PlayStation 5 en Xbox Series X zetten een nieuwe standaard
Nieuws

PlayStation 5 en Xbox Series X zetten een nieuwe standaard

Eind dit jaar verschijnen de PlayStation 5 en Xbox Series X. Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de graphics van je nieuwe console? En voor die ellenlange laadtijden? Hoe gaat de backward compatibility werken, en de adaptive triggers? Dit kun je verwachten van de next-gen consoles.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Bol.com in samenwerking met de redactie van Gamer.nl. Lees hier wat dat precies betekent.

Vooropgesteld is het aan de ontwikkelaars om gebruik te maken van de technologische mogelijkheden. Zoals we de afgelopen generaties hebben gemerkt, is dit vaak een proces. Niet alle games halen meteen het onderste uit de kan. Toch verwachten we dat de volgende factoren in de loop van komende consolegeneratie de nieuwe norm worden.

Verbeterde graphics

Zowel de Series X als PS5 hebben een veel snellere CPU en GPU dan de huidige generatie consoles. De grafische kaarten kunnen ook veel mooiere beelden op het scherm toveren. In de praktijk gaat dat nog meer oogstrelende en gedetailleerdere spelwerelden opleveren. Denk aan de mooiste openwereldgames van deze generatie – Horizon Zero Dawn, Uncharted 4 en Assassin’s Creed Odyssey bijvoorbeeld – en stel je voor dat deze spellen er nog beter uitzien. Dankzij de toename in details lijken verschillende locaties veel minder op elkaar en is het nog makkelijker om de weg te vinden.

De volgende generatie consoles kunnen van specifieke technieken gebruikmaken die de spellen realistischer laten ogen. Zo ondersteunen beide consoles ray tracing. Dit laat licht nog natuurgetrouwer reflecteren op oppervlaktes gemaakt van verschillende materialen. Het brengt de spellen dichter in de buurt van het ‘echte leven’.

Bij betere graphics hoort natuurlijk ook een hogere resolutie. Hoewel 4K met HDR-ondersteuning nu al mogelijk is op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X, moet deze resolutie een peulenschil zijn voor de PS4 en Series X. Dat is belangrijk, omdat de consoles ondertussen ook de framerate zo hoog en stabiel mogelijk houden. Bij voorkeur 60 frames per seconde, wat een vloeiende ervaring oplevert. De consoles kunnen zelfs een resolutie van 8K afbeelden, maar dit zien we niet zo snel de standaard worden. Niet alleen gaat dit ten koste van de framerate, veel mensen hebben nog geen 8K-televisie.

Minder lang wachten

Soms staar je op de huidige consoles een minuut (of langer!) naar een laadscherm voordat je in de game zit. Ook de installatietijden van games en updates vergen het nodige geduld. Met de PS5 en Series X wordt dat verleden tijd. Beide consoles worden uitgerust met SSD-schijven, die veel sneller data kunnen inladen. Een laadscherm op de volgende generatie consoles kan in principe binnen een paar seconden verdwijnen. De Xbox Series X kan zelfs drie spellen tegelijk draaien, zodat je pijlsnel tussen je favoriete games kunt wisselen.

De snelheid van de SSD-schijven heeft ook invloed op de inhoud van de games zelf. In de meeste (openwereld)games kom je nu regelmatig een lineair gebied tegen. Bijvoorbeeld een scène waarin het personage alleen langzaam rondloopt en ondertussen met een ander personage praat. Of denk aan Lara Croft of Cloud Strife, die zich moeizaam door een nauwe spleet tussen de rotsen wurmen. Dit verhult dat het spel ondertussen een nieuw, groot gebied inlaadt. Door de snellere SSD-schijven hoeven ontwikkelaars hier geen rekening meer mee te houden, waardoor dit soort ‘stille’ momenten niet meer nodig zijn. Een ontwikkelaar kan er natuurlijk altijd nog voor artistieke of narratieve redenen voor kiezen.

Realistischere besturing

Beide bedrijven proberen met allerlei features op en in hun controllers een realistischere spelervaring neer te zetten. Vooral Sony legt hier de nadruk op met de DualSense, de PS5-controller die realistische vibratie en adaptive triggers heeft. Dit moet er voor zorgen dat spelers aanvoelen wát ze precies doen in een game en op welk oppervlakte ze lopen of rijden. Zo moet je het verschil kunnen voelen tussen het schieten met een geweer of een pijl en boog, en het verschil tussen het rijden door de modder of over verharde wegen. De triggers kunnen ook weerstand bieden, wat het afschieten van wapens of het intrappen van een gaspedaal een stuk realistischer maakt.

