Odyssey Neo G8 is Samsungs nieuwe luxescherm voor gamers
Nieuws

Odyssey Neo G8 is Samsungs nieuwe luxescherm voor gamers

Op href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/ces-2022-sluit-een-dag-eerder-wegens-vrees-voor-virus/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">CES 2022</a> heeft Samsung wederom een nieuwe gamingmonitor onthuld: de Odyssey Neo G8. Qua overkomen en technische beloftes lijkt het display op de eerder verschenen Odyssey Neo G9, maar dan in een minder uitbundige breedteverhouding.

De Odyssey Neo G8 werd aangekondigd als 32" 4k-monitor, welke modelnummer G85NB zal kennen. Net als de eerder verschenen Odyssey G9 trekt het Quantum MiniLED-paneel maximaal 240 hertz verversing, 1 milliseconde responstijd (GtG) en een piekhelderheid van 2000 nits. 

Vanuit Nvidia ontvangt de monitor ondersteuning voor G-Sync, zo lijkt het embleem op het marketingmateriaal te bevestigen. Vermoedelijk is ook FreeSync-ondersteuning, AMD's kosteloze alternatief voor input-optimalisatie, weer aanwezig. 

Samsung noemt het hdr-bereik van de Oddysey Neo G8 "Quantum HDR 2000", wat verder geen beschermde term of certficering betreft. In het verleden noemde retailers dat wel eens "VESA DisplayHDR 2000", terwijl dat certificaat nooit officieel in het leven is geroepen — zo hoog gaan VESA's termen niet. 

©GMRimport

Qua contrastratio spreekt Samsung over een statische 1.000.000:1-verhouding, wat bij moet dragen aan het kleurrealisme van het scherm. Voorafgaand aan CES 2022 werd al beloofd dat nagenoeg al Samsungs gamingschermen in 2022 een HDR10+-vaandel zouden ontvangen, al is ook die term er eentje waar Samsung zelf zeggenschap over uitoefent.

Waar de Odyssey G9 te koop liep met een vrij ongebruikelijke 32:9-schermverhouding, houdt de G8 het sober met de traditionele 16:9-ratio. Dit betekent ook dat de ultrabrede 1440p-resolutie ditmaal plaatsmaakt voor een doorsnee 4k-scherpte, met 3840 bij 2160 pixels. 

De 1000R-schermcurve van het bredere broertje wordt overigens ook overgeheveld naar de Odyssey Neo G8. Al met al creëert Samsung daarmee naar eigen zeggen "de eerste 4k-monitor met een 1000R-curve, 240 hertz frequentie en 1 milliseconde snelheid". Een (lokale) prijsindicatie en verschijningsdata heeft Samsung nog niet officieel genoemd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!