Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

Voorspel: Prominente seksuele diversiteit

Van Mass Effect tot Dishonored 2

Geschreven door Erwin Vogelaar op

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. In deze eerste editie: seksuele diversiteit in triple-a-games.

“Prominent”, dat is het enige woord dat Harvey Smith van Arkane Studios op Twitter nodig had. In een interview met Game Informer liet de ontwikkelaar eerder weten dat Dishonored 2 zowel een homo- als biseksueel personage zal bevatten. Een Twitteraar vroeg daarna of deze personages prominent zijn of meer op de achtergrond geplaatst zullen worden. ‘Big deal’, denk je wellicht. Toch is dit belangrijk, want prominente queer personages zijn er nog nauwelijks in de triple-a-game-industrie.

Games bieden voor veel mensen een veilige ruimte waar ze compleet zichzelf kunnen zijn. Games zijn daarnaast een plek om te experimenteren, door dingen te doen die je in het echte leven niet kunt of durft. Daarbij is het natuurlijk fijn als je jezelf kunt identificeren met het hoofdpersonage op het scherm. Wil je echter met een personage spelen dat op een lijn zit met je eigen seksualiteit, dan zijn de keuzes binnen de triple-a-games zeer beperkt als je niet hetero bent.

Dishonored 2

Hoewel de wereldbevolking bestaat uit een diverse groep mensen, zien we dat in deze categorie games niet terug. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de representatie van seksuele diversiteit, want ook qua gender en huidskleur is er nog veel werk te doen. Verbetering is merkbaar, want afgelopen E3 waren er duidelijk meer vrouwelijke hoofdpersonages en meer hoofdpersonages van kleur te zien. De prominente queer personages lijken echter weer te schitteren in afwezigheid.

Big budget games

Als je denkt aan de huidige ‘big budget games’ waarin je hoofdpersonage interesse kan tonen in personages van hetzelfde geslacht, dan kom je al snel uit bij BioWare. De ontwikkelaar begon in Mass Effect voorzichtig met een lesbische relatie en in het derde deel kreeg ook de mannelijke Shepard opties. Door de lompe Unreal Engine volgde een wat ongemakkelijk bedscène tussen Shepard en zijn partner, maar het was een overwinning voor spelers die al sinds het eerste deel aan het wachten waren.

Met de Dragon Age-serie deed BioWare minder moeilijk, want er waren in de eerste twee delen nauwelijks restricties. Spelers mochten zijn en doen wie ze wilden. Tot Dragon Age: Inquisition. Elk personage in Inquisition heeft namelijk een afgebakende seksuele identiteit. Zo is Dorian Pavus homoseksueel en kun je enkel met hem flirten als je een man speelt. Hoewel dit kan aanvoelen als een extra restrictie, zorgt het juist voor betere personages. Fantasiewereld Thedas barst verder van de diversiteit, met onder andere bi- en panseksuele personages die zowel als man of vrouw te romancen zijn. Denk hierbij aan de enorme Iron Bull en zijn onvergetelijke bedscènes.

Mass Effect

De werelden van BioWare zijn echter uitzonderingen. Er zijn natuurlijk wel andere voorbeelden, zeker als keuzevrijheid belangrijk is zoals in Skyrim en de De Sims- en Fable-series. Als we het echter hebben over vastgestelde hoofdpersonages, dan moet je heel goed zoeken. Er is bijvoorbeeld Ellie uit The Last of Us, die in Left Behind een andere kant van haarzelf laat zien. Daarnaast kunnen we mogelijk Trevor uit GTA 5 meerekenen, al is er over zijn seksuele identiteit nog veel discussie.

Fans hebben nu een gratis Los Santos Pride-mod gemaakt, waarin Trevor met een ‘Born This Way’ t-shirt losgaat tijdens een parade. De mod is voor de makers een manier om de vele slachtoffers van de recente tragedie in Orlando te herdenken. Die aanslag geeft nog maar eens aan hoe belangrijk veilige ruimtes zijn – games kunnen zo’n veilige ruimte bieden.

