Shenmue 3 omarmt het gangbare leven
Nieuws

Shenmue 3 omarmt het gangbare leven

Shenmue 3 is een ode aan het alledaagse. In deze verhalende game van Yu Suzuki kun je rustig een wandeling door een heuvellandschap maken, een banaal gesprekje met een winkelbediende aangaan en simpele klussen uitvoeren voor wat zwart geld. Geen dorpsbewoner die hier iets van zegt. Sterker nog: zij zijn allang blij als ze aan hun dagelijkse routines toekomen en op tijd thuis zijn voor het avondeten. Waar is er nog plek voor zo’n simpel en idyllisch bestaan?

Anno 2019 is de insteek van deze slow game misschien nog wel fascinerender dan twintig jaar geleden, toen het eerste deel verscheen. Waar de details van alledag in tegenhanger Yakuza juist verdwijnen in een oase van vrijheid, daar is de bewegingsruimte in Shenmue een stuk beperkter. Als je in een klein dorpje op zoek bent naar een of andere gangster, dan laat de game je niet zomaar naar een andere plek gaan. Je moet en zal hints verzamelen over de bende voordat je daadwerkelijk verder mag.

©GMRimport

Het menselijk bestaan

Binnen die kaders biedt Shenmue een gaaf inzicht in het menselijk bestaan: de lokale chef kan haar ogen niet van een pannetje braadworsten houden, een chen tai chi-meester houdt moeiteloos een groepje koters onder bedwang en een goedgeklede kerel is onwijs trots dat ‘ie een schildpaddenrace fixt. Het mooie hiervan is dat de game dit niet aan je opdringt. Wil je puur en alleen de moord van je vader oplossen, dan laat je al het andere gewoon links liggen. Wil je wel genieten van de fantastische world-building, dan doe je dat volledig op eigen houtje.

Conceptueel is er wat dat betreft weinig veranderd in de afgelopen twintig jaar. Shenmue is en blijft een langzame game waarin je een handjevol locaties enorm goed leert kennen. Na een uur of twee weet je waar die oudere dame woont en hoe je het snelst bij de dojo komt, alsook wie je wel en niet te woord staat. Aan world-building is daardoor geen gebrek.

Een van de charmes van Shenmue is dat de voice-acting gekunsteld en bij vlagen amateuristisch overkomt. De Engelse stemacteur van hoofdpersoon Ryo klinkt bijvoorbeeld net zo monotoon als in de eerste twee delen. Ook gebeurt het regelmatig dat vragen en antwoorden totaal niet op elkaar aansluiten, zonder dat het stoort. Vaak leidt dit namelijk tot een gesprek dat mierzoet en humorvol is en lijkt op een Babylonische spraakverwarring. In een verhalende game als Red Dead Redemption zou dat een doodzonde zijn, maar het sluit precies aan bij de sfeer van Shenmue: eigenaardig en toch elegant.

Waar Shenmue 1 en 2 het realisme opzochten, komt dit deel over als een spel.

-

©GMRimport

Van realisme tot spel

Bij release bleek de eerste Shenmue de tot dan toe duurste game ooit, die vooral technisch een nieuwe standaard zette. Ook de mogelijkheid om met ieder personage in de spelwereld te praten was uniek. Het derde deel behoudt de karakteristieke visuele stijl; verder zijn er relatief weinig stappen gezet. Het gebruik van de Unreal Engine leidt weliswaar tot prachtige vergezichten en lichteffecten, maar de gameplay is nagenoeg onaangetast – een net iets ander vechtsysteem daargelaten.

Dit lijkt een bewuste designkeuze: Shenmue 3 kent z’n oorsprong in een crowdfunding en verbergt nergens dat het een direct vervolg is op de Dreamcast-titels. Deze nostalgische hang naar het verleden pakt tijdens de ruwweg eerste twee uur van de game positief uit. Waar Shenmue 1 en 2 het realisme opzochten, komt dit deel over als een spel. Tuurlijk is Ryo communicatief niet de sterkste, maar dat is juist een reden om met iedereen om je heen een gesprekje aan te knopen. En zeker is het niet gezond om voorafgaand aan een gevecht drie knollen naar binnen te werken, maar in Shenmue geeft dat je net dat beetje energie om winnend uit de strijd te komen.

©GMRimport

Snuitje

De grote vraag is vooral of het overkoepelende verhaal standhoudt. Na een speelsessie van twee uur is daar nog niet veel over te zeggen. De toon wordt gezet en een aantal nieuwe mysteries komen voorbij, maar veel meer zit niet in deze demo. De nieuwe personages die tijdens deze intro hun opwachting maken, laten in ieder geval nog geen enorme indruk achter. Zo eigenzinnig als Akio Enoki of angstaanjagend als Chai zijn de inwoners van Bailu Village nog niet. Enkel de tai chi-meester kan met zijn jolige snuitje en buiktopje nog wel eens uitgroeien tot een cultheld onder de liefhebbers. Maar waarschijnlijk introduceert de volledige game veel meer interessante personages.

Shenmue 3 is misschien geen najaarsklapper van het kaliber The Outer Worlds, Star Wars Jedi: Fallen Order of Death Stranding – en juist daarom is het zo lovenswaardig dat uitgever Deep Silver voor een release in november kiest. Belangrijker: het epos van Yu Suzuki krijgt eindelijk een staartje.

Shenmue 3 verschijnt op 19 november voor PlayStation 4 en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 4 Pro getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!