Unity gaat geld aan ontwikkelaars vragen voor game-installaties
Ontwikkelaars uiten hun onvrede over de nieuwe regel
Unity gaat vanaf 2024 een tarief van 20 dollarcent aan ontwikkelaars vragen per game-installatie.
Vanaf 1 januari 2024 moeten ontwikkelaars elke keer dat hun game die op de engine draait geïnstalleerd wordt door een consument 20 dollarcent afdragen aan het bedrijf. Dit geldt voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd.
Daarnaast moeten ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd. Dit geldt wel pas vanaf een miljoen installaties.
Unity noemt het programma Unity Runtime Fee. "We hebben hier voor gekozen omdat elke keer dat een game wordt gedownload, Unity Runtime ook wordt geïnstalleerd." Volgens Unity Create-directeur Marc Whitten is het onderhouden van Unity Runtime "behoorlijk prijzig".
De aankondiging kon op veel kritiek van ontwikkelaars rekenen. Zo claimde Vlambeer-oprichter Rami Ismail dat een game met Unity ontwikkelen nu "een financieel risico is". Hij wijst daarbij naar situaties waarin games bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van bundels, abonneeservices zoals PlayStation Plus of Game Pass, of wanneer games free-to-play zijn.
Als reactie op de negatieve feedback van ontwikkelaars heeft Unity een nieuw bericht op X geplaatst waarin het Unity Runtime Fee verdedigt. Het bedrijf krijgt maar een klein gedeelte van alle ontwikkelaars die van Unity gebruikmaken - de meest succesvolle - te maken met de nieuwe regelgeving.
Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber. Het bedrijf kreeg vorig jaar ook al kritiek te verduren toen CEO John Riccitiello ontwikkelaars van gratis games "idioten" noemde.
Update: Unity heeft inmiddels aangegeven de regels iets aangepast te hebben. Alleen voor de eerste installatie van een speler rekent het bedrijf een bedrag aan de ontwikkelaar, in plaats van elke installatie. Op deze manier wordt voorkomen dat spelers expres een spel vaak achter elkaar installeren om de ontwikkelaar te 'pesten'.