PlayStation 4 is wereldwijd 100 miljoen keer verscheept
Nieuws

PlayStation 4 is wereldwijd 100 miljoen keer verscheept

Uit de gepubliceerde kwartaalcijfers van Sony kan worden opgemaakt dat de PlayStation 4 nu wereldwijd honderd miljoen keer is verscheept. De console heeft deze mijlpaal twee maanden eerder bereikt dan dat de PS2 dit deed.

Sony heeft haar financiële resultaten gepubliceerd voor het eerste fiscale kwartaal van 2019, dat liep van 1 april tot en met 30 juni. Hierin wordt bekendgemaakt dat er in de afgelopen drie maanden 3,2 miljoen PlayStation 4-consoles zijn verscheept, wat betekent dat het totale aantal wereldwijde verscheepte consoles nu de mijlpaal van honderd miljoen heeft bereikt.

Nadat de Playstation 4 in november 2013 werd gelanceerd, heeft de console er vijf jaar en zeven maanden over gedaan om honderd miljoen exemplaren te verschepen. Hiermee is de PS4 volgens analist Daniel Ahmad nu de console die dit aantal het snelst is gepasseerd. In een grafiek op Twitter laat hij zien dat de PS4 de honderd miljoen iets sneller heeft bereikt dan de PS2 (vijf jaar en negen maanden) en de Nintendo Wii (zes jaar en zes maanden).

Hoewel het aantal verscheepte exemplaren van de PlayStation 4 elk jaar dalen, zijn deze sinds de lancering constant sterk geweest. In 2017 werden er nog 19 miljoen PS4-consoles verscheept, terwijl dit er vorig jaar 17,8 miljoen waren. De volgende generatie PlayStation-console lanceert volgens verschillende geruchten in het najaar van 2020 en belooft naast het hebben van een SSD ook 8K-resolutie, 3D audio en backwards compatibility te ondersteunen.

In het kwartaalrapport onthult Sony ook dat het aantal digitale downloads nu een groter deel van alle spellen uitmaakt dan fysieke kopieën. Het aantal volledige gamesoftware-downloads bedroeg het afgelopen fiscale kwartaal 53 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!