SteelSeries Arctis Pro Nova-headset: Een kijkje achter de schermen
Nieuws

SteelSeries Arctis Pro Nova-headset: Een kijkje achter de schermen

SteelSeries brengt voor het eerst sinds hele lange tijd een volledig nieuwe headset op de markt. Het gamebedrijf met diens hoofdkantoor in Denemarken heeft onder leiding van product manager Brian Fallon een volledig nieuwe Arctis Pro ontwikkeld: de Nova. Volgens SteelSeries bedient de headset niet alleen gamers op hun wenken, maar is dit ook écht een cross-over tussen een gameheadset en hoofdtelefoon voor onderweg.

Om journalisten en gamers kennis te laten maken met het vernieuwde ontwerp heeft SteelSeries een bijeenkomst georganiseerd op hun nieuwe hoofdkantoor in Kopenhagen. Hier krijgen we zo’n vier weken voordat de headset wordt aangekondigd niet alleen de kans de headset alvast kort aan de tand te voelen, maar ook een inkijkje in het ontwerp- en ontwikkelproces van de Arctis Pro Nova.

Kantoor

Het hoofdkantoor van SteelSeries is een vrij nieuw en open kantoor net buiten het centrum van Kopenhagen. Er is veel glas en héél veel beeldschermen, die nog niet allemaal in gebruik zijn. Los van een paar lege werkplekken is er natuurlijk ook ruimte voor de nodige hebbedingetjes: er is een kast vol oude, niet langer beschikbare SteelSeries-producten, een paar nerf-guns en diverse action figures staan verspreid door de werkruimte.

Voorin het kantoor zijn een aantal gameplekken ingericht met MSI desktop-pc’s, een PlayStation 5, een Xbox Series X en een Nintendo Switch. Naast de bureaus met desktop-pc’s staat een grote toren van zwarte hardcases. In deze loeizware hardcases zit het product waar het allemaal om draait: de SteelSeries Arctis Pro Nova. Deze premium headset is zowel bedraad als draadloos beschikbaar met een volledig nieuw ontworpen basestation, de GameDac2, waarop je twee consoles tegelijk kunt aansluiten.

©GMRimport

Audiogek

Voordat we tijd heb voor een korte hands-on met de Nova, legt Brian uit wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een nieuwe headset. Brian praat honderduit, over het ontwerpproces en het team van vijftig mensen die 3,5 jaar aan deze nieuwe headset hebben gewerkt. Hij is een echte audiogek. Zijn carrière begint als theatertechnicus waarna hij bij pro audio-bedrijf Shure terechtkomt. Hier is hij verantwoordelijk voor het testen en meten van apparatuur Het betreft een behoorlijk technische baan waarbij niet alleen je oren ongelofelijk scherp moeten zijn, maar ook getallen belangrijk zijn.

Het meest enthousiast wordt hij echter wanneer hij vertelt over zijn vrije uurtjes op het hoofdkantoor van Shure: “We hadden op ons kantoor ook een ongelofelijk grote opnamestudio. Shure sponsorde namelijk verschillende artiesten, en die kwamen soms live-sessies opnemen. Als ik een uurtje ruimte had tussendoor, ging ik daar vaak even kijken. Als er geen sessies waren, pakte ik vaak even een gitaar en ging ik een beetje zitten spelen.”

Na een omzwerving bij Listen, Inc. - een bedrijf dat zich specialiseert in meetapparatuur voor audio(producten) - komt hij bij SteelSeries terecht. In de zeven jaar dat hij daar inmiddels werkt, heeft hij alle Arctis-ontwerpen voorbij zien komen. Voor Brian is het uiteindelijk de combinatie van technologie en muziek die ervoor zorgt dat hij constant gedreven blijft: “Ik moet wel mijn creatieve ei kwijt kunnen, anders klopt het niet voor mij.” 

"We wilden een headset ontwerpen die voor het eerst écht goed multi-inzetbaar is"

-

‘Form follows function’

De Nova is de eerste Arctis die niet voortborduurt op de vorige headsets. Daarmee is het ook het eerste ontwerp dat Brian, in zijn zeven jaar bij SteelSeries, helemaal naar zijn hand kan zetten: een uitgelezen kans om technologie met muziek en geluid te combineren. De tafel waarvoor hij staat, ligt bezaaid met een grote hoeveelheid prototypen en een doorsnede van de linkeroorschelp.

“Omdat we ervoor hebben gekozen de headset volledig opnieuw op te bouwen, moest over ieder onderdeel opnieuw worden nagedacht.” Hierbij heeft SteelSeries volgens Brian inspiratie gehaald uit Danish Design – we zijn tenslotte in Kopenhagen - en het Form Follows Function-principe. Het is echte designterminologie dat simpel gezegd betekent dat men wil inzetten op eenvoud en doeltreffendheid met een strakke uitstraling.

Dat nieuwe ontwerp, en de wens om een multi-inzetbare headset te maken, is ook samengegaan met het volledig opnieuw opbouwen van de oorschelpen. Er zitten minder knoppen op dan je verwacht, terwijl er een hoop functies zijn. De wensen voor de klank van de headset die Brian in zijn hoofd had, bleken echter de grootste uitdaging: “We hebben de speakers in de headset volledig opnieuw ontworpen en hebben slimmigheidjes toe moeten passen om de open en precieze klank die ik voor ogen had waar te maken.” Een van die slimmigheidjes is een extra luchtkamer in de oorschelpen die zorgt dat er toch voldoende draagkracht in de lage frequenties is, ondanks de compacte opzet van de headset. 

©GMRimport

“We wilden daarnaast een headset ontwerpen die voor het eerst écht goed multi-inzetbaar is. Dus een headset die je even eenvoudig meeneemt onderweg als dat je hem tijdens het gamen inzet.” Daarom is er volgens Brian bijvoorbeeld ook gekozen voor het toevoegen van actieve noise cancelling. De consequentie daarvan was wel dat ze moesten breken met de traditionele, zacht-stoffen bekleding op de oorschelpen: “We moesten meer omgevingsgeluid afsluiten, dus was leatherette de beste manier.” Maar dan wel een leatherette dat SteelSeries, na het testen van een stapel aan verschillende bekleding, speciaal heeft laten ontwerpen voor deze headset. Ook het nieuwe base-station is compleet opnieuw ontworpen. “We hebben misschien wel tien verschillende versies gemaakt waarbij de display net op een iets andere manier gekanteld is.” 

Hands-on

“Als je zo lang aan een headset werkt, is het soms lastig om een scherp beeld te blijven houden over wat wel en niet goed gaat. Daarom hebben we heel veel aandacht besteed aan hands-on momenten met vrienden, familie, maar ook (professionele) gamers” aldus Brian. Dan blijft natuurlijk de grote vraag of je al deze aandacht voor detail terug voelt in de uiteindelijke gebruikservaring. Na de uitgebreide presentatie krijgen we gelukkig de kans om zelf even aan de Nova te zitten. Hoewel je er in zo’n rumoerige situatie niet direct conclusies aan kunt verbinden, is de eerste indruk van het ontwerp in ieder geval goed: De Nova ziet er gelikt uit en dit zou inderdaad wel eens een headset kunnen zijn die je eenvoudig, dagelijks meeneemt.

Brian is in ieder geval erg blij met het eindresultaat. Blij dat het lange ontwerpproces erop zit, en blij dat hij eindelijk de headset waar hij zo lang aan gewerkt heeft, en waar hij ongelofelijk trots op is, kan presenteren aan de buitenwereld. Wij hebben na ons bezoek aan Kopenhagen een van die grote hardcases opgestuurd gekregen zodat we een aantal weken kon doorbrengen met de Nova om deze écht aan de tand te voelen - zowel tijdens het gamen als onderweg. Of het ambitieuze plan van SteelSeries daadwerkelijk is gelukt, kun je lezen in de uitgebreide review.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!