Veertien opvallende fragmenten uit het begin van The Outer Worlds
De release van The Outer Worlds is nagenoeg gearriveerd. Over iets meer dan een week ziet de sci-fi rpg het daglicht en gaan we ontdekken of Obsidian de Fallout-killer heeft afgeleverd of een slap aftreksel heeft gemaakt.
Wij mochten afgelopen week al aan de slag met de eerste veertig minuten van de game. Omdat we eerder al een uitgebreide preview hebben gedaan en laten je aan de hand van een aantal korte fragmenten zien wat ons opviel tijdens onze eerste stapjes in de wereld van The Outer Worlds. Alle onderstaande video's zijn afkomstig van de pc-versie van de game.
Het maken en upgraden van je personage
Net als in de meeste rpg's van dit kaliber bevat The Outer Worlds een uitgebreide Character Creator, waarin je eindeloos lang het uiterlijk van je personage kan aanpassen. We gaan dankzij de vele mogelijkheden ongetwijfeld genoeg nagemaakte beroemdheden en helden uit games, films en series zien. Hoewel de game puur in first-person wordt gespeeld door budgettaire redenen, zie je creatie voornamelijk terug terwijl je je uitrusting aanpast in de menu's.
Naast het aanpassen van het uiterlijk van je personage, kies je ook Attributes, Skills en Aptitude. Attributes zijn verdeeld in Body, Mind en Personality, die ieder ook twee subonderdelen kennen. Hiermee kan je bijvoorbeeld punten toekennen aan je intelligentie, waardoor meerdere Skills worden verhoogd en je een bonus krijgt in de vorm van extra kritieke schade die je uitdeelt aan je tegenstanders.
Skills zijn behoorlijk specifiek en bepalen zaken als hoe goed je bent met bepaalde wapens en of je een beetje kan liegen in dialogen. Interessant is dat deze worden gegroepeerd, waardoor je meerdere vaardigheden tegelijkertijd verhoogt wanneer je punten toekent. We vermoeden dat dit is gedaan om het proces iets te stroomlijnen en de rpg-elementen wat toegankelijker te maken. In onderstaand fragment zie je hoe dit in zijn werk gaat.
Een Aptitude (wat in het Nederlands als scherpzinnigheid of talent wordt vertaald) geeft je een extra bonus aan de hand van een achtergrond die je kiest. Heb jij bijvoorbeeld gekozen dat jouw personage vroeger een 'sub-sous-chef' was, dan ben je goed met je handen en krijg je een extra punt voor mêlee-aanvallen.
Dialogen, humor en consequenties
Waar The Outer Worlds echt uitblinkt is in de scherpe dialogen die je voert met de npc's die je ontmoet. Extra leuk wordt het als je jouw vaardigheden kan gebruiken om speciale handelingen te verrichten. Hieronder zien we bijvoorbeeld dat we iemand kunnen helpen vanwege onze sterke medische kennis, waardoor we een andere uitkomst van het gesprek krijgen. Hoewel dit geen nieuw concept is, blijft dit een sterke manier om de gesprekken interactiever te maken en jouw keuzes impact te geven.
Het is om meerdere redenen erg moeilijk om humor goed te doen in games. Het was dan ook een fijne verrassing dat we in deze eerste veertig minuten een aantal keren goed moesten gniffelen. In het fragment hieronder zie je als voorbeeld een A.I. genaamd ADA die een ruimteschip bewaakt dat jij over moet nemen. Ze dreigt om jou uit te werpen, wat in een grappig dialoog resulteert wanneer blijkt dat dit niet mogelijk is.
Een ander manier waarop humor wordt toegepast is in de cutscenes. In plaats van goed schrijfwerk, wordt hier wat fysieke komedie gebruikt. De vraag is alleen nog in hoeverre we dit buiten de beginselen van de game gaan zien. We vermoeden namelijk dat er niet veel cutscenes aanwezig zijn gedurende de game.
Vechten en looten
Al in de eerste minuten gameplay krijg je Tactical Time Dilation voorgeschoteld; een tijdelijke slomo-vaardigheid waarmee je een voordeeltje hebt ten opzichte van de Marauders, monsters of anderen die je in je vizier krijgt. Geinig is vooral dat je een uitleg een in-universeuitleg krijgt waarom jouw personage dit ervaart. Omdat je hersenen niet helemaal correct werden ontwaakt uit je sluimer van tientallen jaren in een ruimteschip naar de koloniën, ervaar je tijd net iets anders dan normaal. Het is misschien een klein detail, maar we smullen wel van deze extra liefde die Obsidian in de game stopt.
Uiteraard is een game als deze niet compleet zonder te kunnen looten. Van voedsel tot uitrusting en alles ertussenin; er valt genoeg te vinden in de spelwereld. In onderstaande clip zien we de Mag-Picks die gebruikt kunnen worden om speciale containers te openen die ons een speciale staf gaf voor brute mêlee-aanvallen.
World building
Het neerzetten van een geloofwaardige wereld lijkt voor Obsidian een prioriteit te zijn geweest. Edge Water, de eerste stad die we ontdekten, zit bomvol met details die de speler moet overtuigen dat je een levende wereld rondloopt. Net als in series als BioShock, The Elder Scrolls, Fallout en The Legend of Zelda is er veel om te zien. In de onderstaande vier fragmenten zie je een aantal voorbeelden van de aandacht die is gegeven om je volledig te laten onderdompelen in de wereld van The Outer Worlds.
Prachtige plaatjes
Tijdens onze avonturen stonden we vaker dan verwacht even stil om de omgeving in ons op te nemen en te genieten van het uitzicht. Als je naar de onderstaande drie clips kijkt, snap je wat we bedoelen. Mooie landschappen en indrukwekkende taferelen zijn volop aanwezig, die behoorlijk versterkt worden door de magnifieke planeten met kleurrijke ringen uit dit sterrenstelsel.
Meer weten over The Outer Worlds? Lees dan onze uitgebreide preview:The Outer Worlds is Fallout in de ruimte
The Outer Worlds verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc (via de Epic Games Store en Microsoft Store). Een Switch-versie is ook in de maak.