Reload: Deadly Premonition
Nieuws

Reload: Deadly Premonition

We hebben een speciaal plekje in ons hart voor films die zó slecht zijn dat ze eigenlijk toch weer de moeite waard zijn. Dat geldt ook voor games, zo bewijst Deadly Premonition. Met halsstarrige besturing, verouderde graphics en ongepaste muziek wil je het spel al snel afschrijven als een vergetelijk niemendalletje. Toch schuilt er achter dit ogenschijnlijke gebrek aan kwaliteit een bijzonder spel dat door de jaren heen zelfs een cultstatus heeft gekregen. Onlangs werd er plots, totaal onverwacht, zelfs een vervolg voor de game aangekondigd.

De bizarre game is een creatie van Hidetaka Suehiro, beter bekend onder het pseudoniem Swery of Swery65. Hij heeft zijn excentrieke, artistieke visie volledige losgelaten op Deadly Premonition, ongeacht of dat een groot publiek zou aanspreken of niet. Het resultaat is dan ook een game waarover de meningen enorm verdeeld zijn. Het spel werd in 2012 zelfs opgenomen in de gaming editie van het Guinness Book of World Records als Most Critically Polarizing Survival Horror Game. Met beoordelingscijfers tussen de 2 en de 10 is Deadly Premonition duidelijk een game die je of verschrikkelijk vindt, of helemaal geweldig.

Het is moeilijk uit te leggen waarom Deadly Premonition voor sommige mensen zo leuk en bijzonder is. Zo is de vrijheid die je hebt om de spelwereld te verkennen ongebruikelijk voor het genre en veel ambitieuzer dan de afwerking van de game doet vermoeden. Het intrigerende plot, de geniale dialogen en bizarre situaties die je tijdens deze tocht meemaakt, weten onophoudelijk te boeien. Dat het spel eigenlijk niet heel eng is of op technisch vlak te wensen overlaat valt nauwelijks te betwisten, maar de sfeer is van een geheel eigen niveau.

©GMRimport

Het resultaat is een knullige detective die om de haverklap tegen onhandig geplaatste kratten botst, terwijl er een bijl langs zijn oren vliegt.

-

Een hoofdrol voor middelmatigheid

Omdat de belachelijke situaties zo vermakelijk zijn, stoort het uiteindelijk nauwelijks dat het spel qua gameplay vrij matig in elkaar steekt. Sterker nog, die middelmatigheid maakt de gebeurtenissen vaak nog grappiger. Wanneer je bijvoorbeeld op een bepaald punt in het spel op de vlucht moet slaan voor een gezichtsloze moordenaar is niet hij, maar de camera met stip je grootste vijand. De camera is haast niet te besturen en laat nooit zien wat zich voor je bevindt. Het resultaat is een knullige detective die om de haverklap tegen onhandig geplaatste kratten botst, terwijl er een bijl langs zijn oren vliegt. Het zou in de meeste games het bloed onder je nagels vandaan halen, maar in Deadly Premonition past het gewoon prima binnen de toon van het spel.

De gevechtssegmenten in het spel zijn eveneens volslagen onlogisch en vervuld met griezelige, maar tegelijkertijd ook sneue zombies, die werkelijk niets met het plot te maken hebben. Het spel besteed nauwelijks aandacht aan waar deze gedrochten vandaan komen en York haalt er ook maar simpelweg zijn schouders bij op. De game zou aanvankelijk ook helemaal geen gevechten bevatten, maar in een poging een groter publiek te trekken zijn ze later toch toegevoegd. Het is twijfelachtig of liefhebbers van actiespellen hierdoor overgehaald worden Deadly Premonition eens te proberen, maar voor fans van het spel is dit element gewoon een extra onderdeel van de eigenaardige charme.

©GMRimport

Nog een voorgevoel

Dat niet iedereen van Deadly Premonition kan genieten is heel begrijpelijk. Als de absurde stijl die Swery op het scherm tovert je niet weet te pakken, blijft er weinig anders over dan een erg middelmatig spel. Om te ontdekken of het spel met zijn aparte insteek ook bij jou de juiste snaar weet te raken, moet je het gewoon eens gespeeld hebben. Voor iedereen die dat nog niet gedaan heeft de game sinds kort ook beschikbaar op de Nintendo Switch.

Net zoals er van Twin Peaks na vele jaren opeens toch een nieuw seizoen werd gemaakt, krijgt Deadly Premonition nu dus ook een vervolg. Dat belooft veel goeds, maar het is afwachten of het tweede deel dezelfde plek in ons hart weet te veroveren. Het oorspronkelijke spel heeft de tand des tijds doorstaan door zijn absurditeit en zeker niet door toedoen van zijn technische kwaliteit. Wat dat betreft hoeft Swery voor zijn vervolg maar weinig te verbeteren. Ook met wankele besturing, knullige animaties en onlogische gebeurtenissen kunnen we best van Deadly Premonition 2 houden. Misschien maakt dat het zelfs nog wel iets makkelijker...

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!