Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?
Nieuws

Vr Vrijdag: Wat kunnen we verwachten van de Oculus Quest 2?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: speculeren over de Oculus Quest 2.

Basis

Eerst de standaard dingen. Nieuwe technologie is doorgaans lichter, krachtiger en komt met een betere batterij. Dat is in elk geval wat we van smartphones gewend zijn, en technisch gesproken lijkt de Quest best veel op een smartphone. Beiden maken gebruik van mobiele chipsets, gyroscopen, (o)led-schermen, camera’s en batterijen. Dat de nieuwe Quest meer processorkracht en meer geheugen heeft, lijkt dan ook een inkoppertje. Maar hoevéél meer is de vraag. Hopelijk is het genoeg om games en applicaties mooier en groter te maken.

Gezien het pad dat Oculus inmiddels is ingeslagen, verwacht ik eigenlijk vooral een marginale verbetering in de visuele prestaties en vooral betere prestaties in interface, multitasking en ander gebruikersgemak. Het uiteindelijke doel voor Facebook en Oculus is namelijk dat vr een nieuw computerplatform is, waar je ook echt productieve en nuttige dingen in kan doen. Daar valt nog een boel te winnen en te leren.

©GMRimport

Link

Daar komt bij dat de volgende Quest haast zeker weer een hybride headset wordt, die je zowel stand-alone kan gebruiken, als verbonden met een pc. Waar dat in de huidige Quest nog een hack is, en je met een USB 2.0-kabel de verbinding legt, lijkt het voor de hand liggend dat de volgende versie een volwaardige HDMI-uitgang heeft. Zo hoeft het beeld niet meer gecomprimeerd te worden en hoeft de bandbreedte voor ruimtelijke informatie (waar is de gebruiker in de ruimte en waar zijn de controllers?) niet meer door dezelfde kabel.

De vraag bij een volledig hybride Quest is wat we nog met een volledige pc-only headset aan moeten. Is dit dan het einde van de Rift S en aanverwante apparaten? Op de laatste Oculus Connect werd nog gesproken over een heuse pc-headset met allerlei verrukkelijke features zoals dynamische focus, een groter blikveld en foveated rendering. Al die tech zal vermoedelijk op de lange baan worden geschoven als Oculus alleen inzet op hybride, omdat dergelijke functionaliteit voor mobiele applicaties waarschijnlijk te veel processorkracht en stroom vraagt, en dan door een groot deel van de gebruikers niet benut wordt. De Quest is immers eerst en vooral een apparaat waar je geen pc bij nodig hebt. En dat betekent ook dat de echte volgende generatie vr nog steeds ver weg lijkt.

Een boel verbetering kunnen we wel verwachten in het draagcomfort van de Quest 2. Hoewel de huidige versie zeker niet vervelend is om te dragen, is het ding erg zwaar aan de voorkant. Logisch, want daar zit nu eenmaal meer hardware (en een batterij) dan in een Rift S. Het nadeel is dat het ding dus na een tijdje dragen veel minder prettig aanvoelt dan een Rift S. Zeker als het volledig hybride gebruik (dus via Link met pc) een belangrijker onderdeel van de features wordt, moet de Quest 2 echt prettiger zijn om te dragen. Een voor de hand liggende oplossing is om een deel van de hardware in de hoofdband te verwerken, zodat dit als tegenwicht werkt. Het apparaat hoeft namelijk niet eens veel lichter te zijn. Zo lang het ding maar evenveel gewicht aan de voorkant heeft als de achterkant, merk je veel minder dat je hem op hebt.

©GMRimport

Nieuw

Maar gaat de Quest 2 dan helemaal niets nieuws doen? Er zijn een aantal aanwijzingen te vinden in de huidige Quest die een idee geven van wat we kunnen verwachten. Om te beginnen is er de hand-tracking. Dit werd via een software-update aan de Quest toegevoegd en geeft je de mogelijkheid om voorwerpen en menu’s te manipuleren met je eigen handen zonder dat je een controller nodig hebt. Dit kan dankzij de sensors op de headset die je handen en vingers verbazend goed kunnen volgen in de ruimte, zolang je je handen maar binnen het zicht houdt. De huidige implementatie lijkt vooral een vingeroefening om te zien hoe en of het werkt. Een proof of concept dus. Voor de nieuwe generatie moet hand-tracking een core-feature worden die ook in veel meer applicaties wordt ondersteund.

©GMRimport

AR-proeftuin

Verwant daaraan zou de Quest 2 gedeeltelijk als augmented reality bril kunnen werken. Dit klinkt misschien spectaculairder dan het uiteindelijk is. Nu al heeft de Quest een pass-through modus, wat wil zeggen dat je even in de echte omgeving kan kijken via de ingebouwde sensors. Zo kun je de veilige speelruimte afbakenen, of even checken of er geen huisdieren in de weg lopen. Dat beeld is nu nog in zwartwit en lage resolutie.

De volgende Quest is een ideale proeftuin voor Oculus om meer ervaring op te doen met ‘echte’ ar, wat hen helpt bij het ontwikkelen van een volwaardige ar-bril. Het bedrijf heeft in het verleden al duidelijk gemaakt hier aan te werken. Dat betekent niet dat je de Quest 2 op straat gaat dragen om ar-navigatie te gebruiken. Maar het zou wel stappen kunnen nemen in de richting van dat nieuwe computerplatform.

Quest 2-ar moet je dan mogelijk ook zien zoals de hand-tracking in de huidige Quest: een manier om flink te experimenteren. Dat wil overigens niet zeggen dat het een gimmick is. Stel je voor dat je de Quest 2 opzet en je gewone omgeving ziet, en daar een aantal virtuele beeldschermen in projecteert. Je ziet zo je handen en je bluetoothtoetsenbord, maar je hebt opeens meerdere monitoren voor je zweven waar je mee kan werken. Natuurlijk is dat voor langere tijd niet comfortabel (we moeten wachten op echte ar-brillen voordat dit beeldschermen écht kan vervangen), maar als manier om even wat complexe taken te doen, is dit natuurlijk een goed idee. Bovendien helpt dit ontwikkelaars om nu al te zoeken naar functionele ar-applicaties en interfaces die we over een jaar of vijf à tien in ‘echte’ ar-brillen kunnen gebruiken.

©GMRimport

Conclusie

Dat er een nieuwe Quest aankomt is een gegeven. De vraag blijft wat dit betekent voor pure pc-vr en of dit hybride pad uiteindelijk de lang gedroomde mainstreamdoorbraak kan betekenen. Veel hangt af van de prijs, die toch echt eindelijk eens onder de 400 euro moet komen. Om nog maar te zwijgen over een nog overtuigender en groter software-aanbod. En stiekem blijf ik hopen op tóch weer een nieuwe pure pc-headset. Hopelijk horen we daar snel meer over.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!