Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment
Nieuws

Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: De ar-verkenners.

Facebook hield in de nacht van woensdag op donderdag ‘Facebook Connect’ (voorheen Oculus Connect), waar het bedrijf een boel nieuwe aankondigingen deed. Zoals verwacht onthulde het de Quest 2, en de features en mogelijkheden komen aardig in de buurt bij de voorspellingen die we in juni al deden. Een volledige review van de nieuwe hardware kun je zo spoedig mogelijk verwachten.

Maar het was een andere onthulling die toch meer indruk maakte: Facebook is verder met augmented reality dan we dachten. Niet dat het bedrijf al hardware of zelfs een heuse demo liet zien, maar het is heel duidelijk dat er in de labs al flinke sprongen voorwaarts zijn gemaakt.

©GMRimport

Ar is de mogelijkheid om computerbeelden met de echte wereld te mengen, zodat je bijvoorbeeld spelfiguren in je achtertuin ziet lopen, of virtuele wegwijzers verschijnen die de juiste route aangeven. Hoewel ar op dit moment al redelijk functioneert op een smartphone, wordt het pas echt interessant als die ar-beelden via een bril naadloos in je blikveld verschijnen. En dat heeft heel wat voeten in de aarde.

Niet in de laatste plaats op sociaal gebied. Want de ar-bril van Facebook is niet het eerste experiment op dit vlak. Wie herinnert zich de Google Glass nog? Dit (voor huidige begrippen) primitieve en lelijke ding projecteerde een beeldscherm met lage resolutie in je blikveld, zodat je daar extra informatie kon zien. In theorie zou dit apparaat bijvoorbeeld helpen met navigeren, maar ook bij het helpen herinneren van de naam van de persoon die je op een feestje aanspreekt.

Het probleem met Glass was niet zo zeer technologisch van aard als wel sociaal. Bedrijven in San Francisco, waar de Glass werd uitgetest, weerden al snel Glass-dragers. Deze early adopters werden ook al snel ‘glass-holes’ genoemd, omdat ze een bril droegen die elk moment en zonder waarschuwing dingen kon filmen en opnemen. Een privacy-probleem dus, met imagoschade tot gevolg. Glass verdween, niet omdat het idee inherent fout was, maar omdat er teveel serieuze vragen en vooroordelen rond de technologie zweefden.

©GMRimport

Facebook

Nu Facebook zich op hetzelfde gebied begeeft, komen al die vragen en vooroordelen weer naar boven. Wat betekent het als iemand een ar-bril opheeft? Voor de gebruiker? Voor de omgeving? Voor willekeurige voorbijgangers die opeens ‘gefilmd’ worden?

Juist Facebook, een bedrijf waar al wantrouwend naar wordt gekeken, moet dus een manier vinden om met al die vragen en problemen om te gaan. Want hoe cool de mogelijkheden ook zijn (en die zijn extreem cool): als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen. Of erger: kopers worden uit openbare gelegenheden geweerd.

Als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen.

-

Project Aria

Dat is de reden dat Facebook Project Aria uitrolt. Het bedrijf stuurt een groep medewerkers de wereld in met een bril die niet echt een ar-bril is, maar wel alle sensoren bevat. Het idee is dat ze met deze brillen ontdekken welke gegevens de bril uit de omgeving kan aflezen onder allerlei omstandigheden (zoals in het duister, bij slecht weer of tijdens het sporten) en hoe deze data veilig verwerkt kan worden.

Tegelijk is het een manier om te registreren hoe de bril in het openbaar ontvangen wordt. Facebook-medewerkers met zo’n Aria-bril krijgen een speciaal shirt aan, zodat duidelijk is wat ze aan het doen zijn. Facebook vergelijkt het met de 360 graden camera’s die Google en andere bedrijven rond laten rijden voor streetview-applicaties.

©GMRimport

Mooi

Daarnaast zegt het bedrijf te investeren in de esthetische kant van de bril. Als-ie lelijk is, koopt niemand hem. Maar in hoeverre deze belofte kan worden ingelost, is niet duidelijk zonder te weten hoe de hardware er uit moet zien. Hoe je het ook bekijkt, de bril moet een batterij, een processor en sensoren bevatten, die het altijd dikker en oneleganter maken dan een doorsnee Ray-Ban.

Het zal echter nog wel even duren voordat we een werkend prototype kunnen zien, laat staan uitproberen. Dat is spijtig, want de belofte van de technologie zelf is om van te watertanden. Praat met holografische vrienden alsof ze naast je op de bank zitten, krijg extra informatie over je route, restaurants en winkels, of speel spellen met echte of virtuele figuren op een manier die Pokémon Go zo primitief laat lijken als Pong.

Belofte

De belofte van ar is groot. Het heeft de potentie om de wereld ingrijpender te veranderen dan de smartphone. Hoe Facebook (en nog belangrijker: wij allemaal) omgaan met die potentie is vooralsnog een groot raadsel. De toekomst van de ar-bril is nog in nevelen gehuld.

Lees de vorige vr vrijdag-artikelen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!