SteelSeries Arctis Pro Nova-headset: Een kijkje achter de schermen
Nieuws

SteelSeries Arctis Pro Nova-headset: Een kijkje achter de schermen

SteelSeries brengt voor het eerst sinds hele lange tijd een volledig nieuwe headset op de markt. Het gamebedrijf met diens hoofdkantoor in Denemarken heeft onder leiding van product manager Brian Fallon een volledig nieuwe Arctis Pro ontwikkeld: de Nova. Volgens SteelSeries bedient de headset niet alleen gamers op hun wenken, maar is dit ook écht een cross-over tussen een gameheadset en hoofdtelefoon voor onderweg.

Om journalisten en gamers kennis te laten maken met het vernieuwde ontwerp heeft SteelSeries een bijeenkomst georganiseerd op hun nieuwe hoofdkantoor in Kopenhagen. Hier krijgen we zo’n vier weken voordat de headset wordt aangekondigd niet alleen de kans de headset alvast kort aan de tand te voelen, maar ook een inkijkje in het ontwerp- en ontwikkelproces van de Arctis Pro Nova.

Kantoor

Het hoofdkantoor van SteelSeries is een vrij nieuw en open kantoor net buiten het centrum van Kopenhagen. Er is veel glas en héél veel beeldschermen, die nog niet allemaal in gebruik zijn. Los van een paar lege werkplekken is er natuurlijk ook ruimte voor de nodige hebbedingetjes: er is een kast vol oude, niet langer beschikbare SteelSeries-producten, een paar nerf-guns en diverse action figures staan verspreid door de werkruimte.

Voorin het kantoor zijn een aantal gameplekken ingericht met MSI desktop-pc’s, een PlayStation 5, een Xbox Series X en een Nintendo Switch. Naast de bureaus met desktop-pc’s staat een grote toren van zwarte hardcases. In deze loeizware hardcases zit het product waar het allemaal om draait: de SteelSeries Arctis Pro Nova. Deze premium headset is zowel bedraad als draadloos beschikbaar met een volledig nieuw ontworpen basestation, de GameDac2, waarop je twee consoles tegelijk kunt aansluiten.

©GMRimport

Audiogek

Voordat we tijd heb voor een korte hands-on met de Nova, legt Brian uit wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een nieuwe headset. Brian praat honderduit, over het ontwerpproces en het team van vijftig mensen die 3,5 jaar aan deze nieuwe headset hebben gewerkt. Hij is een echte audiogek. Zijn carrière begint als theatertechnicus waarna hij bij pro audio-bedrijf Shure terechtkomt. Hier is hij verantwoordelijk voor het testen en meten van apparatuur Het betreft een behoorlijk technische baan waarbij niet alleen je oren ongelofelijk scherp moeten zijn, maar ook getallen belangrijk zijn.

Het meest enthousiast wordt hij echter wanneer hij vertelt over zijn vrije uurtjes op het hoofdkantoor van Shure: “We hadden op ons kantoor ook een ongelofelijk grote opnamestudio. Shure sponsorde namelijk verschillende artiesten, en die kwamen soms live-sessies opnemen. Als ik een uurtje ruimte had tussendoor, ging ik daar vaak even kijken. Als er geen sessies waren, pakte ik vaak even een gitaar en ging ik een beetje zitten spelen.”

Na een omzwerving bij Listen, Inc. - een bedrijf dat zich specialiseert in meetapparatuur voor audio(producten) - komt hij bij SteelSeries terecht. In de zeven jaar dat hij daar inmiddels werkt, heeft hij alle Arctis-ontwerpen voorbij zien komen. Voor Brian is het uiteindelijk de combinatie van technologie en muziek die ervoor zorgt dat hij constant gedreven blijft: “Ik moet wel mijn creatieve ei kwijt kunnen, anders klopt het niet voor mij.” 

