Vijf tips voordat je begint met The Last of Us: Part 2
Nieuws

Vijf tips voordat je begint met The Last of Us: Part 2

De wereld van The Last of Us: Part 2 is meedogenloos. Voor je het weet zet een Infected zijn tanden in je nek, of leegt een menselijke wachter zijn jachtgeweer in je borstkas. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus een overlevingsgids voordat je aan dit grimmige avontuur begintis geen overbodige luxe.

The Last of Us: Part 2 kent een prachtig verhaal, maar zoals we in onze reviewal zeiden, zijn ook de gevechten en het verkennen van de omgevingen grote hoogtepunten. Daarom geven we je vijf tips om goed voorbereid op reis te gaan.

1. Wees flexibel en improviseer

The Last of Us: Part 2 geeft je meer dan ooit de mogelijkheid om te improviseren. Eigenlijk is dat niet optioneel, maar een verplichting. Je wilt misschien als een hersenloze Rambo op iedereen afrennen en je vijanden met kogels doorzeven, maar dat is geen langetermijnplan in deze game. Je hebt simpelweg niet genoeg kogels om alle tegenstanders neer te schieten. Je zult dus wat voorzichtiger te werk moeten gaan.

Het handigst is natuurlijk om vijanden van achteren te besluipen en neer te steken. Zo kun je hier en daar al een tegenstander uitschakelen. Wachters die in groepen bij elkaar of met hun rug tegen de muur staan, zijn een lastiger verhaal. Toch zijn kogels lang niet de enige oplossing. Zet bijvoorbeeld een val en gooi een fles om iemands aandacht te trekken, die vervolgens zijn dood tegemoet loopt.

Het allerbelangrijkst: blijf in beweging. Als vijanden je hebben gezien of gehoord, gaan ze naar je op zoek. Het heeft geen zin om op je verstopplekje te wachten tot ze er genoeg van hebben, want ze geven niet op en hebben je bovendien zo gevonden. Zoek doorgangetjes, kruip door het gras en onder auto’s en vind nieuwe schuilplaatsen om je te verbergen. Het mooiste is natuurlijk als je een omtrekkende beweging om je vijanden kunt maken, om ze vervolgens weer van achteren aan te vallen.

©GMRimport

2. Ren weg

Mocht dat allemaal niet lukken, dan is wegrennen ook nog een geldige optie. De game zet soms een hele hoop vijanden tegelijk tegenover je. Dat kan nogal overweldigend zijn. Als je gezondheid snel daalt en je kogels bijna op zijn, kun je gewoon rechtsomkeert maken en een sprintje trekken. De omgevingen zijn vaak groot genoeg om wat afstand te creëren tussen jou en de tegenstanders. Bovendien zijn er genoeg mogelijkheden om een goede verstopplek te zoeken en daar rustig op adem te komen. Zo kun je jezelf oplappen met een medkit of even wat munitie craften.

Sowieso hoef je niet alle vijanden om te leggen, als je dat niet wilt. Als je je tegenstanders hebt afgeschud en ze ergens naar je op zoek zijn, is dat een mooie kans om ze achter te laten en gewoon door te lopen.

©GMRimport

3. Neem de tijd

Als gezegd is de Rambo-aanpak niet aan te raden; voorzichtigheid is gewenst. Dat betekent ook dat je niet als een razende tekeer hoeft te gaan, maar flink je tijd moet nemen voor elk gevecht. Zelfs als je een duidelijk pad hebt om iemand van achteren aan te vallen, is het nog opletten geblazen. Staat er verder niemand in de buurt die een zichtlijn heeft naar dit gewillige slachtoffer? En hoe groot is de kans dat hij of zij zich omdraait voordat je kunt toeslaan?

Hier komt de luistermodus zeer van pas. Net zoals in het eerste deel kun je in dit vervolg R1 inhouden om je tegenstanders te horen. Ze lichten dan op met een witte gloed - zelfs door muren heen kun je zien waar ze zich ophouden. Neem de tijd om in kaart te brengen waar alle vijanden zijn, welk gebied ze precies bewaken en hoe dicht ze bij elkaar in de buurt komen. Later kun je deze vaardigheid upgraden om vijanden scherper en van verder weg in beeld te krijgen.

©GMRimport

4. Verken alle gebieden

Rustig de tijd nemen is niet alleen aan te raden tijdens de gevechten, maar ook bij het verkennen van de wereld. Het overwoekerde Seattle zit boordevol verborgen plekken om te ontdekken. Sommige panden lijken misschien afgesloten, maar als je even verder kijkt dan je neus lang is, kun je toch een weg naar binnen vinden. Gooi bijvoorbeeld een baksteen door het raam, of loop even om en vind aan de achterkant een gat in de muur. De meeste gebouwen hoef je voor het verhaal niet in, maar het kan erg de moeite waard zijn om toch op plundertocht te gaan.

Je vindt namelijk niet alleen munitie en middelen om mee te craften (al is dat al handig genoeg), maar ook spullen waar Ellie daadwerkelijk een betere vechter door wordt. In medicijnkastjes en andere laatjes vind je bijvoorbeeld pillen, waarmee je haar vaardigheden kunt verbeteren. Zo geef je haar extra gezondheid, of gaat craften een stuk sneller. Daarnaast zijn er hier en daar handleidingen verstopt, waarmee je hele nieuwe skill trees ontgrendelt om je pillen aan uit te geven. Deze nieuwe vaardigheden focussen zich op een bepaald onderwerp, zoals stealth of het craften van nieuwe snufjes.

©GMRimport

5. Vermijd spoilers

Dit zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, maar aangezien grote delen van de game gelekt zijn, voelen we ons toch geroepen om deze oproep te doen: lees de spoilers niet. Het kan verleidelijk zijn om zo snel mogelijk te weten te komen wat Ellie allemaal meemaakt in dit vervolg, maar je verpest een groot deel van de ervaring voor jezelf. Sec de verhaalwendingen lezen doet geen recht aan het gevoel dat je krijgt als je de game zelf speelt. Zelfs het bekijken van cutscenes uit de game, is niet hetzelfde als het zelf meemaken. Grote delen van het verhaal en ontwikkelingen in relaties worden namelijk tijdens het spelen verteld, en krijg je dus niet mee als je alleen een samenvatting kijkt.

Natuurlijk heb je niet altijd de keuze. Sommige mensen halen er plezier uit om de ervaring voor anderen te vergallen en gooien spoilers op social media. Stel dus snel wat woorden in die gemute worden op Twitter (‘TLOU’, ‘Last of Us’, ‘Ellie’, ‘Joel’, etc.) en stop met het lezen van reacties bij aanverwante artikelen.

Maak je vooral geen zorgen als je toch al een paar momenten in de game hebt meegekregen. Het is een lange game vol verrassingen, dus die ene grote spoiler verpest je ervaring niet compleet. Natuurlijk is het leuker om er fris in te gaan, maar een game die van ons een 10 krijgt, leunt echt niet alleen op een paar schokkende gebeurtenissen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!