, komen al die vragen en vooroordelen weer naar boven. Wat betekent het als iemand een ar-bril opheeft? Voor de gebruiker? Voor de omgeving? Voor willekeurige voorbijgangers die opeens ‘gefilmd’ worden?

Juist Facebook, een bedrijf waar al wantrouwend naar wordt gekeken, moet dus een manier vinden om met al die vragen en problemen om te gaan. Want hoe cool de mogelijkheden ook zijn (en die zijn extreem cool): als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen. Of erger: kopers worden uit openbare gelegenheden geweerd.

Als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen.

-

Project Aria

Dat is de reden dat Facebook Project Aria uitrolt. Het bedrijf stuurt een groep medewerkers de wereld in met een bril die niet echt een ar-bril is, maar wel alle sensoren bevat. Het idee is dat ze met deze brillen ontdekken welke gegevens de bril uit de omgeving kan aflezen onder allerlei omstandigheden (zoals in het duister, bij slecht weer of tijdens het sporten) en hoe deze data veilig verwerkt kan worden.

Tegelijk is het een manier om te registreren hoe de bril in het openbaar ontvangen wordt. Facebook-medewerkers met zo’n Aria-bril krijgen een speciaal shirt aan, zodat duidelijk is wat ze aan het doen zijn. Facebook vergelijkt het met de 360 graden camera’s die Google en andere bedrijven rond laten rijden voor streetview-applicaties.

©GMRimport

Mooi

Daarnaast zegt het bedrijf te investeren in de esthetische kant van de bril. Als-ie lelijk is, koopt niemand hem. Maar in hoeverre deze belofte kan worden ingelost, is niet duidelijk zonder te weten hoe de hardware er uit moet zien. Hoe je het ook bekijkt, de bril moet een batterij, een processor en sensoren bevatten, die het altijd dikker en oneleganter maken dan een doorsnee Ray-Ban.

Het zal echter nog wel even duren voordat we een werkend prototype kunnen zien, laat staan uitproberen. Dat is spijtig, want de belofte van de technologie zelf is om van te watertanden. Praat met holografische vrienden alsof ze naast je op de bank zitten, krijg extra informatie over je route, restaurants en winkels, of speel spellen met echte of virtuele figuren op een manier die Pokémon Go zo primitief laat lijken als Pong.

Belofte

De belofte van ar is groot. Het heeft de potentie om de wereld ingrijpender te veranderen dan de smartphone. Hoe Facebook (en nog belangrijker: wij allemaal) omgaan met die potentie is vooralsnog een groot raadsel. De toekomst van de ar-bril is nog in nevelen gehuld.

Lees de vorige vr vrijdag-artikelen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!