"We wilden een headset ontwerpen die voor het eerst écht goed multi-inzetbaar is"

-

‘Form follows function’

De Nova is de eerste Arctis die niet voortborduurt op de vorige headsets. Daarmee is het ook het eerste ontwerp dat Brian, in zijn zeven jaar bij SteelSeries, helemaal naar zijn hand kan zetten: een uitgelezen kans om technologie met muziek en geluid te combineren. De tafel waarvoor hij staat, ligt bezaaid met een grote hoeveelheid prototypen en een doorsnede van de linkeroorschelp.

“Omdat we ervoor hebben gekozen de headset volledig opnieuw op te bouwen, moest over ieder onderdeel opnieuw worden nagedacht.” Hierbij heeft SteelSeries volgens Brian inspiratie gehaald uit Danish Design – we zijn tenslotte in Kopenhagen - en het Form Follows Function-principe. Het is echte designterminologie dat simpel gezegd betekent dat men wil inzetten op eenvoud en doeltreffendheid met een strakke uitstraling.

Dat nieuwe ontwerp, en de wens om een multi-inzetbare headset te maken, is ook samengegaan met het volledig opnieuw opbouwen van de oorschelpen. Er zitten minder knoppen op dan je verwacht, terwijl er een hoop functies zijn. De wensen voor de klank van de headset die Brian in zijn hoofd had, bleken echter de grootste uitdaging: “We hebben de speakers in de headset volledig opnieuw ontworpen en hebben slimmigheidjes toe moeten passen om de open en precieze klank die ik voor ogen had waar te maken.” Een van die slimmigheidjes is een extra luchtkamer in de oorschelpen die zorgt dat er toch voldoende draagkracht in de lage frequenties is, ondanks de compacte opzet van de headset. 

©GMRimport

“We wilden daarnaast een headset ontwerpen die voor het eerst écht goed multi-inzetbaar is. Dus een headset die je even eenvoudig meeneemt onderweg als dat je hem tijdens het gamen inzet.” Daarom is er volgens Brian bijvoorbeeld ook gekozen voor het toevoegen van actieve noise cancelling. De consequentie daarvan was wel dat ze moesten breken met de traditionele, zacht-stoffen bekleding op de oorschelpen: “We moesten meer omgevingsgeluid afsluiten, dus was leatherette de beste manier.” Maar dan wel een leatherette dat SteelSeries, na het testen van een stapel aan verschillende bekleding, speciaal heeft laten ontwerpen voor deze headset. Ook het nieuwe base-station is compleet opnieuw ontworpen. “We hebben misschien wel tien verschillende versies gemaakt waarbij de display net op een iets andere manier gekanteld is.” 

Hands-on

“Als je zo lang aan een headset werkt, is het soms lastig om een scherp beeld te blijven houden over wat wel en niet goed gaat. Daarom hebben we heel veel aandacht besteed aan hands-on momenten met vrienden, familie, maar ook (professionele) gamers” aldus Brian. Dan blijft natuurlijk de grote vraag of je al deze aandacht voor detail terug voelt in de uiteindelijke gebruikservaring. Na de uitgebreide presentatie krijgen we gelukkig de kans om zelf even aan de Nova te zitten. Hoewel je er in zo’n rumoerige situatie niet direct conclusies aan kunt verbinden, is de eerste indruk van het ontwerp in ieder geval goed: De Nova ziet er gelikt uit en dit zou inderdaad wel eens een headset kunnen zijn die je eenvoudig, dagelijks meeneemt.

Brian is in ieder geval erg blij met het eindresultaat. Blij dat het lange ontwerpproces erop zit, en blij dat hij eindelijk de headset waar hij zo lang aan gewerkt heeft, en waar hij ongelofelijk trots op is, kan presenteren aan de buitenwereld. Wij hebben na ons bezoek aan Kopenhagen een van die grote hardcases opgestuurd gekregen zodat we een aantal weken kon doorbrengen met de Nova om deze écht aan de tand te voelen - zowel tijdens het gamen als onderweg. Of het ambitieuze plan van SteelSeries daadwerkelijk is gelukt, kun je lezen in de uitgebreide review.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!