Rainbow Arcade toont de geschiedenis van queer games
Gamer.nl
Nieuws

Rainbow Arcade toont de geschiedenis van queer games

In het Schwules Museum in Berlijn is sinds eind vorig jaar de tentoonstelling Rainbow Arcade – Queer Video Game History 1985-2018 te bezoeken. Hierin wordt de queer geschiedenis van games uitgebreid uitgelicht. We bezochten de tentoonstelling en kwamen terug met flink wat foto’s en nieuwvonden respect voor dit segment van de markt.

Het Schwules Museum, oftewel het Homomuseum, bestaat al sinds 1985 in Berlijn. Hier worden allerlei tentoonstellingen gehouden over queer culture. Zo werd tijdens ons bezoek uitgebreid queer-activiste Mahide Lein uitgelicht. Maar wij kwamen natuurlijk vooral voor de Rainbow Arcade-voorstelling, die dankzij het specifieke onderwerp extra interessant is voor gamers. Zeker sinds Gamer.nl-redacteur Erwin Vogelaar in een Voorspel-aflevering diverse voorstellingen bespreekt over de geschiedenis van queer games, waaronder deze, is onze nieuwsgierigheid geprikkeld.

©GMRimport

Het is even zoeken geblazen in het museum, want Rainbow Arcade staat vrijwel achterin het gebouw opgesteld. Het betreft één enkele ruimte van het gebouw. Toch weet de voorstelling, die is samengesteld door een internationaal team bestaande uit Dr. Adrienne Shaw (LGBTQ Game Archive), Jan Schnorrenberg (van het Schwules Museum) en Sarah Rudolph (van de gamesite herzteile.org), in samenwerking met diverse internationale ontwikkelaars, kunstenaars en wetenschappers, veel met deze ruimte te doen.

Een geschiedenislesje

Door middel van vele teksten die op de muren van de ruimte zijn geplaatst (zowel in het Engels als Duits), word je als bezoeker door meer dan dertig jaar van queer-representatie in games begeleid. Eén van de eerste bezienswaardigheden is een duidelijke tijdlijn van alle belangrijke games en gebeurtenissen in de game-industrie hieromtrent. Zoals de curators zelf al via de teksten op de muren melden: videogames worden steeds vaker uitgelicht in musea, maar de combinatie met seksualiteit en LGBTQ is nog vrij uniek in deze sector van de kunstmarkt. Ook in het oog springend zijn de grote foto’s van queer ontwikkelaars uit de industrie, die uitleggen waarom het zo belangrijk is voor hen om juist dit onderwerp aan te snijden in games.

©GMRimport

Dat het voor queer mensen – ondanks het feit dat een bekende queer game, Caper in the Castro, al in 1989 uitkwam – een constante strijd is om erkend te worden in games, bewijst de voorstelling op overduidelijke wijze. Op diverse plekken in de tentoonstelling wordt aandacht geschonken aan de intimidatie waar queer mensen uit de gaming-gemeenschap en mensen die opkomen voor de rechten van queer mensen mee te maken kregen.

Ook de kritiek waar feministen in de game-industrie mee te maken hebben wordt duidelijk aangegeven, via een transcript van een Twitter-discussie. En een compleet lege muur, afgezien van een korte uitleg, is neergezet om stil te staan bij de verschrikkelijke wijze waarop de LGBTQ-gemeenschap door een segment van de game-industrie wordt behandeld.

©GMRimport

Positief de toekomst in

Er is echter ook meer dan genoeg ruimte voor een positieve inslag. Tussen 1985 en 2018 zijn veel games uitgekomen die queerness niet uit de weg gaan, en enkelen – zoals het vrij recente Dream Daddy – zijn zelfs speelbaar op de Rainbow Arcade-voorstelling. Ook wordt hoopvol naar de toekomst gekeken, met een grote afbeelding uit de E3-trailer van The Last of Us: Part 2, waarin hoofdpersonage Ellie omhelst wordt door een andere vrouw, vlak voordat het tweetal elkaar kust.

©GMRimport

In pakweg een uur hadden we Rainbow Arcade ervaren. We zouden er niet specifiek voor naar Berlijn reizen vanuit Nederland – die reis is iets te lang voor het compacte formaat van de voorstelling – maar mocht je in de buurt zijn, dan raden we je Rainbow Arcade van harte aan. Zelfs wanneer je je eigenlijk niet bezighoudt met de geschiedenis van queerness in games: de voorstelling weet door de uitgebreide uitleg en no-nonsense archivering van alles wat er op dit gebied is gebeurd evenveel te informeren als indruk te maken. Het is daardoor een echte eyeopener voor gamers. Zie hieronder de rest van de gemaakte foto’s.

Rainbow Arcade is nog tot 13 mei 2019 te zien in het Schwules Museum aan de Lützowstraße 73 te Berlijn. Een kaartje kost 7,50 euro en geeft meteen toegang tot alle lopende voorstellingen in het museum. Daarnaast zijn er bij de kassa allerlei pins en speldjes te koop gebaseerd op de voorstelling.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!