Unity gaat geld aan ontwikkelaars vragen voor game-installaties
Nieuws

Unity gaat geld aan ontwikkelaars vragen voor game-installaties

Ontwikkelaars uiten hun onvrede over de nieuwe regel

Unity gaat vanaf 2024 een tarief van 20 dollarcent aan ontwikkelaars vragen per game-installatie.

Vanaf 1 januari 2024 moeten ontwikkelaars elke keer dat hun game die op de engine draait geïnstalleerd wordt door een consument 20 dollarcent afdragen aan het bedrijf. Dit geldt voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd.

Daarnaast moeten ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd. Dit geldt wel pas vanaf een miljoen installaties.

Unity noemt het programma Unity Runtime Fee. "We hebben hier voor gekozen omdat elke keer dat een game wordt gedownload, Unity Runtime ook wordt geïnstalleerd." Volgens Unity Create-directeur Marc Whitten is het onderhouden van Unity Runtime "behoorlijk prijzig".

De aankondiging kon op veel kritiek van ontwikkelaars rekenen. Zo claimde Vlambeer-oprichter Rami Ismail dat een game met Unity ontwikkelen nu "een financieel risico is". Hij wijst daarbij naar situaties waarin games bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van bundels, abonneeservices zoals PlayStation Plus of Game Pass, of wanneer games free-to-play zijn.

Als reactie op de negatieve feedback van ontwikkelaars heeft Unity een nieuw bericht op X geplaatst waarin het Unity Runtime Fee verdedigt. Het bedrijf krijgt maar een klein gedeelte van alle ontwikkelaars die van Unity gebruikmaken - de meest succesvolle - te maken met de nieuwe regelgeving.

Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber. Het bedrijf kreeg vorig jaar ook al kritiek te verduren toen CEO John Riccitiello ontwikkelaars van gratis games "idioten" noemde.

Update: Unity heeft inmiddels aangegeven de regels iets aangepast te hebben. Alleen voor de eerste installatie van een speler rekent het bedrijf een bedrag aan de ontwikkelaar, in plaats van elke installatie. Op deze manier wordt voorkomen dat spelers expres een spel vaak achter elkaar installeren om de ontwikkelaar te 'pesten'.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error