'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
Nieuws

'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

Het recente uitstel van drie weken voor Cyberpunk 2077 lijkt te komen door de versies voor de huidige generatie. Dat geeft Adam Kiciński van CD Projekt Red aan tijdens een call met investeerders.

De Poolse ontwikkelaar heeft een transcript van de meeting op hun website gezet. Daarin zegt Kiciński dat de versies voor pc, Xbox Series X en PlayStation 5 klaar waren om op de releasedatum van 19 november uit te komen. "Maar hoewel de game is gecertificeerd op beide huidige consoles door Sony en Microsoft, vereisen wat laatste optimalisatieprocessen voor zo'n gigantisch en complex spel wat extra tijd."

Kiciński erkent dat CD Projekt Red heeft onderschat hoeveel tijd het kost om zoveel verschillende versies van een game te maken. "Hoewel we alleen uitkomen op pc en twee consolemerken, bereiden we in feite negen versies van de game voor. Pc, Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, compatibele releases op Xbox Series S en Series X, compatibele release op PS5... en Stadia."

Ook in de antwoorden op vragen geeft Kiciński aan dat de game op 19 november had kunnen uitkomen, maar dat ze toch voor het uitstel hebben gekozen. "We geloven dat we met deze extra drie weken meer dingen naar tevredenheid kunnen afronden. Het gaat alleen om technische dingen in de allerlaatste fase. Ons zelfvertrouwen is nu groter dan ooit - we hebben de game en kunnen hem spelen."

Opmerkelijk genoeg gaat Kiciński ook in op de werkcultuur bij CD Projekt Red. De studio is de laatste tijd negatief in het nieuws, omdat er veel sprake zou zijn van crunch. Gisteren nog vertelde journalist Jason Schreier dat sommige ontwikkelaars werkweken van 100 uur maakten. Kiciński noemt de crunch nu echter 'niet zo erg'.

"Over crunch gesproken, het is eigenlijk niet zo erg. Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

Cyberpunk 2077 komt op 10 december uit voor Xbox, PlayStation, pc en Stadia. Hoewel de game via backwards compatibility ook op de next-gen consoles gespeeld kan worden, komt een echte next-gen update pas in 2021 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!