Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: speculeren over de Oculus Quest 2.

Basis

Eerst de standaard dingen. Nieuwe technologie is doorgaans lichter, krachtiger en komt met een betere batterij. Dat is in elk geval wat we van smartphones gewend zijn, en technisch gesproken lijkt de Quest best veel op een smartphone. Beiden maken gebruik van mobiele chipsets, gyroscopen, (o)led-schermen, camera’s en batterijen. Dat de nieuwe Quest meer processorkracht en meer geheugen heeft, lijkt dan ook een inkoppertje. Maar hoevéél meer is de vraag. Hopelijk is het genoeg om games en applicaties mooier en groter te maken.

Gezien het pad dat Oculus inmiddels is ingeslagen, verwacht ik eigenlijk vooral een marginale verbetering in de visuele prestaties en vooral betere prestaties in interface, multitasking en ander gebruikersgemak. Het uiteindelijke doel voor Facebook en Oculus is namelijk dat vr een nieuw computerplatform is, waar je ook echt productieve en nuttige dingen in kan doen. Daar valt nog een boel te winnen en te leren.

©GMRimport

Link

Daar komt bij dat de volgende Quest haast zeker weer een hybride headset wordt, die je zowel stand-alone kan gebruiken, als verbonden met een pc. Waar dat in de huidige Quest nog een hack is, en je met een USB 2.0-kabel de verbinding legt, lijkt het voor de hand liggend dat de volgende versie een volwaardige HDMI-uitgang heeft. Zo hoeft het beeld niet meer gecomprimeerd te worden en hoeft de bandbreedte voor ruimtelijke informatie (waar is de gebruiker in de ruimte en waar zijn de controllers?) niet meer door dezelfde kabel.

De vraag bij een volledig hybride Quest is wat we nog met een volledige pc-only headset aan moeten. Is dit dan het einde van de Rift S en aanverwante apparaten? Op de laatste Oculus Connect werd nog gesproken over een heuse pc-headset met allerlei verrukkelijke features zoals dynamische focus, een groter blikveld en foveated rendering. Al die tech zal vermoedelijk op de lange baan worden geschoven als Oculus alleen inzet op hybride, omdat dergelijke functionaliteit voor mobiele applicaties waarschijnlijk te veel processorkracht en stroom vraagt, en dan door een groot deel van de gebruikers niet benut wordt. De Quest is immers eerst en vooral een apparaat waar je geen pc bij nodig hebt. En dat betekent ook dat de echte volgende generatie vr nog steeds ver weg lijkt.

Een boel verbetering kunnen we wel verwachten in het draagcomfort van de Quest 2. Hoewel de huidige versie zeker niet vervelend is om te dragen, is het ding erg zwaar aan de voorkant. Logisch, want daar zit nu eenmaal meer hardware (en een batterij) dan in een Rift S. Het nadeel is dat het ding dus na een tijdje dragen veel minder prettig aanvoelt dan een Rift S. Zeker als het volledig hybride gebruik (dus via Link met pc) een belangrijker onderdeel van de features wordt, moet de Quest 2 echt prettiger zijn om te dragen. Een voor de hand liggende oplossing is om een deel van de hardware in de hoofdband te verwerken, zodat dit als tegenwicht werkt. Het apparaat hoeft namelijk niet eens veel lichter te zijn. Zo lang het ding maar evenveel gewicht aan de voorkant heeft als de achterkant, merk je veel minder dat je hem op hebt.

©GMRimport

Nieuw

Maar gaat de Quest 2 dan helemaal niets nieuws doen? Er zijn een aantal aanwijzingen te vinden in de huidige Quest die een idee geven van wat we kunnen verwachten. Om te beginnen is er de hand-tracking. Dit werd via een software-update aan de Quest toegevoegd en geeft je de mogelijkheid om voorwerpen en menu’s te manipuleren met je eigen handen zonder dat je een controller nodig hebt. Dit kan dankzij de sensors op de headset die je handen en vingers verbazend goed kunnen volgen in de ruimte, zolang je je handen maar binnen het zicht houdt. De huidige implementatie lijkt vooral een vingeroefening om te zien hoe en of het werkt. Een proof of concept dus. Voor de nieuwe generatie moet hand-tracking een core-feature worden die ook in veel meer applicaties wordt ondersteund.

©GMRimport

AR-proeftuin

Verwant daaraan zou de Quest 2 gedeeltelijk als augmented reality bril kunnen werken. Dit klinkt misschien spectaculairder dan het uiteindelijk is. Nu al heeft de Quest een pass-through modus, wat wil zeggen dat je even in de echte omgeving kan kijken via de ingebouwde sensors. Zo kun je de veilige speelruimte afbakenen, of even checken of er geen huisdieren in de weg lopen. Dat beeld is nu nog in zwartwit en lage resolutie.

De volgende Quest is een ideale proeftuin voor Oculus om meer ervaring op te doen met ‘echte’ ar, wat hen helpt bij het ontwikkelen van een volwaardige ar-bril. Het bedrijf heeft in het verleden al duidelijk gemaakt hier aan te werken. Dat betekent niet dat je de Quest 2 op straat gaat dragen om ar-navigatie te gebruiken. Maar het zou wel stappen kunnen nemen in de richting van dat nieuwe computerplatform.

