Ubisoft-werknemers vragen via open brief om fundamentele verandering
Nieuws

Ubisoft-werknemers vragen via open brief om fundamentele verandering

Ongeveer vijfhonderd huidige en voormalige Ubisoft-werknemers hebben een open brief ondertekend waarin wordt gevraagd om "fundamentele veranderingen" binnen de uitgever.

Dit naar aanleiding van recente ontwikkelingen binnen uitgever Activision Blizzard en aantijgingen die vorig jaar naar buiten kwamen over soortgelijke praktijken binnen Ubisoft. Binnen beide bedrijven zou er een giftige werkcultuur heersen, waarbij vrouwen en minderheden zouden worden benadeeld en seksueel worden geïntimideerd. Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Activision-CEO Bobby Kotick hebben publiekelijk hun excuses aangeboden en beloofd aan verandering te werken.

In de open brief van Ubisoft-werknemers - waar men solidariteit met Activision Blizzard-werknemers uit - wordt wederom de werkcultuur binnen Ubisoft bekritiseerd. "Door de frequentie van dit soort berichten is het duidelijk dat er een wijdverspreide en ingebakken cultuur van mishandelend gedrag binnen deze industrie leeft." In de brief wordt verder geëist dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit "afschuwelijk" gedrag "verantwoordelijk worden gehouden voor hun acties".

In de brief wordt geclaimd dat het management van Ubisoft een jaar lang "niets meer dan aardige woorden, lege beloftes en een onwil om de overtreders te ontslaan" heeft geboden. "We hebben gezien hoe jullie alleen de meest publiekelijk vooraanstaande schuldigen hebben ontslagen. De rest hebben jullie zelf ontslag laten nemen of - erger nog - gepromoveerd, verplaatst van studio naar studio en van team naar team, om ze continue tweede kansen te geven zonder verdere gevolgen. Deze cyclus moet stoppen. Wij, de collectieve werknemers van Ubisoft, eisen inspraak bij het besluit over hoe we verdergaan."

De werknemers stellen voor dat Ubisoft, Activision Blizzard en andere grote uitgevers en ontwikkelaars de handen ineenslaan om een nieuwe standaard voor de industrie neer te zetten als het aankomt op het melden van giftig gedrag op de werkvloer. "Deze samenwerking moet bestaan uit werknemers die niet managementrollen bekleden, alsmede woordvoerders van vakbonden. Dat is essentieel om er voor te zorgen dat degenen die benadeeld worden door dit gedrag, aan het roer staan van de veranderingen."

Ubisoft heeft aan VGC laten weten de brief te hebben gelezen. "We hebben veel respect voor de betrokkenheid van onze teams die zich hard maken voor veranderingen binnen onze industrie. We willen benadrukken dat we deze brief - en de problemen die er in worden aangekaart - erg serieus nemen." 

Het bedrijf laat weten dat men het afgelopen jaar veel contact heeft gehad met werknemers om fundamentele veranderingen te bewerkstelligen. "En er is nog meer werk aan de winkel. We staan achter deze acties en de positieve impact die ze hebben op de cultuur binnen ons bedrijf, en erkennen dat we in contact moeten blijven met onze werknemers om een werkplek te creëren waar men zich gewaardeerd, ondersteund en - belangrijker nog - veilig voelt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!