Verwachte revisies voor RX 6000-gpu's verschijnen mogelijk in april
Nieuws

Verwachte revisies voor RX 6000-gpu's verschijnen mogelijk in april

Volgens ingewijden kan AMD komende maand al een 'refresh' van enkele Radeon RX 6000-gpu's uitrollen.

De vermeende lek werd gepubliceerd op het Chineestalige Chiphell-forum, door een relatief betrouwbaar gebleken gebruiker. Deze claimt dat de refresh bestaat uit de Radeon RX 6950 XT, RX 6750 XT en RX 6650 XT, welke voor "20 of 21 april" op de planning staan. Klaarblijkelijk krijgt de populaire RX 6800 XT vooralsnog geen soortgelijke update, zo lijkt de lijst gpu's door te schemeren. 

De zogenaamde RX 6x50 XT-revisies zouden elk met 18 Gbps geheugenmodules komen (tegenover de 16 Gbps bandbreedte van hun voorgangers) in ruil voor een "ietwat duurdere" prijsoverweging. Over andere details werd door de forumbezoeker niet gesproken.

Ook zou een zogenaamde RX 6400-kaart rond dezelfde periode onthuld worden, welke voor het allerlaagste segment bedoeld is, nog ietwat onder de recente RX 6500 XT. Verdere details over de nieuwe desktopvideokaart bleven uit. 

©GMRimport

De discussie op Chiphell kenmerkt niet de eerste keer dat een refresh voor AMD's RX 6000-generatie genoemd werd. Begin vorige maand werd de komst van de RX 6X50 XT-revisies al eens eerder voorspeld door een bekende ingewijde, zij het destijds nog met een opwachting in juni of juli. Ook toen gold de verwachting al dat de update vooral een versnelling van de geheugenmodules zou betreffen.

Naast het snellere geheugen is weinig bekend over de mogelijk aanstaande videokaarten van AMD. Naar al het schijnt blijft ook het procedé onveranderd bij TSMC's 7 nm node, waar AMD voor het geüpdatete laptopsegment en de nieuwe RX 6500 XT-desktopkaart recentelijk wel een overstap op TSMC's 6 nm nodes uitrolde.  

AMD en het Radeon-team hebben vooralsnog geen officieel woord gerept over de verwachte revisie van de RX 6000-gpu's. Het eerstvolgende evenement waar AMD grote onthullingen aan kan koppelen is Computex 2022, maar de ingeplande keynote vindt pas op 1 juni plaats  — een tikkeltje te laat voor de data die nu verwacht worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!