RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti verschijnen begin juni
Gamer.nl
Nieuws

RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti verschijnen begin juni

Officieel is het alsnog niet, maar volgens href="https://wccftech.com/exclusive-nvidia-geforce-rtx-3080-ti-and-rtx-3070-availability-details/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Wccftech</a> wil Nvidia de GeForce RTX 3080 Ti op aanstaande 3 juni lanceren. De nieuwe GeForce RTX 3070 Ti staat op de planning voor 10 juni. De review-embargo's voor beide videokaarten vervallen respectievelijk een dag eerder — en de planning is alsnog onder voorbehoud.

Over de verschijning van deze kaarten is het een en ander te doen geweest, maar meer en meer geruchten spreken over een onthulling én lancering rond begin juni. Vermoedelijk doet Nvidia beide kaarten uit de doeken op 31 mei, gedurende een live-presentatie voorafgaand aan Computex 2021

©GMRimport

Nvidia heeft zelf nog geen woord gerept over (het bestaan van) de twee nieuwe Ti-kaarten. Via eerder aangetroffen certificeringen lijkt wel al bevestigd dat de GeForce RTX 3080 Ti met 12 GB aan GDDR6X-geheugen uitgerust wordt. Voorheen werd lang verwacht dat het nieuwe vlaggenschipmodel met 20 GB videogeheugen geleverd zou worden.

Verdere specificaties blijven een kwestie van gissen. De zogenaamde Ti-verversingen van bestaande kaarten gaan vaak gepaard met een toename aan rekenkernen, -clusters en meer bandbreedte voor het videogeheugen. Voor de RTX 3070 Ti worden 6144 CUDA-kernen verwacht, de RTX 3080 Ti zou over 10240 CUDA-kernen beschikken — slechts twee minder dan de RTX 3090. 

Hoogstwaarschijnlijk zullen beide kaarten bij lancering al uitgerust zijn met een zogenaamde crypto-trechter. Sinds februari poogt Nvidia crypto-boeren weg te schrikken van het GeForce-merk, nadat de videokaarten veel te populair bleken voor het delven van hoofdzakelijk Ethereum. In hoeverre dat de videokaartmarkt kan stabiliseren, moet nog maar blijken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!