Queerly Represent Me

Om het zoeken naar games met queer personages makkelijker te maken heeft Alayna Cole de website Queerly Represent Me opgericht. Op deze website worden allerlei vormen van gender- en seksuele diversiteit verzameld in een database. “Queerly Represent Me is een referentiepunt voor mensen. Of het nou gaat om onderzoekers, mensen in de queer gemeenschap of mensen die hun horizon willen verbreden”, vertelt Cole.

De websitemaker doet tevens wetenschappelijk onderzoek naar queer representatie: “Bij de triple-a-studio’s gaat de ontwikkeling erg langzaam, maar er gebeurt wel wat. Toch lijkt het alsof er bij elke paar stappen vooruit, er ook weer een stap teruggezet wordt.” Cole noemt BioWare als de triple-a-studio die voorop staat als het gaat om representatie, maar daarnaast gaan Gearbox Software en Bethesda ook de goede kant op.

De echte beweging zit echter in de indiegame-gemeenschap. Als je door de Queerly Represent Me-database struint valt het grote verschil tussen diversiteit in de triple-a-industrie en de indiegame-industrie pas echt op. “Er zijn enkele fantastische game-engines beschikbaar die gameontwikkeling toegankelijk maken voor minderheden die gepresenteerd willen worden”, verklaart Cole. Een voorbeeld is Always Sometimes Monsters, gemaakt met RPG Maker. In de game kies je eerst een hoofdpersonage en in de scène erna kies je een partner uit een groep van mensen waarbij gender geen obstakel vormt.

None

Slecht geschreven

Dat de triple-a-industrie wel stappen zet in de goede richting is voornamelijk terug te zien bij de achtergrondpersonages. Queer personages worden daar weggestopt, alsof ze een geheimpje zijn dat niet getoond mag worden tot na de aankoop van de game. Deze personages zijn vaak bijzonder slecht geschreven. Iemand als dokter Jessica Kandel in The Division voelt bijvoorbeeld geforceerd, omdat ze in haar vierde zin tegen de speler al vertelt over haar ex-vrouw. Toch is Jessica Kandel een goed voorbeeld van hoe juiste representatie werkt. Ze is namelijk geen stereotype en haar rol draait op geen enkele manier om haar seksualiteit.

Veel gehoorde kritiek rond dit ontwerp is dat spelers het geen probleem vinden als er LHBT-personages in een game zitten, zolang ze maar ‘relevant zijn’, ‘het nut heeft’ en ze vooral ‘goed geschreven zijn’. Als deze regels echter ook gehandhaafd zouden worden voor het gros van de heteroseksuele personages in games, blijft er weinig over. De game-industrie lijkt daarom nu eerst meer slecht geschreven Jessica Kandels nodig te hebben. Daarna volgen de goede personages vanzelf.

Wellicht gaat Dishonored 2 het goede voorbeeld geven voor de rest van de industrie. Dat de queer personages in de game een prominente rol hebben betekent overigens niet dat hun geaardheid een grote rol speelt, maar mogelijk enkel dat bepaalde prominente personages gewoonweg homo- of biseksueel zijn. De kans is groot dat dit een klein onderdeel is van wat de personages te bieden hebben en de meeste spelers er nauwelijks wat van merken. Toch betekent dit veel voor een hoop spelers, omdat het zo weinig gebeurt in deze industrie. Dat maakt het een big deal.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Razer werkt aan chat app voor Pokémon Go System Shock komt ook naar PlayStation 4
46

Reacties op: Voorspel: Prominente seksuele diversiteit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    TheRussian

    • 9 maanden, 1 week geleden
    Word er dood moe van. Bijna in iedere film dat nu uitkomt wordt er wel een homo en lesbo in gestopt terwijl zij er eigenlijk niet in passen. Waarom ? Vanwege doorgeslagen politieke correctheid. Hoop ten zeerste dat hetzelfde games niet zal overkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @TheRussian

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben dan ook net de gang op gelopen en heb die homo's hier ookeven haarfijn verteld dat ze eigenlijk helemaal niet in ons bedrijf passen. De term doorgeslagen politieke correctheid heb ik ook zéker laten vallen…met daarbij de boodschap dat ze natuurlijk terug mogen komen als ze een manier vinden waarop hun homoseksualiteit werkelijk iets toevoegt aan het bedrijf.

