In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag bekijken we Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands en zijn gigantische open wereld.
Ubisoft is geen vreemde in het openwereldgenre. Far Cry en A a in’s Creed, beiden openwereldgames, behoren tot de grootste franchise van de studio. Die ervaring lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen in Ghost Recon: Wildlands. De game is namelijk zéér goed geoptimaliseerd.
Graphics
In onderstaande benchmarks is te zien dat bij bijna alle voorinstellingen en resoluties het fps-aantal respectabele cijfers haalt. Alleen op een resolutie van 4K met de allerhoogste instellingen duikt het aantal frames per seconde onder de dertig. Voor gamers die hun zinnen op Ghost Recon: Wildlands in 4K hebben gezet is het dan ook aan te raden om in een GTX 1080 of GTX 1080 Ti te investeren.
Ghost Recon Wildlands is een intere ante game voor pc-gamers met een beperkt budget. Op de laagst mogelijke instellingen weet de game namelijk nog steeds een goede grafische ervaring te leveren. Zowel oudere budgetvideokaarten als de modernere AMD RX 460 en NVIDIA GTX 1050 weten de zestig fps prima te halen, mits de voorinstelling op High of Very High staat.
De anti-aliasing in Wildlands werkt helaas niet altijd even goed. Met name bij haar, kleding en wapens laat de anti-aliasing het afweten, met storende kartelrandjes tot gevolg. De textures zijn over het algemeen een stuk beter, er is geen merkbare pop-in tijdens het vliegen of rijden en de resolutie is hoog genoeg, zodat er zelfs van dichtbij geen individuele pixels zichtbaar zijn.
Opties & Interface
Ghost Recon Wildlands heeft een optiemenu waar eigenlijk niets op aan te merken valt. Met name de opties voor het aanpa en van de HUD zijn talrijk. Dat is lovenswaardig, want het in- of uitschakelen van bepaalde HUD-elementen kan de moeilijkheidsgraad tot op zekere hoogte beïnvloeden. Door bijvoorbeeld de icoontjes boven vijanden uit te schakelen, wordt het een stuk moeilijker om bij te houden waar die zijn. Zo kan de moeilijkheidsgraad haarfijn worden ingesteld.
De opties voor resolutie en weergave bevinden zich onder ‘Video’. Ook hier ontbreekt eigenlijk weinig, alle belangrijke opties zijn hier aanwezig: het veranderen van de monitor, wi elen tu en fullscreen en borderle windowed (makkelijker wi elen tu en schermen), omhoog of omlaag schalen van de resolutie en het aanpa en van de verversing nelheid zijn allemaal aanwezig.
Bij de grafische opties, die te vinden zijn onder ‘Graphics’, staat per instelling een grote afbeelding die laat zien hoe de verschillende niveaus van elkaar verschillen. De omschrijving wat de verschillende instellingen doen is aan de korte kant, een uitgebreidere beschrijving van het effect zou hier niet mi taan.
De ingebouwde benchmark van Ghost Recon Wildlands is net zoals de rest van het optiemenu buitengewoon goed. Na een korte test van ongeveer anderhalve minuut geeft de benchmark het laagst, hoogst en gemiddeld behaalde fps, hoeveel procent van de CPU- en GPU-rekenkracht werd gebruikt en wat de temperatuur was van de grafische kaart.
Deze benchmark vormt samen met de uitgebreide grafische instellingen een goede manier om de verhouding tu en betere graphics en hogere fps volledig naar eigen inzicht in te stellen.
We hebben Ghost Recon Wildlands getest op een pc met de volgende specs:
CPU Intel Core i7 6700k
GPU Gigabyte GeForce GTX 1070 Founder’s Edition
RAM 32GB DDR4 - 2400Mhz
Ghost Recon Wildlands is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees hier de recensie.