'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
Nieuws

'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

Het recente uitstel van drie weken voor Cyberpunk 2077 lijkt te komen door de versies voor de huidige generatie. Dat geeft Adam Kiciński van CD Projekt Red aan tijdens een call met investeerders.

De Poolse ontwikkelaar heeft een transcript van de meeting op hun website gezet. Daarin zegt Kiciński dat de versies voor pc, Xbox Series X en PlayStation 5 klaar waren om op de releasedatum van 19 november uit te komen. "Maar hoewel de game is gecertificeerd op beide huidige consoles door Sony en Microsoft, vereisen wat laatste optimalisatieprocessen voor zo'n gigantisch en complex spel wat extra tijd."

Kiciński erkent dat CD Projekt Red heeft onderschat hoeveel tijd het kost om zoveel verschillende versies van een game te maken. "Hoewel we alleen uitkomen op pc en twee consolemerken, bereiden we in feite negen versies van de game voor. Pc, Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, compatibele releases op Xbox Series S en Series X, compatibele release op PS5... en Stadia."

Ook in de antwoorden op vragen geeft Kiciński aan dat de game op 19 november had kunnen uitkomen, maar dat ze toch voor het uitstel hebben gekozen. "We geloven dat we met deze extra drie weken meer dingen naar tevredenheid kunnen afronden. Het gaat alleen om technische dingen in de allerlaatste fase. Ons zelfvertrouwen is nu groter dan ooit - we hebben de game en kunnen hem spelen."

Opmerkelijk genoeg gaat Kiciński ook in op de werkcultuur bij CD Projekt Red. De studio is de laatste tijd negatief in het nieuws, omdat er veel sprake zou zijn van crunch. Gisteren nog vertelde journalist Jason Schreier dat sommige ontwikkelaars werkweken van 100 uur maakten. Kiciński noemt de crunch nu echter 'niet zo erg'.

"Over crunch gesproken, het is eigenlijk niet zo erg. Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

Cyberpunk 2077 komt op 10 december uit voor Xbox, PlayStation, pc en Stadia. Hoewel de game via backwards compatibility ook op de next-gen consoles gespeeld kan worden, komt een echte next-gen update pas in 2021 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!