We plaatsen hier nog wel een kanttekening bij – de first-party titels gaan er vast en zeker gebruik van maken, maar het kan even duren voordat het echt de nieuwe standaard in games wordt. Dat is afhankelijk van hoeveel ontwikkelaars het implementeren in hun games en hoe enthousiast er door gamers op gereageerd wordt.

Backward compatibility

We mogen Microsoft bedanken voor hun missie om zoveel mogelijk oude Xbox-games speelbaar te maken op de Xbox One. Gamers hebben zich massaal positief uitgelaten over deze mogelijkheid. Backward compatibility wordt dus een belangrijke factor in de strijd tussen de PlayStation 5 en Xbox Series X, waardoor beide consoleboeren hun uiterste best gaan doen een zo uitgebreid mogelijk aanbod te bieden.

Van de Xbox Series X weten we dat het alle Xbox One-games afspeelt, alsmede alle Xbox- en Xbox 360-games die ook al op Xbox One speelbaar waren. Op PlayStation 5 wordt in ieder geval een gedeelte van de PS4-games speelbaar, al ontbreken precieze details nog. Ook krijgen sommige games van deze generatie op de next-gen consoles een nieuw likje verf. Het is aan elke uitgever om hier aandacht aan te besteden. CD Projekt Red geeft Cyberpunk 2077 bijvoorbeeld een uitgebreide update op Series X om het spel nog mooier en soepeler te laten lopen.

Services

De strijd tussen Series X en PS5 gaat deels op het gebied van services uitgevochten worden. Denk aan abonnementen die je voor een vast bedrag per maand, kwartaal of jaar kunt afsluiten en je extra mogelijkheden geven. Tijdens de huidige generatie consoles hebben zowel Microsoft als Sony hier al werk van gemaakt. Natuurlijk zijn er de online abonnementen – PlayStation Plus en Xbox Live Gold – om zo online te kunnen gamen en enkele gratis games per maand te ontvangen.

De PS4 en Xbox One bieden ook respectievelijk PlayStation Now en Xbox Game Pass. Voor een vast bedrag krijg je onbeperkt toegang tot meer dan honderd games. Het aanbod wordt regelmatig ververst. Vooral Microsoft heeft veel succes geboekt met Game Pass, mede dankzij het feit dat alle Xbox One-games meteen bij lancering ook op Game Pass verschijnen. Het is al bekend dat PlayStation Now ook op de PS5 beschikbaar komt, evenals Game Pass op Xbox Series X. We verwachten dat beide bedrijven nog harder hun best gaan doen om beide services aantrekkelijk te maken voor gamers.

Games, games, games!

Uiteindelijk is de belangrijkste factor voor het succes van een console natuurlijk een goede line-up aan kwalitatief hoogstaande games. Daar is nu helaas nog weinig bekend over – van de Series X weten we dat Halo: Infinite en Hellblade 2 er aan zitten te komen, en Sony heeft op moment van schrijven zijn line-up nog niet onthuld. Ook zijn enkele third party-titels onthuld, waaronder Ubisoft’s Assassin’s Creed Valhalla en Gearbox’ Godfall.

Natuurlijk zit er nog veel meer aan te komen. We verwachten dat beide bedrijven met een groot scala aan interessante exclusives komen. Alle andere uitgevers trekken vast ook weer hun paradepaardjes uit de kast – van Call of Duty tot Final Fantasy en Fifa. We kunnen niet wachten tot we meer krijgen te zien van al dat next-gen geweld. Lees hier meer over de meest veelbelovende next-gen games die al zijn aangekondigd, en hier over onze next-gen droomgames.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028
Nieuws

Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028

In de game kunnen spelers alle vier de naties verkennen

De nieuwe actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender die vorige week werd aangekondigd, staat op dit moment gepland voor een release in 2027 of 2028.

Dat meldde Doug Rosen, de senior vicepresident van 'Games & Emering Media' bij Paramount, in een aflevering van de officiële Avatar-podcast. Op Reddit vatte iemand de informatie uit de podcast samen. Hoewel men nu blijkbaar mikt op een release in 2027 of 2028 voor de nieuwe Avatar-game, meldt Rosen dat hij niet kan verzekeren dat dit ook daadwerkelijk gehaald wordt. Daarbij wordt er gemikt op een release op de volgende generatie consoles.

