Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: speculeren over de Oculus Quest 2.

Basis

Eerst de standaard dingen. Nieuwe technologie is doorgaans lichter, krachtiger en komt met een betere batterij. Dat is in elk geval wat we van smartphones gewend zijn, en technisch gesproken lijkt de Quest best veel op een smartphone. Beiden maken gebruik van mobiele chipsets, gyroscopen, (o)led-schermen, camera’s en batterijen. Dat de nieuwe Quest meer processorkracht en meer geheugen heeft, lijkt dan ook een inkoppertje. Maar hoevéél meer is de vraag. Hopelijk is het genoeg om games en applicaties mooier en groter te maken.

Gezien het pad dat Oculus inmiddels is ingeslagen, verwacht ik eigenlijk vooral een marginale verbetering in de visuele prestaties en vooral betere prestaties in interface, multitasking en ander gebruikersgemak. Het uiteindelijke doel voor Facebook en Oculus is namelijk dat vr een nieuw computerplatform is, waar je ook echt productieve en nuttige dingen in kan doen. Daar valt nog een boel te winnen en te leren.

©GMRimport

Link

Daar komt bij dat de volgende Quest haast zeker weer een hybride headset wordt, die je zowel stand-alone kan gebruiken, als verbonden met een pc. Waar dat in de huidige Quest nog een hack is, en je met een USB 2.0-kabel de verbinding legt, lijkt het voor de hand liggend dat de volgende versie een volwaardige HDMI-uitgang heeft. Zo hoeft het beeld niet meer gecomprimeerd te worden en hoeft de bandbreedte voor ruimtelijke informatie (waar is de gebruiker in de ruimte en waar zijn de controllers?) niet meer door dezelfde kabel.

De vraag bij een volledig hybride Quest is wat we nog met een volledige pc-only headset aan moeten. Is dit dan het einde van de Rift S en aanverwante apparaten? Op de laatste Oculus Connect werd nog gesproken over een heuse pc-headset met allerlei verrukkelijke features zoals dynamische focus, een groter blikveld en foveated rendering. Al die tech zal vermoedelijk op de lange baan worden geschoven als Oculus alleen inzet op hybride, omdat dergelijke functionaliteit voor mobiele applicaties waarschijnlijk te veel processorkracht en stroom vraagt, en dan door een groot deel van de gebruikers niet benut wordt. De Quest is immers eerst en vooral een apparaat waar je geen pc bij nodig hebt. En dat betekent ook dat de echte volgende generatie vr nog steeds ver weg lijkt.

Een boel verbetering kunnen we wel verwachten in het draagcomfort van de Quest 2. Hoewel de huidige versie zeker niet vervelend is om te dragen, is het ding erg zwaar aan de voorkant. Logisch, want daar zit nu eenmaal meer hardware (en een batterij) dan in een Rift S. Het nadeel is dat het ding dus na een tijdje dragen veel minder prettig aanvoelt dan een Rift S. Zeker als het volledig hybride gebruik (dus via Link met pc) een belangrijker onderdeel van de features wordt, moet de Quest 2 echt prettiger zijn om te dragen. Een voor de hand liggende oplossing is om een deel van de hardware in de hoofdband te verwerken, zodat dit als tegenwicht werkt. Het apparaat hoeft namelijk niet eens veel lichter te zijn. Zo lang het ding maar evenveel gewicht aan de voorkant heeft als de achterkant, merk je veel minder dat je hem op hebt.

©GMRimport

Nieuw

Maar gaat de Quest 2 dan helemaal niets nieuws doen? Er zijn een aantal aanwijzingen te vinden in de huidige Quest die een idee geven van wat we kunnen verwachten. Om te beginnen is er de hand-tracking. Dit werd via een software-update aan de Quest toegevoegd en geeft je de mogelijkheid om voorwerpen en menu’s te manipuleren met je eigen handen zonder dat je een controller nodig hebt. Dit kan dankzij de sensors op de headset die je handen en vingers verbazend goed kunnen volgen in de ruimte, zolang je je handen maar binnen het zicht houdt. De huidige implementatie lijkt vooral een vingeroefening om te zien hoe en of het werkt. Een proof of concept dus. Voor de nieuwe generatie moet hand-tracking een core-feature worden die ook in veel meer applicaties wordt ondersteund.

©GMRimport

AR-proeftuin

Verwant daaraan zou de Quest 2 gedeeltelijk als augmented reality bril kunnen werken. Dit klinkt misschien spectaculairder dan het uiteindelijk is. Nu al heeft de Quest een pass-through modus, wat wil zeggen dat je even in de echte omgeving kan kijken via de ingebouwde sensors. Zo kun je de veilige speelruimte afbakenen, of even checken of er geen huisdieren in de weg lopen. Dat beeld is nu nog in zwartwit en lage resolutie.

De volgende Quest is een ideale proeftuin voor Oculus om meer ervaring op te doen met ‘echte’ ar, wat hen helpt bij het ontwikkelen van een volwaardige ar-bril. Het bedrijf heeft in het verleden al duidelijk gemaakt hier aan te werken. Dat betekent niet dat je de Quest 2 op straat gaat dragen om ar-navigatie te gebruiken. Maar het zou wel stappen kunnen nemen in de richting van dat nieuwe computerplatform.

Quest 2-ar moet je dan mogelijk ook zien zoals de hand-tracking in de huidige Quest: een manier om flink te experimenteren. Dat wil overigens niet zeggen dat het een gimmick is. Stel je voor dat je de Quest 2 opzet en je gewone omgeving ziet, en daar een aantal virtuele beeldschermen in projecteert. Je ziet zo je handen en je bluetoothtoetsenbord, maar je hebt opeens meerdere monitoren voor je zweven waar je mee kan werken. Natuurlijk is dat voor langere tijd niet comfortabel (we moeten wachten op echte ar-brillen voordat dit beeldschermen écht kan vervangen), maar als manier om even wat complexe taken te doen, is dit natuurlijk een goed idee. Bovendien helpt dit ontwikkelaars om nu al te zoeken naar functionele ar-applicaties en interfaces die we over een jaar of vijf à tien in ‘echte’ ar-brillen kunnen gebruiken.

©GMRimport

Conclusie

Dat er een nieuwe Quest aankomt is een gegeven. De vraag blijft wat dit betekent voor pure pc-vr en of dit hybride pad uiteindelijk de lang gedroomde mainstreamdoorbraak kan betekenen. Veel hangt af van de prijs, die toch echt eindelijk eens onder de 400 euro moet komen. Om nog maar te zwijgen over een nog overtuigender en groter software-aanbod. En stiekem blijf ik hopen op tóch weer een nieuwe pure pc-headset. Hopelijk horen we daar snel meer over.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!