    Dank voor je inzichten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheRussian

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81

    Je sarcasme slaat kant noch wal. Een film met een bedrijf vergelijken. Bij een bedrijf werken mensen en wordt sowieso niet op prijs gesteld als zij zich openlijk uitlaten over wat zij privé allemaal doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @TheRussian

    Ik vergelijk 'media (films, games, series) met het leven. Ik kom in het leven ook overal homo's tegen. Mijn kapper is er één (maar dat is wellicht een stereotype inkopper) maar hier op het werk lopen er ook enkele rond. Zo is dat ook in games…ze lopen rond, hun homo zijn heeft geen functie of toegevoegde waarde, maar ze zijn er toch.

    Is dat dan doorgeslagen politieke correctheid? Of een weerspiegeling van de maatschappij zoals hij is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheRussian

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81

    Geinig ik kom ze nergens tegen, en ik ben ook niet van gediend als een homo's aan alles en iedereen verteld dat hij dat is zoals in films dat gebeurd. Hoezo moeten mensen het volgens hun perse weten ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @TheRussian

    Je denkt dat je ze nergens tegenkomt haha. Ik weet van al mijn collega's of ze homo of hetero zijn. Gewoon omdat ik interesse toon in mijn medemens…dan komt zoiets vanzelf ter sprake. Daarnaast hoef je het bij sommige homo's helemaal niet te vragen…dan zie je het zo wel.

    Als jij werkelijk denkt dat je nergens homo's tegenkomt dan loop je wel met oogkleppen op. Al hangt het natuurlijk ook af van hoe je leven eruit ziet, maar in theorie zal je overal homo's tegen moeten kunnen komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @TheRussian Want homo's vertellen echt altijd aan alles en iedereen dat ze homo zijn….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mausthemighty

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81 Ik denk dat hij meer bedoelt dat men die karakters toevoegt just because. Ik vind het ook geen probleem als er een homoseksueel personage wordt toegevoegd aan een film maar het moet wel in het verhaal passen. Het moet niet zover gaan dat de ontwikkelaars een checklist af moeten gaan om iedere actiegroep te kunnen plezieren: 'Sterke vrouw erin, homo erin, etnische minderheidspersoon erin, en oh vergeet de vegetariër en de invalide niet!' Het mag best divers zijn, maar niet te geforceerd politiek correct, IMHO.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Mausthemighty

    Maar dat is toch JUIST wat ik zeg…hoezo "In het verhaal passen"

    -Die jankende homo hier staat nog steeds op de parkeerplaats zich af te vragen hoe hij zijn homoseksualiteit in het bedrijf moet laten passen. Ik accepteer dat gewoon niet, dat ge-homo zonder dat het een functie heeft voor het bedrijf.-

    Homo's bestaan nu eenmaal. Dat heeft geen reden, dat hoef niet in een verhaal te passen…ze zijn er. Net als mensen met baarden, vrouwen met sproeten en dikke mensen. Ook die zien we, compleet functieloos, terug in games, films en series. Soms met en soms zonder opmerking over hun 'specialty'. Het is gewoon aan de maker van een game om er wel of geen homoseksuele, veganistische neger in te zetten of niet. Wat zijn reden daar wel of niet voor is is niet relevant…

    Ik snap je argumentatie wel, maar kijk nou eens met me mee uit het raam naar je huilende homo hier op de parkeerplaats…en kijk dan nog eens naar je eigen argumentatie…wat is dan 'de functie van een homo'?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mausthemighty

