The Witcher op Netflix heeft z’n beste tijd gehad
Achtergrond

The Witcher op Netflix heeft z’n beste tijd gehad

De vloek van de boekenlezer

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik nota bene op mijn verjaardag het nieuws hoorde: Henry Cavill stopt als Geralt. Verbijsterd stond ik daar, met een drankje in de hand. Henry, míjn Henry, gooit de handdoek in de ring. Sindsdien is mijn liefde voor The Witcher enkel bergafwaarts gegaan.

De populariteit van The Witcher blijft fascinerend. Er is geen causaal verband aan te tonen voor de invloed van CD Projekts games op de populariteit van de boeken, maar dat is natuurlijk overduidelijk. Menig speler van The Witcher 3, waaronder ik, snakte naar meer sprookjesachtige spookverhalen, en Sapkowski’s boeken zijn de perfecte remedie. Het succes leidde zelfs tot controverse rondom de vergoeding voor de boekenschrijver – CD Projekt kocht de rechten ooit voor omgerekend een paarhonderd dollar – maar na een nieuwe overeenkomst achter de schermen is iedereen tevreden.

In de tussentijd zag Netflix ook de potentie van de IP, zoals bij vrijwel elke semi-populaire boekenreeks tegenwoordig. Na groen licht voor een serie was The Witcher op Netflix een feit. Intern werd het gezien als Netflix’ eigen Game of Thrones-killer, een licentie waar de streamingdienst abonnees nog jarenlang mee zou vasthouden. En inderdaad: met 76 miljoen kijkers binnen een maand brak het in 2019 meerdere records.

©SUSAN.ALLNUTT@BTINTERNET.COM

Witcher-renaissance

Eerlijk: ik genoot van deze Witcher-renaissance. Opeens liep het grote publiek weg met een fictieve wereld waar ik al jaren over predikte en kon ik met de gemiddelde Netflix-kijker praten over Geralts avonturen. Minstens zo mooi om te zien was hoe de serie op zijn beurt de boeken en de games weer een boost gaf: beide media werden in het jaar na het eerste seizoen van de Netflix-serie ruim 500 procent meer verkocht (via NPD Group).

Een groot deel daarvan is natuurlijk te danken aan Henry Cavill, mijn persoonlijke voorbeeldnerd. Cavill is een man of the people, iemand die laat zien dat je zowel ontzettend gespierd, knap en charismatisch als Warhammer-liefhebber kan zijn - dit fragment bewijst waarom dergelijke stereotypen breken nog altijd belangrijk is. De acteur is daarnaast gewoon een hele goeie Geralt of Rivia, iemand die snapt hoe de stoïcijnse mutant in elkaar zit. Zijn peinzende blik, oprechte liefde voor Ciri en kalmte dragen de serie.

©Susie Allnutt

‘Actieve afkeer’

Maar na dat eerste seizoen maakte ik me een beetje zorgen. De serie werd verlengd met meerdere seizoenen, er werden verschillende spin-offseries gestart en er werd zelfs gekeken naar kinderseries. In de eerste instantie was dat goed nieuws, zeker omdat CD Projekt Red kort daarna met de aankondiging van een nieuwe gametrilogie kwam, maar ergens deden de aankondigingen denken aan de overweldigende hoeveelheid Marvel- en Star Wars-series die Disney er de laatste jaren uitpoept. Gaan ze niet veel te hard? Wat als het vuurtje uitdooft?

Voor mijn gevoel zijn we al bij dat punt aangekomen, maar gezien de kijkcijfers is dat natuurlijk onzin. Ondanks dat het politieke balletje gaat rollen deed het tweede seizoen het ontzettend goed, ook wat critici betreft. Toch neemt het op veel gebieden wel érg veel vrijheden ten opzichte van het bronmateriaal. Magie werkt net even anders, mysterieuze zwarte monolieten worden verweven in de plot en Ciri’s bloed – de drijfveer voor vrijwel alle partijen om haar gevangen te nemen – is opeens óók het antwoord op de uitstervende Witcher.

Wellicht is dat gewoon de vloek van de boekenlezer. Opeens voelde ik me een Harry Potter- of Lord of the Rings-snob, die al kijkend aanwijst wat er allemaal wel niet klopt. Ergens kwam het nieuws dat Henry Cavill stopt daarom als Geralt als een bevestiging van de man zelf – Cavill zou een ‘actieve afkeer’ hebben tegen het script van de serie omdat het te veel afwijkt van het bronmateriaal. Vermoedelijk komen we er nooit achter in hoeverre dat waar is, al is het maar omdat Cavill een contract tekende voor een miljoen per aflevering voor zijn laatste seizoen. Het lijkt er in ieder geval op dat hij het niet kon vinden met enkele schrijvers, op wat voor manier dan ook.

©Susie Allnutt

Vanaf de zijlijn

Hoe goed vervanger Liam Hemsworth het ook gaat doen, ik kijk het derde seizoen toch met een ander perspectief. Alleen het idee al dat de hoofdrolspeler van de serie, voor veel mensen hét gezicht van The Witcher, binnenkort wordt vervangen is ontzettend gek. Dat is alsof je Pedro Pascal in The Last of Us vervangt door Jake Gyllenhaal: dat valt iedereen meteen op.

Ook stoor ik me opeens meer aan zaken die ik voorheen voor lief nam. Zo voelen de leeftijdsverschillen tussen Geralt, Yennefer en Ciri in het derde seizoen groter dan ooit. Ciri is meer een opgemaakte prinses dan het heldhaftige meisje uit de boeken, en ergens voelen de scènes tussen Cavill en de veel jongere Anya Chalotra zeer ongemakkelijk. Was Yennefer niet een koele, zelfverzekerde tovenares?

Verder leunt de serie steeds meer op die typische Netflix-effecten, zoals herhalende locaties, gekleurde ogen en goedkoop ogende, kleurrijke magie om de gemiddelde kijker erop te attenderen dat er écht magie wordt gebruikt. The Witcher is naar verluidt een van de duurste Netflix-series ooit gemaakt, maar toch weten de verschillende locaties en actiescènes lang niet altijd te overtuigen.

Wellicht gaat dit derde seizoen wel te snel door mijn favoriete boek, wellicht zijn sommige scenario’s gewoon ontzettend slecht geschreven (zoals de plotselinge hereniging van Geralt en Ciri aan het begin van het seizoen). Maar één ding is zeker: waar ik ooit vooraan stond, kijk ik vanaf nu vanaf een afstand naar de serie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!