Samsung lanceert eerste 4k-gamingmonitor op 240 hertz
Nieuws

Samsung lanceert eerste 4k-gamingmonitor op 240 hertz

Samsung zet deze week een nieuwe reeks Odyssey-monitoren op de markt, met de Neo G8 als nieuwe 4k-vlaggenschip op 240 hertz.

De nieuwe VA-monitoren werden rond CES 2022 al uit de doeken gedaan, maar zijn nu officieel en wereldwijd gelanceerd. De 32 inch grote Neo G8, het meest luxe model op de standaard 16:9-beeldverhouding, komt wederom met een 1000R-curve en 4k-resolutie, maar topt ditmaal af op maximaal 240 hertz en een "Quantum HDR 2000"-certificatie — gebaseerd op de 2000 nits piekhelderheid.

Het vernieuwde VA-paneel en Samsungs Quantum MiniLed-technologie komen samen om 95 procent van het DCI-P3 kleurengamma te dekken. De tinten op het scherm kunnen overigens ook weer naar achter geprojecteerd worden; de CoreSync-verlichting op de rug van de monitor kan een soort AmbiLight-esque lichtshow achter het scherm opwerpen.

Watch on YouTube

De Odyssey Neo G8 (G85NB) wordt tevens bijgestaan door meer Neo-modellen van eerdere Odyssey-monitoren. De nieuwe Odyssey Neo G7 (G75NB) is evenals een 32 inch grote en afgebogen 4k-monitor, maar biedt een maximale beeldverversing van 165 hertz. Zowel de Neo G8 als Neo G7 komen met FreeSync Premium Pro-vaandels, alsmede HDMI 2.1-connectoren en USB 3.0-througput.

Daarnaast staat ook een revisie van de oude Odyssey G4, het kleinere en vlakke scherm in de reeks. Samsungs nieuwe Odyssey Neo G4 (G40B) biedt een 1080p-resolutie op 27 of 25 inch, met een maximale beeldverversing van 240 hertz. De piekhelderheid reikt tot 400 nits, waarmee de schermen enkel een HDR10-certificaat mogen ontvangen. 

Ook wordt FreeSync Premium Pro op de Odyssey Neo G4 vervangen door simpelweg FreeSync Premium, al zijn Samsungs 1080p-schermen tevens compatibel met G-Sync. De kleinere schermen strippen, enigszins voorspelbaar, de HDMI 2.1-connectiviteit voor HDMI 2.0.

©GMRimport

Alle nieuwe Odyssey-monitoren bieden een responstijd van 1 milliseconde (GtG) en komen met een soortgelijke bouw. De monitoren zijn verstelbaar in hoogte, kantelen over drie assen en komen met ondersteuning voor Vesa-beugels (100 x 100 millimeter). De kijkhoek zou voor alle vier verschillende modellen 178°/178° moeten bedragen.

De Odyssey Neo-monitoren dienen over het verloop van juni wereldwijd beschikbaar gesteld te worden. Op de officiële, Nederlandse webwinkel van Samsung zijn de monitoren vooralsnog niet te vinden; over prijzen is vooralsnog weinig bekend. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!