'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
Gamer.nl
Nieuws

'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

Het recente uitstel van drie weken voor Cyberpunk 2077 lijkt te komen door de versies voor de huidige generatie. Dat geeft Adam Kiciński van CD Projekt Red aan tijdens een call met investeerders.

De Poolse ontwikkelaar heeft een transcript van de meeting op hun website gezet. Daarin zegt Kiciński dat de versies voor pc, Xbox Series X en PlayStation 5 klaar waren om op de releasedatum van 19 november uit te komen. "Maar hoewel de game is gecertificeerd op beide huidige consoles door Sony en Microsoft, vereisen wat laatste optimalisatieprocessen voor zo'n gigantisch en complex spel wat extra tijd."

Kiciński erkent dat CD Projekt Red heeft onderschat hoeveel tijd het kost om zoveel verschillende versies van een game te maken. "Hoewel we alleen uitkomen op pc en twee consolemerken, bereiden we in feite negen versies van de game voor. Pc, Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, compatibele releases op Xbox Series S en Series X, compatibele release op PS5... en Stadia."

Ook in de antwoorden op vragen geeft Kiciński aan dat de game op 19 november had kunnen uitkomen, maar dat ze toch voor het uitstel hebben gekozen. "We geloven dat we met deze extra drie weken meer dingen naar tevredenheid kunnen afronden. Het gaat alleen om technische dingen in de allerlaatste fase. Ons zelfvertrouwen is nu groter dan ooit - we hebben de game en kunnen hem spelen."

Opmerkelijk genoeg gaat Kiciński ook in op de werkcultuur bij CD Projekt Red. De studio is de laatste tijd negatief in het nieuws, omdat er veel sprake zou zijn van crunch. Gisteren nog vertelde journalist Jason Schreier dat sommige ontwikkelaars werkweken van 100 uur maakten. Kiciński noemt de crunch nu echter 'niet zo erg'.

"Over crunch gesproken, het is eigenlijk niet zo erg. Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

Cyberpunk 2077 komt op 10 december uit voor Xbox, PlayStation, pc en Stadia. Hoewel de game via backwards compatibility ook op de next-gen consoles gespeeld kan worden, komt een echte next-gen update pas in 2021 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!