'RTX 3050 is sneller dan GTX 1660 Super'
Nieuws

'RTX 3050 is sneller dan GTX 1660 Super'

Interne bronnen van href="https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3050-rumored-to-be-faster-than-gtx-1660-super-coming-q2-2022" rel="noopener noreferrer" target="_blank">VideoCardz</a> hebben het geroezemoes over een mogelijk RTX 3050-videokaart aangewakkerd. Nvidia's nieuwe budgetmodel zou sneller moeten zijn dan een GTX 1660 Super en rond het tweede kwartaal van 2022 in de schappen verwacht worden.

Oorspronkelijk zou Nvidia's GeForce RTX 3050 reeds verschenen moeten zijn. Partnerfabrikanten werden afgelopen januari al op de hoogte gesteld van het nieuwe model, maar vervolgens bleef het maandenlang stil. In oktober werden nieuwe geruchten aangewakkerd, nadat fervent hardware-lekker kopite7kimi vermoedelijke specificaties deelde.

De genoemde specificaties lijken nu bijgesteld te worden door een interne bron — dezelfde die eerder de wederopstand van de RTX 2060 voorspelde. Inmiddels wordt gesproken over GA106-150 gpu van Nvidia, die zowel een non-Ti als Ti-model van de RTX 3050 aan moet sturen. De grafische chipset is een verder uitgeklede variant van de gpu die tevens in de RTX 3060 zit.

©GMRimport

De verwachting geldt dat de RTX 3050 (non-Ti) beter presteert dan de GTX 1660 van vorige gen eratie, maar alsnog onderpresteert aan de uit de dood herrezen RTX 2060 (12 GB). De RTX 3050 zou daarmee geen directe concurrent zijn van bijvoorbeeld AMD's Radeon RX 6600, maar nét een treedje lager opereren. 

Op papier klinkt dat als een budgetkaart voor 1080p-resoluties, die vooral geschikt is voor casual gaming, met misschien een uitstapje naar wat esports. In dat vaarwater heeft de concurrentie nog weinig op de markt staan, al schijnt AMD wel plannen te hebben voor een soortgelijke Radeon RX 6500 en zou ook Intel mogelijk klussen aan een dergelijke instapmodel voor hun eerste reeks Intel Arc-videokaarten.

Qua geheugenvolume en -snelheid is verder nog weinig bekend over de nieuwe GeForce-kaarten in het lagere segment. AMD zou voor het budgetaanbod slechts 4 GB aan GDDR6-geheugen klaarleggen; Intel lijkt voor hun budgetoptie vooralsnog 6 GB te verkiezen. Samen met de verwachte richtprijs en releasedata is er nog veel onbekend over hoe Nvidia's instapportfolio precies ingezet zal worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!