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81 In een bedrijf boeit het mij niet wat iemands geaardheid is, zolang hij/zij zijn/haar werk maar goed doet en werk en privé gescheiden houdt. Je gaat niet met je collega's je hele privéleven bespreken. Ik hoef niet van mijn heteroseksuele vrouwelijke collega te horen hoe vaak ze al heeft geprobeerd zwanger te worden en hoeveel ze van haar 'kids' houdt of wat mijn homoseksuele collega het lekkerste standje vindt.
    Maar op het gebied van entertainment ben ik gewoon een beetje moe van al die actiegroepen van verongelijkte mensen en hun SJW aanhang. HAK gaat geen peer toevoegen aan appelmoes omdat de peren4evah-actiegroep vindt dat het aantal peren tegenvalt in de appelmoes. Soms past een peer niet in een product. En soms wel, bijvoorbeeld in peren-compote. Zo is het ook in games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Mausthemighty

    Ja, zolang je de wereld maar in zwart wit blijft zien is er altijd wel een tegenargument te verzinnen niet? Ik zeg toch niet dat ik aan mijn collega vraagt of die dan ook vaak een penis in zijn achterste heeft? Er is nogal een verschil tussen je seksuele geaardheid en je hele privé leven.

    Maar nu komt de aap uit de mouw. Jij bent moe van actiegroepen…daar kan ik inkomen en dat ben ik ook, maar dat doet niets af aan het feit dat er overal homo's zijn en dat ik het dus niet vreemd vindt om die in games ook te verwachten…maar dat het vreemd is dat die homoseksualiteit dan opeens een functie moet hebben.
    Dat er actiegroepen zijn…wil niet zeggen dat dát ook de reden is voor alle homo's in spellen/films, etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mausthemighty

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81 Zo zwart wit zie ik de wereld niet.. Ik wil echter niet dat films en games kwalitatief minder worden door een nutteloze toevoeging van een personage omdat dat politiek correct is. Dat is het punt dat ik wil maken. En ik heb nooit beweerd dat actiegroepen de reden zijn van homo-personages in games en films. Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd. Maar met wat Apetjoek zegt ben ik het wel eens. Films hoeven niet een weerspiegeling te zijn van onze samenleving.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Mausthemighty

    Ik wil ook niet dat films, games, series en/of boeken er slechter van worden. Het punt wat ik wil maken is dus dat de 'politieke correctheid' ook voor een groot deel in 'the eye of the beholder' is. Het feit dát er mensen zijn die hun verhaal aanpassen om politiek correct te zijn, betekent niet dat iedereen dat doet. Dat is mijn boodschap/punt. Leven en laten leven…of ze nu een functie hebben of niet. Who cares! Door allerlei eisen te stellen aan homo's in games, films, etc. (ze moeten een functie hebben) beperk je het alleen maar en maak je het juist 'bijzonder'.

    Het was ook niet mijn bedoeling woorden in je mond te leggen…

    "Maar op het gebied van entertainment ben ik gewoon een beetje moe van al die actiegroepen"

    Zijn letterlijk jouw woorden. Ondanks dat ik niet van mening ben dat ik daar iets verkeerds in geïnterpreteerd heb dan toch mijn excuses als dat wel zo overkwam.

    Verder ben ik het ook met je eens dat films geen weerspiegeling van onze samenleving hoeven te zijn. Al is dat niet wat Apetjoek zegt. Apetjoek beweert dat een film dat per definitie niet is. Zie je het verschil?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheRussian

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Mausthemighty

    Dat is precies wat ik bedoelde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Apetjoek

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81 Beetje raar om films met het leven te vergelijken. Een film is een productie. Over (bijna) elk detail is nagedacht en of een karakter hetero of homo is, is geen toeval of iets waar niemand iets aan kan doen. Ik ga ook een paar keer per dag naar de wc, maar die aspecten hoeven van mij ook niet in alle films uitgebreid terug te komen. Hetzelfde geldt voor lelijke mensen. ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Apetjoek

    Inderdaad heel raar. Films gaan niet over mensen namelijk…toch? Dus volgens jouw redenatie bestaan er geen homo's als je over elk detail nadenkt…want dat is eigenlijk wat je zegt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Apetjoek

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @unipro81 Films gaan niet per definitie over mensen, nee, maar dat is niet het punt wat ik wilde maken. Dat er homo's bestaan, is de natuur. Die worden geboren. Net als hetero's, Chinezen en roodharigen. In films worden karakters geschreven en gecast. Daar komt niet per ongeluk een Chinees of een homo in, dat is een zeer bewuste keuze. En dat is het grote verschil met het echte leven. Totdat je dat begrijpt en beseft, zou ik als ik jou was films even links laten liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Apetjoek

    Als je niet kan discussiëren. Waag je er dan aub ook niet aan. Dan hoef je het ook niet persoonlijk te maken met je denigrerende opmerking.

