Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk
Nieuws

Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk

Juni is door de E3 al een drukke maand voor gamers, maar voor 'gaymers' komt daar ook nog eens Pride-maand bij. Een van de meest opvallendste combinaties van deze evenementen is dat Steam eindelijk een href="https://store.steampowered.com/tags/en/LGBTQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">LGBTQ+-tag</a> met bijhorende hub heeft. Dat is laat, maar nog steeds belangrijk.

In Voorspel hebben we al meerdere keren geschreven over het feit dat er nog veel te wensen overblijft qua representatie van lhbtq+-mensen in games. Daarnaast is er nog een probleem: games die speciaal voor deze doelgroep worden gemaakt zijn slecht te vinden.

Deze kleine games komen vaak van queer gamemakers en zijn speciaal voor queer gamers bedoeld. Niet exclusief natuurlijk, maar ze bieden een veilige plek waar queer gamers zichzelf kunnen herkennen en vaak vrolijke verhalen kunnen beleven. Dat in tegenstelling tot grote games, waarbij de identiteit van de schaars aanwezige lhbtq+-personages vaak een reden is voor strijd en kwelling.

In een overvolle winkel als Steam is het voor kleine gamemakers echter onmogelijk om op te vallen. Maak je in dit geval games voor een specifieke doelgroep en kan die doelgroep je niet vinden, dan is al het werk voor niets. De nieuwe LGBTQ+-tag helpt daarom zowel ontwikkelaars, als mensen die dit soort games willen spelen.

©GMRimport

Cyberpunk 2077

Vorig jaar schreef ik in de Voorspel over E3 2018 nog hoe blij ik was met de kus tussen twee vrouwen in The Last of Us 2 en de romantiekopties in Assassin's Creed: Odyssey. Dit jaar was E3 beduidend minder queer. Afgezien dat tijdens een Nintendo Treehouse-stream per ongeluk werd gefilmd hoe Frankie Grande (ja, het broertje van) zijn vriend een kus gaf tussen de beelden van Luigi en Gooigi in.

Totdat er een screenshot van Cyberpunk 2077 opdook. Veel mensen zijn gestruikeld over een in-game poster in deze screenshot, waarop een vrouw met een erecte penis onder haar kleding wordt afgebeeld. Het is een advertentie voor de fictieve frisdrank 'ChroManticore', met een ongelukkige hoofdletter M.

Het punt is natuurlijk niet dat er een vrouw met een penis is te zien. Vrouwen met penissen bestaan, en in een cyberpunkwereld zouden lichamen die afwijken van de norm alleen maar meer geaccepteerd moeten zijn. Het probleem is de context.

©GMRimport

De ontwerper van de poster vertelt in een interview met Polygon hoe het juist een kritiek is over hoe lichamen worden uitgebuit door bedrijven. Dat lijkt echter vooral een idee van die ene ontwerper te zijn, en niet een concept dat in de game verder wordt uitgewerkt. Tevens blijkt ontwikkelaar CD Projekt Red nu pas te kijken naar eventuele extra genderopties bij het maken van een personage.

Zonder context of positieve representatie van trans mensen, is de poster voor spelers die langslopen puur een transfobische afbeelding om wellicht zelfs even over te grinniken. Gezien de eerdere transfobische tweets van CD Projekt Red op Twitter, is er niet veel hoop dat dit goed komt.

Politiek

Veel gamers hebben daarnaast nog steeds moeite met het idee dat niet alles voor hen wordt gemaakt. Dat werd door de reacties op sociale media na de vele E3-aankondigen wel duidelijk. Als iets afwijkt van man, wit, hetero en cis, dan is het al snel 'political'. Deze tweet vat het goed samen. Kiest Nintendo er voor om de spelers meer huidskleuropties te geven of krijgt Zelda in Breath of the Wild 2 korter haar? Dan is dat plots een politieke keuze.

Het account Shitty Gamer Takes had het daarom druk deze maand. Ook omdat verschillende gamebedrijven voor Pride hun icoon op sociale media een make over met de kleuren van de regenboogvlag gaven, en vaak een tweet plaatsten waarin steun voor de lhbtq+-gemeenschap werd uitgesproken. Zoals PlayStation, Naughty Dog, Codemasters en 343 Industries. De reacties onder elk van deze originele tweets zitten vol haat.

Hierdoor is gaming een plek waar queer mensen zich vaak niet welkom voelen. Daarom is het zo fijn om games te vinden waar ze zichzelf kunnen terugvinden, of ideeën van anderen binnen deze gemeenschap kunnen ervaren. Zonder dat bijvoorbeeld hun lichaam wordt gebruikt om een punt te maken.

©GMRimport

One night, hot springs

Binnen de LGBTQ+-hub van Steam zijn op moment van schrijven iets meer dan honderd games te vinden. Hier zitten bekende titels tussen zoals Dream Daddy, Gone Home, The Red Strings Club en Mount Your Friends. Maar ook minder bekende games hebben een kans om op te vallen. Zoals One night, hot springs, een spelletje dat op een aandoenlijke en toegankelijke manier de ervaringen van een transgender vrouw in een Japanse sauna deelt.

De hoeveelheid games is nog niets vergeleken met het aanbod op bijvoorbeeld Itch.io, met meer dan duizend games binnen de LGBTQ+-tag. Maar het is een begin. Nu kleine gamemakers daadwerkelijk een kans hebben om door hun doelgroep gevonden te worden, zijn ze wellicht eerder geneigd om hun game ook via Steam aan te bieden.

Het is jammer dat De Sims 4 niet in deze winkel staat, want anders had de game zeker een plekje verdiend binnen de LGBTQ+-hub. Voor de nieuwste update werkte EA namelijk samen met lhbtq+-organisatie It Gets Better voor Pride-spullen in de game. Denk aan regenboogvlaggen, een genderneutraal toilet, t-shirts met 'it gets better' en voor het eerst een vooraf gecreëerde transgender sim.

Hoewel minderheden altijd zullen moeten vechten voor hun rechtmatige plek binnen de game-industrie, zijn deze ontwikkelingen hopelijk een teken dat het daadwerkelijk beter wordt.

©GMRimport

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!