Activision Blizzard-werknemers vinden brief van CEO niet toereikend
Nieuws

Activision Blizzard-werknemers vinden brief van CEO niet toereikend

Werknemers van Activision Blizzard die de huidige staking organiseren vinden de open brief die CEO Bobby Kotick over de recente aantijgingen heeft gepubliceerd, niet toereikend.

Dat hebben de werknemers laten weten via hun eigen open brief, die hieronder in zijn geheel te lezen is. "Hoewel we blij zijn dat onze collectieve reactie het leiderschap heeft overtuigd om de toon van hun communicatie aan te passen, behandelt deze reactie niet de belangrijkste bedenkingen van werknemers."

De staking gaat daarom door tot Activision Blizzard een aantal kernpunten aanpakt. Zo moet 'forced arbitration' - wat inhoudt dat een werknemer niet naar de rechter mag stappen - stopgezet worden, willen werknemers zeggenschap hebben in de manier waarop mensen aangenomen en gepromoveerd worden, moet er meer transparantie komen over lonen om gelijkheid te waarborgen en willen werknemers gezamenlijk een derde partij kunnen inschakelen om personeelszaken te controleren.

"De huidige staking demonstreert dat dit niet een eenmalige gebeurtenis is die onze leiders kunnen negeren", zo wordt er in de brief gemeld. "We zullen niet tot zwijgen worden gebracht; we worden niet gerustgesteld door dezelfde processen die ons naar dit punt hebben geleid. Dit is het begin van een volhardende beweging waarmee we betere werkomstandigheden voor al onze werknemers willen krijgen, in het bijzonder vrouwen, gekleurde en transgender vrouwen, genderneutrale mensen en andere gemarginaliseerde groepen."

De brief sluit af met: "We verwachten een snelle reactie en actie van onze leiders gebaseerd op bovenstaande punten, en kijken er naar uit om in een constructief dialoog te blijven en zo een beter Activision Blizzard op te bouwen voor alle werknemers. Vandaag staan we voor verandering. In de toekomst zijn we de verandering."

Wat vooraf ging

Vorige week klaagde de staat van Californië Activision Blizzard aan wegens discriminatie en seksuele intimidatie, op basis van twee jaar aan onderzoek. Binnen het bedrijf zou er op verschillende manieren discriminatie plaatsvinden, onder andere op het gebied van promoties en salaris, voornamelijk bij vrouwen. Zij zouden op de werkvloer ook seksueel worden geïntimideerd. Een vrouwelijke werknemer heeft na seksuele intimidatie - naaktfoto's van haar circuleerden op een bedrijfsfeest - zelfmoord gepleegd.

De eerste reactie van Activision Blizzard, kort nadat het nieuws van de aanklacht naar buiten kwam, viel bij veel werknemers en gamers niet in goede aarde. Gisteren liet CEO Bobby Kotick van zich horen via een open brief waarin hij meldde dat de eerste reactie van het bedrijf "toondoof" was. Ook beloofde hij dat er uitgebreid onderzoek gedaan zou worden naar de problemen binnen het bedrijf en dat referenties in diens games naar de giftige werkcultuur en mensen die daar verantwoordelijk voor waren, verwijderd zullen worden. Dat proces is inmiddels al begonnen in World of Warcraft. Eerder deze week ondertekenden meer dan 2000 werknemers van het bedrijf een brief waarin kritiek wordt geuit op de initiële reactie van Activision Blizzard.

De Cosby Suite

Ondertussen blijven er nieuwe berichten omtrent de werkcultuur binnen Activision Blizzard naar buiten komen. Zo heeft Kotaku een artikel online geplaatst gebaseerd op een Facebook-bericht van voormalige World of Warcraft-ontwikkelaar Alex Afrasiabi, die ook in de aanklacht richting de uitgever bij naam wordt genoemd. Zo was er in het hotel tijdens BlizzCon 2013 - en mogelijk op evenementen in andere jaren - een hotelkamer die door werknemers de 'Cosby Suite' werd genoemd, gebaseerd op de voor aanranding veroordeelde acteur en comedian Bill Cosby.

Een voormalige ontwikkelaar van Blizzard meldde aan Kotaku dat de kamer een ontmoetingsplek voor diverse werknemers was, waar alcohol werd genuttigd en waar - zo blijkt uit een foto van een groepschat - "mooie vrouwen" werden verzameld. Ook ontwikkelaars als Jesse McCree en Cory Stockton - op dit moment lead designers bij Blizzard - en Greg Street - inmiddels werkzaam bij Riot Games - zaten in de chatgroep.

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!