Voorspel: Queer games als culturele artefacten in het museum
Nieuws

Voorspel: Queer games als culturele artefacten in het museum

Games duiken steeds vaker in musea op, waardoor er nu ook ruimte is om specifieke hoeken van dit medium eruit te lichten. In Berlijn kun je daarom naar Rainbow Arcade, voor de lhbtq+-geschiedenis van games. Mocht dat iets te ver van je bed zijn, dan kun je online naar QueerTech.io voor moderne kunst.

Bezoek je in Amsterdam het Tropenmuseum, dan vind je daar nu op de bovenste verdieping de tentoonstelling Cool Japan. Tussen een hoop anime en kawaiiheid, spot je daar ook tekeningen en gameplaybeelden van Dark Souls en Final Fantasy. Het is absoluut niet de eerste keer dat games in musea opduiken, maar het is mooi om te zien dat het medium ook in mainstreamhoeken een terecht plekje krijgt.

Ook in Londen kun je tot 24 februari nog naar Videogames: Design/Play/Disrupt in het Victoria and Albert Museum voor nieuwe perspectieven achter bekende games, zoals inspiratiebronnen en hoe de games er tijdens de ontwikkeling uitzagen.

©GMRimport

Tracker McDyke

Tentoonstellingen zijn een uitstekende manier om mensen kennis te laten maken met specifieke hoeken van het door ons geliefde medium. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van lhbtq+-personages en -thema's in games. Het lijkt soms alsof dit iets van de afgelopen jaren is, als je bijvoorbeeld de boze reacties van gamers leest over het feit dat Soldier 76 uit Overwatch gay is. Toch is er een rijke geschiedenis.

Zo werd de eerste bekende queer game al in 1989 gemaakt. In Caper in the Castro neemt de speler de rol aan van lesbische detective Tracker McDyke, die op zoek gaat naar een vermiste drag queen. Deze game werd gratis verspreid onder lhbtq+-fora, maar spelers werden wel aangemoedigd om geld te doneren aan een aidsorganisatie naar keuze.

Maker C.M. Ralph maakte later een heteroversie van de game, waarin McDyke veranderde in MacDuff en de drag queen in een model. De originele game was lange tijd nergens meer te vinden, maar werd gelukkig in 2017 geplaatst op website LGBTQ Video Game Archive.

©GMRimport

Rainbow Arcade

"Lhbtq-mensen, -media en -issues worden zelden gedocumenteerd, of gezien als een prioriteit in reguliere archiveringen", stelt Dr. Adrienne Shaw tegenover Gamer.nl. Shaw zet zich in voor het behouden van de geschiedenis van queer games. Zo werkt ze aan de LGBTQ Video Game Archive voor het behouden en publiekelijk maken van deze geschiedenis.

"Tegelijkertijd helpt de mogelijkheid om te wijzen naar historische queer mensen en beelden het idee dat queer mensen er altijd al waren", stelt Shaw. "Zeker gezien er over games wordt gesproken als plekken die 'traditioneel' voor specifieke groepen zijn, zoals witte, heteroseksuele, cisgender mannen of jongens, is het belangrijk om te laten zien dat games altijd al door een verscheidenheid aan mensen worden gespeeld."

Met dat idee in het achterhoofd werkt Shaw ook mee als medecurator van Rainbow Arcade in het Schwules Museum in Berlijn. Met Rainbow Arcade wordt voor het eerst ter wereld de queer geschiedenis van videogames in een tentoonstelling geplaatst. In het museum zijn tot 13 mei games te spelen, is artwork te zien en worden ook mods getoond waarmee creatievelingen queerness toevoegen aan games.

Het Schwules Museum staat bekend om het tentoonstellen van de lhbtq+-geschiedenis, maar wordt ook door mensen bezocht die nauwelijks wat over games weten. "Ik hoop dat ze leren hoe divers games zijn en leren over de gevarieerde manieren waarop lhbtq-mensen hierin worden gepresenteerd", zegt Shaw. "Maar ook dat games belangrijke culturele artefacten zijn."

View post on Instagram
 

QueerTech

Hoewel het waanzinnig is om dit stukje gamegeschiedenis op een fysieke plek te hebben in een tentoonstelling, is Berlijn voor veel mensen niet toegankelijk. Daarom is QueerTech.io een leuk alternatief. QueerTech.io geeft queer artiesten, waaronder gamemakers, de kans om hun kunstuitingen tentoon te stellen in een digitaal museum.

Op 18 januari startte de nieuwste editie van QueerTech.io met werk van elf artiesten uit onder andere Canada, Australië, Duitsland en Frankrijk. Zoals Alayna Cole (Queerly Represent Me), die een game heeft gemaakt waarin ze vertelt over het ontdekken en accepteren van haar seksualiteit.

Een van de meest in het oog springende projecten van deze online tentoonstelling is Grand Theft Homo 6: Queertopia, die de vraag stelt: "Wat als Grand Theft Auto een queer utopia was?" Kunstenaar Karl Munstedt schrijft gefascineerd te zijn in digitale ruimtes als speelplaats voor identiteit: "Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in gamen, omdat het een groot lhbt-publiek heeft, maar ook een beruchte geschiedenis heeft vol homofobie, transfobie en seksisme. Mijn gamewerken wijzen heteronormatieve en mannelijke tropes af en proberen over te brengen dat gamen zelf, en de handeling van het bezitten van een avatar, van nature queer is." Grand Theft Homo 6 is een mod voor Grand Theft Auto 5 die onder andere een knalroze 'fagbus' toevoegt.

©GMRimport

Makkelijker om elkaar te vinden

Tussen Caper in the Castro en Grand Theft Homo is er een hoop veranderd. Er wordt inmiddels veel meer verwacht van gamemakers. Neem bijvoorbeeld Assassin's Creed Odyssey. Ubisoft had spelers de vrijheid beloofd om op een bevredigende manier verschillende seksuele oriëntaties uit te leven. Dat bleek te kloppen, totdat de speler in de nieuwste uitbreiding plots zonder keuze een relatie met een personage van een ander geslacht moest aangaan. Dat is een bijzonder nare steek in de rug (met een geheim mes) voor spelers die bijna honderd uur hun Kassandra of Alexios als gay hebben gespeeld.

Dat we hier over kunnen klagen terwijl Ubisoft het in de hoofdgame juist zo goed heeft aangepakt, zegt veel over hoe ver we zijn gekomen als het gaat om representatie van lhbtq+-mensen in games. Of is dat wel zo? Een gedwongen heterorelatie (al kan Kassandra of Alexios ook als biseksueel gespeeld worden) doet ook denken aan Caper in the Castro, die uiteindelijk een heteroversie kreeg.

Toch is er wel vooruitgang merkbaar. Als we Dr. Adrienne Shaw vragen wat de grootste verandering is voor queer videogames sinds Caper in the Castro, stelt ze dat het nu veel makkelijker is om games te maken en te spelen die niet voor een mainstream publiek geproduceerd worden: "Er zijn problemen met de mainstream industrie die we ook in de tentoonstelling bespreken, zoals slechte werkomstandigheden en harassment. Maar de mogelijkheid voor mensen om games en communities te vinden die ze bieden wat ze nodig hebben is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen dertig jaar." Dat de experimentele gamekunst van QueerTech.io kan bestaan is daar een goed voorbeeld van.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!