Unity gaat geld aan ontwikkelaars vragen voor game-installaties
Gamer.nl
Nieuws

Unity gaat geld aan ontwikkelaars vragen voor game-installaties

Ontwikkelaars uiten hun onvrede over de nieuwe regel

Unity gaat vanaf 2024 een tarief van 20 dollarcent aan ontwikkelaars vragen per game-installatie.

Vanaf 1 januari 2024 moeten ontwikkelaars elke keer dat hun game die op de engine draait geïnstalleerd wordt door een consument 20 dollarcent afdragen aan het bedrijf. Dit geldt voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd.

Daarnaast moeten ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd. Dit geldt wel pas vanaf een miljoen installaties.

Unity noemt het programma Unity Runtime Fee. "We hebben hier voor gekozen omdat elke keer dat een game wordt gedownload, Unity Runtime ook wordt geïnstalleerd." Volgens Unity Create-directeur Marc Whitten is het onderhouden van Unity Runtime "behoorlijk prijzig".

De aankondiging kon op veel kritiek van ontwikkelaars rekenen. Zo claimde Vlambeer-oprichter Rami Ismail dat een game met Unity ontwikkelen nu "een financieel risico is". Hij wijst daarbij naar situaties waarin games bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van bundels, abonneeservices zoals PlayStation Plus of Game Pass, of wanneer games free-to-play zijn.

Als reactie op de negatieve feedback van ontwikkelaars heeft Unity een nieuw bericht op X geplaatst waarin het Unity Runtime Fee verdedigt. Het bedrijf krijgt maar een klein gedeelte van alle ontwikkelaars die van Unity gebruikmaken - de meest succesvolle - te maken met de nieuwe regelgeving.

Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber. Het bedrijf kreeg vorig jaar ook al kritiek te verduren toen CEO John Riccitiello ontwikkelaars van gratis games "idioten" noemde.

Update: Unity heeft inmiddels aangegeven de regels iets aangepast te hebben. Alleen voor de eerste installatie van een speler rekent het bedrijf een bedrag aan de ontwikkelaar, in plaats van elke installatie. Op deze manier wordt voorkomen dat spelers expres een spel vaak achter elkaar installeren om de ontwikkelaar te 'pesten'.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!