The Witcher op Netflix heeft z’n beste tijd gehad
Achtergrond

The Witcher op Netflix heeft z’n beste tijd gehad

De vloek van de boekenlezer

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik nota bene op mijn verjaardag het nieuws hoorde: Henry Cavill stopt als Geralt. Verbijsterd stond ik daar, met een drankje in de hand. Henry, míjn Henry, gooit de handdoek in de ring. Sindsdien is mijn liefde voor The Witcher enkel bergafwaarts gegaan.

De populariteit van The Witcher blijft fascinerend. Er is geen causaal verband aan te tonen voor de invloed van CD Projekts games op de populariteit van de boeken, maar dat is natuurlijk overduidelijk. Menig speler van The Witcher 3, waaronder ik, snakte naar meer sprookjesachtige spookverhalen, en Sapkowski’s boeken zijn de perfecte remedie. Het succes leidde zelfs tot controverse rondom de vergoeding voor de boekenschrijver – CD Projekt kocht de rechten ooit voor omgerekend een paarhonderd dollar – maar na een nieuwe overeenkomst achter de schermen is iedereen tevreden.

In de tussentijd zag Netflix ook de potentie van de IP, zoals bij vrijwel elke semi-populaire boekenreeks tegenwoordig. Na groen licht voor een serie was The Witcher op Netflix een feit. Intern werd het gezien als Netflix’ eigen Game of Thrones-killer, een licentie waar de streamingdienst abonnees nog jarenlang mee zou vasthouden. En inderdaad: met 76 miljoen kijkers binnen een maand brak het in 2019 meerdere records.

©SUSAN.ALLNUTT@BTINTERNET.COM

Witcher-renaissance

Eerlijk: ik genoot van deze Witcher-renaissance. Opeens liep het grote publiek weg met een fictieve wereld waar ik al jaren over predikte en kon ik met de gemiddelde Netflix-kijker praten over Geralts avonturen. Minstens zo mooi om te zien was hoe de serie op zijn beurt de boeken en de games weer een boost gaf: beide media werden in het jaar na het eerste seizoen van de Netflix-serie ruim 500 procent meer verkocht (via NPD Group).

Een groot deel daarvan is natuurlijk te danken aan Henry Cavill, mijn persoonlijke voorbeeldnerd. Cavill is een man of the people, iemand die laat zien dat je zowel ontzettend gespierd, knap en charismatisch als Warhammer-liefhebber kan zijn - dit fragment bewijst waarom dergelijke stereotypen breken nog altijd belangrijk is. De acteur is daarnaast gewoon een hele goeie Geralt of Rivia, iemand die snapt hoe de stoïcijnse mutant in elkaar zit. Zijn peinzende blik, oprechte liefde voor Ciri en kalmte dragen de serie.

©Susie Allnutt

‘Actieve afkeer’

Maar na dat eerste seizoen maakte ik me een beetje zorgen. De serie werd verlengd met meerdere seizoenen, er werden verschillende spin-offseries gestart en er werd zelfs gekeken naar kinderseries. In de eerste instantie was dat goed nieuws, zeker omdat CD Projekt Red kort daarna met de aankondiging van een nieuwe gametrilogie kwam, maar ergens deden de aankondigingen denken aan de overweldigende hoeveelheid Marvel- en Star Wars-series die Disney er de laatste jaren uitpoept. Gaan ze niet veel te hard? Wat als het vuurtje uitdooft?

Voor mijn gevoel zijn we al bij dat punt aangekomen, maar gezien de kijkcijfers is dat natuurlijk onzin. Ondanks dat het politieke balletje gaat rollen deed het tweede seizoen het ontzettend goed, ook wat critici betreft. Toch neemt het op veel gebieden wel érg veel vrijheden ten opzichte van het bronmateriaal. Magie werkt net even anders, mysterieuze zwarte monolieten worden verweven in de plot en Ciri’s bloed – de drijfveer voor vrijwel alle partijen om haar gevangen te nemen – is opeens óók het antwoord op de uitstervende Witcher.

Wellicht is dat gewoon de vloek van de boekenlezer. Opeens voelde ik me een Harry Potter- of Lord of the Rings-snob, die al kijkend aanwijst wat er allemaal wel niet klopt. Ergens kwam het nieuws dat Henry Cavill stopt daarom als Geralt als een bevestiging van de man zelf – Cavill zou een ‘actieve afkeer’ hebben tegen het script van de serie omdat het te veel afwijkt van het bronmateriaal. Vermoedelijk komen we er nooit achter in hoeverre dat waar is, al is het maar omdat Cavill een contract tekende voor een miljoen per aflevering voor zijn laatste seizoen. Het lijkt er in ieder geval op dat hij het niet kon vinden met enkele schrijvers, op wat voor manier dan ook.

©Susie Allnutt

Vanaf de zijlijn

Hoe goed vervanger Liam Hemsworth het ook gaat doen, ik kijk het derde seizoen toch met een ander perspectief. Alleen het idee al dat de hoofdrolspeler van de serie, voor veel mensen hét gezicht van The Witcher, binnenkort wordt vervangen is ontzettend gek. Dat is alsof je Pedro Pascal in The Last of Us vervangt door Jake Gyllenhaal: dat valt iedereen meteen op.

Ook stoor ik me opeens meer aan zaken die ik voorheen voor lief nam. Zo voelen de leeftijdsverschillen tussen Geralt, Yennefer en Ciri in het derde seizoen groter dan ooit. Ciri is meer een opgemaakte prinses dan het heldhaftige meisje uit de boeken, en ergens voelen de scènes tussen Cavill en de veel jongere Anya Chalotra zeer ongemakkelijk. Was Yennefer niet een koele, zelfverzekerde tovenares?

Verder leunt de serie steeds meer op die typische Netflix-effecten, zoals herhalende locaties, gekleurde ogen en goedkoop ogende, kleurrijke magie om de gemiddelde kijker erop te attenderen dat er écht magie wordt gebruikt. The Witcher is naar verluidt een van de duurste Netflix-series ooit gemaakt, maar toch weten de verschillende locaties en actiescènes lang niet altijd te overtuigen.

Wellicht gaat dit derde seizoen wel te snel door mijn favoriete boek, wellicht zijn sommige scenario’s gewoon ontzettend slecht geschreven (zoals de plotselinge hereniging van Geralt en Ciri aan het begin van het seizoen). Maar één ding is zeker: waar ik ooit vooraan stond, kijk ik vanaf nu vanaf een afstand naar de serie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!