Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk
Nieuws

Voorspel: De LGBTQ+-tag op Steam is laat, maar nog steeds belangrijk

Juni is door de E3 al een drukke maand voor gamers, maar voor 'gaymers' komt daar ook nog eens Pride-maand bij. Een van de meest opvallendste combinaties van deze evenementen is dat Steam eindelijk een href="https://store.steampowered.com/tags/en/LGBTQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">LGBTQ+-tag</a> met bijhorende hub heeft. Dat is laat, maar nog steeds belangrijk.

In Voorspel hebben we al meerdere keren geschreven over het feit dat er nog veel te wensen overblijft qua representatie van lhbtq+-mensen in games. Daarnaast is er nog een probleem: games die speciaal voor deze doelgroep worden gemaakt zijn slecht te vinden.

Deze kleine games komen vaak van queer gamemakers en zijn speciaal voor queer gamers bedoeld. Niet exclusief natuurlijk, maar ze bieden een veilige plek waar queer gamers zichzelf kunnen herkennen en vaak vrolijke verhalen kunnen beleven. Dat in tegenstelling tot grote games, waarbij de identiteit van de schaars aanwezige lhbtq+-personages vaak een reden is voor strijd en kwelling.

In een overvolle winkel als Steam is het voor kleine gamemakers echter onmogelijk om op te vallen. Maak je in dit geval games voor een specifieke doelgroep en kan die doelgroep je niet vinden, dan is al het werk voor niets. De nieuwe LGBTQ+-tag helpt daarom zowel ontwikkelaars, als mensen die dit soort games willen spelen.

©GMRimport

Cyberpunk 2077

Vorig jaar schreef ik in de Voorspel over E3 2018 nog hoe blij ik was met de kus tussen twee vrouwen in The Last of Us 2 en de romantiekopties in Assassin's Creed: Odyssey. Dit jaar was E3 beduidend minder queer. Afgezien dat tijdens een Nintendo Treehouse-stream per ongeluk werd gefilmd hoe Frankie Grande (ja, het broertje van) zijn vriend een kus gaf tussen de beelden van Luigi en Gooigi in.

Totdat er een screenshot van Cyberpunk 2077 opdook. Veel mensen zijn gestruikeld over een in-game poster in deze screenshot, waarop een vrouw met een erecte penis onder haar kleding wordt afgebeeld. Het is een advertentie voor de fictieve frisdrank 'ChroManticore', met een ongelukkige hoofdletter M.

Het punt is natuurlijk niet dat er een vrouw met een penis is te zien. Vrouwen met penissen bestaan, en in een cyberpunkwereld zouden lichamen die afwijken van de norm alleen maar meer geaccepteerd moeten zijn. Het probleem is de context.

©GMRimport

De ontwerper van de poster vertelt in een interview met Polygon hoe het juist een kritiek is over hoe lichamen worden uitgebuit door bedrijven. Dat lijkt echter vooral een idee van die ene ontwerper te zijn, en niet een concept dat in de game verder wordt uitgewerkt. Tevens blijkt ontwikkelaar CD Projekt Red nu pas te kijken naar eventuele extra genderopties bij het maken van een personage.

Zonder context of positieve representatie van trans mensen, is de poster voor spelers die langslopen puur een transfobische afbeelding om wellicht zelfs even over te grinniken. Gezien de eerdere transfobische tweets van CD Projekt Red op Twitter, is er niet veel hoop dat dit goed komt.

Politiek

Veel gamers hebben daarnaast nog steeds moeite met het idee dat niet alles voor hen wordt gemaakt. Dat werd door de reacties op sociale media na de vele E3-aankondigen wel duidelijk. Als iets afwijkt van man, wit, hetero en cis, dan is het al snel 'political'. Deze tweet vat het goed samen. Kiest Nintendo er voor om de spelers meer huidskleuropties te geven of krijgt Zelda in Breath of the Wild 2 korter haar? Dan is dat plots een politieke keuze.

Het account Shitty Gamer Takes had het daarom druk deze maand. Ook omdat verschillende gamebedrijven voor Pride hun icoon op sociale media een make over met de kleuren van de regenboogvlag gaven, en vaak een tweet plaatsten waarin steun voor de lhbtq+-gemeenschap werd uitgesproken. Zoals PlayStation, Naughty Dog, Codemasters en 343 Industries. De reacties onder elk van deze originele tweets zitten vol haat.

Hierdoor is gaming een plek waar queer mensen zich vaak niet welkom voelen. Daarom is het zo fijn om games te vinden waar ze zichzelf kunnen terugvinden, of ideeën van anderen binnen deze gemeenschap kunnen ervaren. Zonder dat bijvoorbeeld hun lichaam wordt gebruikt om een punt te maken.

©GMRimport

One night, hot springs

Binnen de LGBTQ+-hub van Steam zijn op moment van schrijven iets meer dan honderd games te vinden. Hier zitten bekende titels tussen zoals Dream Daddy, Gone Home, The Red Strings Club en Mount Your Friends. Maar ook minder bekende games hebben een kans om op te vallen. Zoals One night, hot springs, een spelletje dat op een aandoenlijke en toegankelijke manier de ervaringen van een transgender vrouw in een Japanse sauna deelt.

De hoeveelheid games is nog niets vergeleken met het aanbod op bijvoorbeeld Itch.io, met meer dan duizend games binnen de LGBTQ+-tag. Maar het is een begin. Nu kleine gamemakers daadwerkelijk een kans hebben om door hun doelgroep gevonden te worden, zijn ze wellicht eerder geneigd om hun game ook via Steam aan te bieden.

Het is jammer dat De Sims 4 niet in deze winkel staat, want anders had de game zeker een plekje verdiend binnen de LGBTQ+-hub. Voor de nieuwste update werkte EA namelijk samen met lhbtq+-organisatie It Gets Better voor Pride-spullen in de game. Denk aan regenboogvlaggen, een genderneutraal toilet, t-shirts met 'it gets better' en voor het eerst een vooraf gecreëerde transgender sim.

Hoewel minderheden altijd zullen moeten vechten voor hun rechtmatige plek binnen de game-industrie, zijn deze ontwikkelingen hopelijk een teken dat het daadwerkelijk beter wordt.

©GMRimport

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!