Verder benadrukt Rosen dat het spel een actie-rpg gesitueerd in een open spelwereld wordt, waarbij alle vier de naties verkend kunnen worden. De game speelt zich daarbij zo'n zevenduizend jaar in het verleden af, kort nadat massale vulkaanuitbarstingen een nieuwe ijstijd inluiden.

Dat is opvallend, omdat de vier naties volgens officiële lore maar zo'n vierduizend jaar oud zijn. Fans speculeren echter dat laatstgenoemde feitje mogelijk vrij los te interpreteren is, en dat vierduizend jaar geleden bijvoorbeeld de uiteindelijke versies van de naties vast werden gelegd.

De projectnaam van de game is 'Ice Wars', en in het spel besturen spelers een nieuwe Avatar die net aan zijn reis begint. Men kan daarbij een eigen personage aanmaken en een element kiezen.

Afgelopen week werd aangekondigd dat Saber Interactive aan een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum werkt. Toen werden er verder nog nauwelijks details gegeven, maar hierboven is dus wat meer informatie te vinden. Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië vermindert hoeveelheid aandelen in Nintendo
Nieuws

Saoedi-Arabië vermindert hoeveelheid aandelen in Nintendo

Het land gaf gisteren nog aan meer in Japanse bedrijven te willen investeren

Ondanks recente berichten dat Saoedi-Arabië meer in Japanse bedrijven wil investeren, heeft het land nu opeens minder aandelen van Nintendo in handen.

CNBC meldt dat Savvy Games - de divisie van het Public Investment Fund dat zich met game-investeringen bezighoudt - niet langer 8,58 procent van alle Nintendo-aandelen bezit, maar nog maar 7,54 procent. Het is daarmee nog altijd een van de grootste aandeelhouders in het bedrijf. Het is niet duidelijk waarom het Public Investment Fund hier voor heeft gekozen.

Gisteren kwam nog naar buiten dat het Public Investment Fund meer aandelen van diverse Japanse gamebedrijven, waaronder Nintendo, zou willen kopen. Prins Faisal bin Bandar bin Sultan Al-Saud, de vice voorzitter van het fonds, benadrukte daarbij dat men geen overhaaste beslissingen wil maken.

Het Public Investment Fund is in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken. De aankopen gebaseerd op games worden gedaan door de Savvy Gaming Group-divisie binnen het Public Investment Fund. Er zijn ook aandelen van bedrijven als EA, Activision Blizzard, Take-Two, Capcom, Nexon en SNK gekocht.

De investeringen van het Public Investment Fund zijn controversieel in het Westen. Dit vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Hoewel beursgenoteerde bedrijven niet kunnen bepalen wie hun aandelen koopt, gaat een deel van de winst die een bedrijf maakt naar het land via de aandelen die het in het bezit heeft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Red Dead Redemption en Undead Nightmare komen naar pc
Nieuws

Red Dead Redemption en Undead Nightmare komen naar pc

Vanaf 29 oktober verkrijgbaar

Rockstar Games brengt Red Dead Redemption op 29 oktober naar pc.

Dat heeft de ontwikkelaar vanmiddag aangekondigd. De game zal vanaf die datum via Steam, Epic Games Store en de Rockstar Store verkrijgbaar zijn. Daarbij wordt ook de uitbreiding Undead Nightmare geleverd, waarin de spelwereld wordt geteisterd door zombies.

De pc-versie wordt in samenwerking met Double Eleven ontwikkeld. Zij waren ook al verantwoordelijk voor de PS4- en Switch-versies die vorig jaar verschenen. De pc-versie ondersteunt een 4K-resolutie en kan 144hz weergeven op geschikte hardware. Ook is er ondersteuning voor ultrawide (21:9) en super ultrawide (32:9) monitoren, alsmede HDR10, toetsenbord en muis en controllers. Ook worden Nvidia DLSS 3.7 en AMD FSR 3.0 ondersteund.

Red Dead Redemption verscheen oorspronkelijk in 2010 op PlayStation 3 en Xbox 360 en kwam vorig jaar zoals gezegd naar PS4 en Switch. Eerder dit jaar gingen er al geruchten over een pc-versie toen deze per ongeluk op de PlayStation Store werd genoemd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!