The Witcher-producent wijst jonge Amerikaanse kijkers aan voor daling kijkcijfers
Tomek Baginski wijt de vermindering van kijkers aan de korte aandachtsspanne van jonge kijkers
The Witcher-producent Tomek Baginski wijt de daling van het aantal kijkers van de Netflix-serie aan een ‘versimpelde plot’ en de ‘korte aandachtsspanne’ van jongere kijkers.
In een interview met de Poolse nieuwssite Wyborcza (vertaald door Redanian Intelligence) legt producent Tomek Baginski uit dat gebeurtenissen achter de schermen, zoals het script moeten herschrijven nadat een acteur ziek werd, tot veel ‘controversiële beslissingen’ leidden.
Hoewel Baginski begrijpt waarom kijkers die de boeken hebben gelezen ‘gekwetst’ zouden kunnen zijn door een plotselinge verandering in de show, is de beslissing om plotpunten zoals de uitgebreide geopolitiek van The Witcher te vereenvoudigen vaak ‘noodzakelijk’.
“Zeker wanneer een serie wordt gemaakt voor een enorm publiek, met verschillende ervaringen, uit verschillende delen van de wereld, en daarvan is een groot deel Amerikanen”, zegt hij.
In een interview met het Poolse YouTube-kanaal Imponderabilia noemt Baginski daarnaast de lage kijkcijfers van het tweede seizoen als een bijproduct van jongere kijkers die social media als YouTube en TikTok gebruiken en een korte aandachtsspanne hebben.
"Als het gaat om series, hoe jonger het publiek is, hoe minder significant de logica van het plot is... Deze mensen zijn opgegroeid met TikTok en YouTube, ze springen van video naar video”, zegt Baginski, eraan toevoegend dat jonge mensen meer neigen naar 'alleen emoties.'
The Witcher seizoen 3 staat nu op Netflix. Het seizoen betrof het laatste optreden van Henry Cavill als Geralt of Rivia, die in seizoen 4 wordt vervangen door Liam Hemsworth.
Volgens Jacco heeft The Witcher op Netflix zijn beste tijd gehad.