Quest 2-ar moet je dan mogelijk ook zien zoals de hand-tracking in de huidige Quest: een manier om flink te experimenteren. Dat wil overigens niet zeggen dat het een gimmick is. Stel je voor dat je de Quest 2 opzet en je gewone omgeving ziet, en daar een aantal virtuele beeldschermen in projecteert. Je ziet zo je handen en je bluetoothtoetsenbord, maar je hebt opeens meerdere monitoren voor je zweven waar je mee kan werken. Natuurlijk is dat voor langere tijd niet comfortabel (we moeten wachten op echte ar-brillen voordat dit beeldschermen écht kan vervangen), maar als manier om even wat complexe taken te doen, is dit natuurlijk een goed idee. Bovendien helpt dit ontwikkelaars om nu al te zoeken naar functionele ar-applicaties en interfaces die we over een jaar of vijf à tien in ‘echte’ ar-brillen kunnen gebruiken.

©GMRimport

Conclusie

Dat er een nieuwe Quest aankomt is een gegeven. De vraag blijft wat dit betekent voor pure pc-vr en of dit hybride pad uiteindelijk de lang gedroomde mainstreamdoorbraak kan betekenen. Veel hangt af van de prijs, die toch echt eindelijk eens onder de 400 euro moet komen. Om nog maar te zwijgen over een nog overtuigender en groter software-aanbod. En stiekem blijf ik hopen op tóch weer een nieuwe pure pc-headset. Hopelijk horen we daar snel meer over.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend
Nieuws

Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend

De prijzen worden op 13 december uitgereikt

De vijf games die meedingen naar de Game of the Year-prijs tijdens The Game Awards 2024 zijn bekend.

De genomineerden werden vanavond om 18.00 uur bekendgemaakt. FromSoftware’s Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Atlus’ Metaphor ReFantazio, LocalThunks Balatro, Square Enix’ Final Fantasy 7 Rebirth en Team Asobi’s Astro Bot maken kans om uitgeroepen te worden tot game van het jaar.

View post on X

The Game Awards 2024-ceremonie vindt in de nacht van 12 op 13 december plaats. Van 01.30 tot 05.00 uur is de show live vanuit het Peacock Theatre in Los Angeles te bekijken. Op onder andere Twitch en YouTube is de uitzending te volgen. Geoff Keighley doet zoals elk jaar de presentatie. Ook leuk om te vermelden is dat Gamer.nl, samen met zustersite Power Unlimited, het enige outlet uit de Benelux dat een stem heeft uitgebracht voor de selectie.

Uiteraard zijn er genomineerden in allerlei categorieën. Zo zijn er prijzen per genre, maar ook voor beste acteerprestatie, beste schrijfwerk en beste eSporter. Hier zijn alle genomineerden te vinden. Ze zijn ook in de video hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2
Nieuws

Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2

Ook drie andere VR-games voor PlayStation 5 uitgelicht

Sony heeft updates gegeven over vijf aankomende PlayStation VR 2-games. Het gaat onder meer om Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassintation, die beide zijn voorzien van een releasedatum. Laatstgenoemde games komt later dan eerder werd aangekondigd.

Via PlayStation Blog is al het nieuws te bekijken. Vrijwel alle uitgelichte PSVR2-titels komen dit jaar nog uit, met uitzondering van Hitman World of Assassination die een paar maanden later komt dan verwacht. Die game had in december moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft iets meer tijd nodig: hij verschijnt op 27 maart 2025. Mare, een avonturengame vol met puzzels, is vanaf nu te spelen.

View post on X

Trombone Champ: Unflattened, een heruitgave van de ritmische game uit 2022, bevat naast ondersteuning voor de adaptive triggers van de VR-set ook nieuwe muziek, twintig nieuwe trombones om vrij te spelen en vijftig nieuwe verzamelkaarten. De game komt later deze maand op 26 november naar PSVR2.

View post on X

Masters of Light, een actie-avonturengame die momenteel alleen via Meta Quest-systemen speelbaar is, komt op 18 december naar PSVR2. Spelers kruipen in de huid van The Wanderer, een wezen dat lichtkrachten gebruikt om schaduwvijanden uit te schakelen. De game maakt gebruik van de eye tracking-functie van de PSVR2 en haptic feedback. De game draait met een verversingssnelheid van 90 hertz.

View post on X

Alien: Rogue Incursion werd deze zomer al aangekondigd, maar de sci-fi horrorgame heeft nu ook een releasedatum. De game van Survivors is officieel goud gegaan en verschijnt op 19 december. In Alien: Incursion beleef je een uniek verhaal binnen het Alien-universum. Na een mislukt experiment om superwezens te creëren komen spelers tegenover nieuwe, extra sterke Xenomorphs te staan.

View post on X

Zoals gezegd zou Hitman World of Assassination komende maand moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft meer tijd nodig voor Agent 47’s debuut op de PSVR2. Op 27 maart 2025 maakt hij zijn opwachting in VR, waar hij in twintig nieuwe gebieden jacht maakt op zijn doelen. Door middel van adaptive triggers en haptic feedback kunnen spelers interactie hebben met de omgeving en gebaren gebruiken om acties uit te voeren.\

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!