Rogue Company biedt diepgang met vereenvoudiging
Hi-Rez Studios staat bekend om hun games die allemaal een andere kijk geven op populaire games of genres. Zo is Smite een moba vanuit het derdepersoonsperspectief. Daarna brachten ze de hero-shooter Paladins uit, die later een battle royale spin-off kreeg genaamd Realm Royale. Dit keer treden ze toe in het tactische shootergenre in de vorm van Rogue Company. We hebben de gesloten bèta gespeeld.
Rogue Company krijgt dezelfde aanpak als bovengenoemde games, maar wederom binnen een nieuw genre. Zo heeft het zelfs in de gesloten bèta volledig werkende cross-play én cross-save, wordt het uiteindelijk gratis speelbaar en pakt het veel ideeën van bestaande populaire games binnen het tactische shooter-genre. Toch heeft ontwikkelaar First Watch Games bepaalde elementen uit ook battle royale-games in de game verwoven, al is het op versimpelde wijze. Deze samensmelting van mechanieken komt behoorlijk goed en toegankelijk uit de verf.
©GMRimport
Een strategische samensmelting
In Rogue Company speel je verschillende rondes tegen elkaar in teams van vier. Het doel is vergelijkbaar met een game als Valorant: plant of ontmantel een bom, of schakel alle tegenstanders uit, en je wint de ronde. Daarnaast zijn er nog twee andere modi die stapsgewijs minder competitief zijn als de hoofdmodus. Op het moment van schrijven zijn er dertien speelbare ‘Rogues’ met ieder een ability en een passive. De personages zien er stijlvol uit en hebben elk een unieke persoonlijkheid. Toch is deze game niet precies als Valorant. Waar die game erg competitief is, zoekt Rogue Company de middenweg op tussen competitief en casual.
Dat verschil wordt al snel merkbaar door het derdepersoonsperspectief. Of je dit bevalt, ligt aan hoe leuk je het kijken om hoeken vindt. Dat gebeurt vanzelfsprekend met dit perspectief, maar het kan wel voor spannende afwachtmomentjes zorgen. Precisie lijkt ook minder veeleisend te zijn ten opzichte van een game als Valorant. Verder krijg je er nog een rolbeweging bij om snel in of uit het gevaar te rollen. De ontwikkelaar heeft veel nagedacht over eerlijkheid. Het is daarom niet mogelijk om over een rand te richten zonder zelf zichtbaar te zijn; bukken maakt je gelijk met de cover, richten laat je achter een cover rechtop staan. Ook zijn er geen unieke perks. Elk personage heeft een select aantal perks die andere Rogues ook kunnen hebben.
Deze elementen leveren een eerlijke ervaring op, waarbij je nooit het idee hebt dat er iets niet klopt en geen enkel personage beduidend sterker is dan de ander. Daarnaast heeft Rogue Company veel kleine elementen van battle royale-games gepakt en bijgeschaafd om het in een 4v4-shooter te laten passen. Zo heb je slechts twee pings om een locatie of tegenstander aan te geven. Als je wordt neergeschoten, kun je nog even rondkruipen en eventueel weer op been worden gebracht door een teamgenoot. Ook begin je niet zo maar op de map: je springt eerst uit een vliegtuig en suist naar beneden.
©GMRimport
Dynamische keuzes
Elke ronde begint in dit vliegtuig. Hier krijg je kort de tijd om je hele uitrusting samen te stellen via een shop. Elk personage heeft zijn eigen keuzes in wapens, granaten en perks. Zo heeft de vurige Scorch alleen de keuze tussen een shotgun en een SMG. Hierdoor ben je nooit gebonden aan één speelstijl per personage, maar het geeft ze wel genoeg unieke identiteit. Elke ronde kun je je verdiende geld uitgeven om je wapens te verbeteren of perks te kopen.
Bij het kopen van wapens of perks is het verstandig om te kijken wat de tegenstanders doen en je hier op in te stellen. Daardoor is het wel belangrijk om de personages te kennen. De blonde Dallas kan bijvoorbeeld tegenstanders door de muur scannen. Als je die tegenover je hebt staan, is het verstandig om eerst een perk kopen dat je hier immuum voor maakt, mocht je personage deze perk kunnen gebruiken. Dit systeem maakt elk potje, maar ook elke ronde, heel dynamisch en strategisch. Zelfs met slechts dertien personages voelde elke match anders aan.
Vooral het lekkere schietwerk en de simplificatie van een mix van elementen zorgen ervoor dat Rogue Company een verrassend leuke toevoeging wordt in het bestaande rijtje van tactische shooters.
-
Na het kopen van je uitrusting spring je het vliegtuig uit en val je naar beneden. Je landt altijd aan het begin van jouw spawn, maar het geeft je wel de optie om je alvast op te stellen voor een van de drie hoofdwegen die elke map op traditionele wijze heeft. Daarbovenop zie je ook het rookspoor van de tegenstanders tijdens het vliegen. Hierdoor kun je kort zien welke drie wegen zij gaan pakken. Ook bluffen is een mogelijkheid en voor je het weet word je geflankeerd.
Eenmaal geland begint de actie. Hier wordt al snel duidelijk dat voetstappen een prominente rol hebben in de game. Ik heb mezelf vaak gered van iemand in de flanken doordat ik hem hoorde hollen. De combinatie van voetstappen en het kijken om de hoek geven soms een hoop hartkloppingen. Net zo vaak mondt de game echter uit in een groot vuurgevecht. Het schieten voelt dan gelukkig fijn aan. De terugslag is aanwezig, maar valt te controleren. Ook zijn de perks en vaardigheden rechtdoorzee. De meeste vaardigheden kunnen maar één keer per ronde worden gebruikt en de perks geven je meestal slechts een marginale bonus. Dit zorgt voor een erg toegankelijke ervaring, zonder het competitieve karakter van het genre te verliezen.
©GMRimport
Perfect voor de Switch
Deze toegankelijkheid lijkt op zijn sterkst te zijn op de Switch. De console van Nintendo mist nog een tactische shooter en Rogue Company lijkt een prima kennismaking met het genre voor Switch-eigenaren te worden. Hi-Rez Studios heeft dan ook wel wat ervaring van het uitbrengen van games op de hybride console. Rogue Company is geen uitzondering: de game draait zowel in handheld als docked op 60fps. Dat is erg belangrijk is voor dit type spel. Het haalt deze prestatie zonder erg veel in te leveren op grafisch gebied. Daarbij biedt de Switch-versie ook goed werkende gyro-besturing. Deze laat je in sommige gevallen nog beter schieten dan op pc, al komt daar wel een flinke aim-assist bij kijken. Als kers op de taart wordt de game gratis beschikbaar gesteld bij de officiële lancering.
Rogue Company heeft daarmee veel potentie. Het kan zowel de casual als competitieve speler aanspreken door de bekende maar toch verfrissende gameplay binnen het genre. Vooral het lekkere schietwerk en de simplificatie van een mix van elementen zorgen ervoor dat Rogue Company een verrassend leuke toevoeging wordt in het bestaande rijtje van tactische shooters. Het belang van strategie en communicatie schreeuwt naar co-op met vrienden. Gelukkig brengen het gratis prijskaartje en de cross-play de drempel om in te stappen omlaag en schetst de nieuwe kijk op het genre een veelbelovende toekomst voor Rogue Company.
Rogue Company is nu beschikbaar in gesloten beta via Founder's Packs en komt later dit jaar naar Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en de Epic Games Store.
Meer Hands-on op Gamer.nl: