Valve heeft 90 miljoen maandelijkse gebruikers op Steam
Gamer.nl
Nieuws

Valve heeft 90 miljoen maandelijkse gebruikers op Steam

Valve heeft via een blogpost een jaaroverzicht geplaatst over Steam in 2018. In dat overzicht wordt duidelijk dat het platform meerdere functies heeft toegevoegd of aangepast dat onder andere resulteerde in 90 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarnaast deelt het bedrijf de plannen voor Steam in 2019.

Valve maakt bekend dat er in 2018 47 miljoen mensen waren die dagelijks gebruik maakten van het digitale platform. Dit aantal stond gelijk aan 90 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarnaast bereikte het platform in 2018 een piek van 18,5 miljoen gelijktijdige gebruikers en kreeg Steam 1,6 miljoen kopers per maand.

Valve maakt ook een vergelijking met de ontwikkeling die het bedrijf heeft gerealiseerd sinds 2012. Deze ontwikkeling wordt vormgegeven via een donutdiagram waarin de verkopen op Steam worden ingedeeld op basis van locatie. Het grootste verschil tussen de verkopen van 2012 en 2018 is het aandeel van de Aziatische markt op Steam dat sterk gegroeid is ten opzichte van zes jaar geleden. Dit uit zich ook in de meest gebruikte talen op Steam. Ondanks dat Engels, met 38 procent, de populairste taal is op Steam, staat de taal Chinees met 21 procent op de tweede plaats.

©GMRimport

In het overzicht meldt Valve dat gedurende 2018 een aantal veranderingen zijn doorgevoerd om Steam efficiënter te laten werken. Zo bracht het platform vorig jaar verschillende functies, zoals een 'adult-only'-filter om spelers de optie te bieden om wel of geen volwassen content als zoekresultaten te krijgen. Daarnaast verwijderde het platform onder andere vele controversiële games van zogenoemde 'troll'-ontwikkelaars. Ondanks het verwijderen van deze games bereikte het platform kort geleden de mijlpaal van 30.000 games op Steam (zonder het meerekenen van dlc en andere software).

©GMRimport

Als laatst deelt Valve de plannen voor Steam in 2019 om het platform te optimaliseren. Het bedrijf zegt dit jaar in totaal acht nieuwe functies toe te willen voegen. Als eerst noemt Valve een functie om de vindbaarheid op Steam te verbeteren door middel van een nieuw zelf lerend aanbevelingssysteem dat spelers zoekresultaten biedt op basis van individuele interesses. Ook wordt gemeld dat Steam naar China komt later dit jaar. In samenwerking met gameontwikkelaar Perfect World worden de bibliotheek- en chat-functie van Steam verbeterd en krijgt het evenementensysteem van Steam een upgrade. Met deze upgrade worden spelers in staat gesteld om bepaalde activiteiten in games naar eigen interesse te markeren.

Verder wordt er gewerkt aan het uitbreiden van Steam TV om meer soorten content uit te zenden met als doel om alle games te kunnen ondersteunen. Momenteel dient Steam TV vooral om specifieke toernooien en speciale evenementen uit te zenden. Steam lanceert dit jaar ook de mobiele Steam Chat-app die het mogelijk maakt om onderweg berichten, waaronder GIFs, naar vrienden te sturen.

In 2019 wordt tevens de matchmaking-technologie uit CS:GO geüpgraded en naar alle games op Steam gebracht. Met deze functie krijgen spelers meer informatie tot hun beschikking om uit te kunnen wijzen of er wel of niet wordt valsgespeeld. Ten slotte wordt in de blogpost gezegd dat er in 2019 het 'PC Cafe'-programma wordt gelanceerd waardoor spelers goed gebruik kunnen maken van Steam in honderdduizenden internetcafé's.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!