    Jij bent degene die begint over 'hoe' films en scripts tot stand komen. Ik heb het over 'waarom'. Ga daar je hersens maar eens over breken…

    Nee, wacht…dat is flauw…ik zal het toch nog eens rustig proberen. Dit topic gaat over homoseksualiteit in spellen. Daar worden later in de discussie films ook bij gehaald. Dat is prima, want beiden zijn gescripte en gecaste verhalen.
    Als discussiepunt is er dat homo's prima mogen voorkomen in deze gescripte en gecaste verhalen, zolang hun homoseksualiteit maar een functie heeft.

    Ik vraag me op mijn beurt af wat dan precies die functie zou moeten zijn. Zoals jij zelf al zegt…homo's zijn er nu eenmaal "is de natuur". Waarom zouden ze er in een film of spel dan ook niet "gewoon mogen zijn"? Waarom moeten ze dan opeens "een functie" hebben? DAT is mijn vraag/opmerking/punt.

    Jij haakt daar op in met de opmerking dat ik het leven en een film niet mag vergelijken, omdat het één gescript en gecast is en het ander niet. Ondanks dat dat feitelijk niet onjuist is zie ik geen reden waarom die vergelijking niet gemaakt zou mogen worden. Immers het gaat om de reden waarom iets gescript of gecast wordt…en dan meen ik toch dat veel film- en gamemakers in hun scripting en casting toch juist een verhaal willen vertellen die de kijker/speler aanspreekt? Waar raakvlakken in zitten met het echte leven, soms zo realistisch mogelijk en soms juist niet, maar nooit totaal niet (nou Alice in Wonderland is misschien een uitzondering…)

    Jij probeert mij nu te 'pakken' (?) Althans zo lijkt het door maar verder in te zoomen op je eigen punt…maar zoals ik net al aangeef. Wat wil je er precies mee zeggen?

    Dus, Ja Apetjoek, ik weet dat films en games heel bewust gescript en gacast worden. Als er dus een homo in een film zit, dan heeft de productie daar heel bewust voor gekozen….en nu? Weten we nu iets over de motivatie die geleidt heeft tot deze keuze?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 9 maanden, 1 week geleden
    @Apetjoek
    Het zou nog veel vreemder zijn als je films niet met het echte leven zou vergelijken. Sterker nog, dan haal je de hele inspiratiebron voor films door de mangel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DaVinkie

    • 9 maanden, 1 week geleden
    Ik snap niet dat er zo gezocht wordt naar erkenning van bepaalde seksualiteiten en/of geslachten. Als je belachelijk wordt gemaakt om hoe je je voelt of hoe je bent, dan snap ik dat het fijn is als er even een hoop veren in je achterste wordt gestoken omdat je een speciaal sneeuwvlokje bent, maar het uiteindelijke doel is toch dat je net zo behandeld wil worden als de rest? Ik denk dat er meer aandacht moet worden besteed aan de acceptatie van niet-heteroseksuele mannen/vrouwen dan dat onze games er mee worden volgepropt alleen maar om een statement te maken. Zo creëer je naar mijn inziens juist een averechts effect waarbij je de coregroep (grootste gedeelte van de wereld is nu eenmaal heteroseksueel) vervreemd. Liefde is liefde en we zijn allemaal mensen, laten we daar eerst maar eens bewust van worden.

    Maar hé, dit is maar de mening van een heteroseksuele blanke man, dus die zal wel verwaarloosd worden.

    Ik vond de karakters van DA:I overigens totaal niet goed geschreven omdat ze geschreven (vooral gepromoot) werden om hun seksualiteit heen in plaats hun levenservaringen. Daar deed Bethesda het toch wat beter waarbij de keuze aan de speler werd gelaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.