Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager
Gamer.nl
Nieuws

Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager

In tijden van onrust en corona is het heerlijk om je eventjes te verliezen in spelwerelden waarin het er wat gemoedelijker aan toe gaat. Gamer.nl sprak met Root Games, een Nederlandse onafhankelijke studio bestaande uit drie voormalige Abbey Games-veteranen. Volgend jaar brengen zij Cat Cafe Manager uit, een vriendelijke managementgame waarin het jouw taak is om het vervallen kattencafé van je oma op te knappen.

Met Cat Cafe Manager krijgen heilzame spellen als Animal Crossing en Stardew Valley er een klein broertje bij. Ontmoet de bewoners van het mysterieuze Caterwaul Way, adopteer zwerfkatten in alle soorten en maten en bouw je establishment uit tot een groot succes.

Ik sprak met Rick, Rutger en Carmen over hun aanstormende nieuwe titel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Carmen (Art Director)

Rick (Narrative, designer & UI & UX artist)

Rutger(Designer en programmer)

©GMRimport

Een Cat Café Manager… Hoe is dat project tot stand gekomen?

Rick: Eind vorig jaar konden wij helaas niet meer verder bij Abbey Games. We hebben toen getwijfeld of we ons zouden aansluiten bij een nieuw bedrijf, of onze eigen studio op zouden zetten. Ik ben voor dat laatste gegaan. Ik wilde namelijk mijn creatieve uitlaatklep behouden, en dat is moeilijker wanneer je onder een grote werkgever werkt.

Rutger: We hebben bij Abbey Games alle drie veel ervaring opgedaan in het maken van managementgames. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen.

Nick: We bespraken tijdens een brainstormsessie in januari een idee waar ik mee kwam naar aanleiding van mijn reis naar Kyoto in 2013. Daar bezocht ik voor het eerst een kattencafé. En geloof me: die zijn een stuk vreemder dan dat ze hier zijn! Toen ik vertrok, kreeg ik een business cart van Nico de Kat mee, de kater die op mijn schoot was gaan zitten. Zo zou ik bij terugkomst die specifieke kat nog een keer kunnen aanvragen. Heel bizar en weird natuurlijk, maar we denken dat de kracht van een goede managementgame ligt in het feit dat je de speler iets biedt wat hij al kent, om hem vervolgens de macht te geven om dat te managen naar eigen fantasie. Kijk maar naar het succes van spellen als Rollercoaster Tycoon. En hé, everybody loves cats! Dat is de norm op het internet!

Rutger: Praten over die absurditeiten daar leidde tot zoveel creatieve ideeën, dat deze optie uiteindelijk de winnaar werd. We hebben een niche gevonden waar nog veel mee gedaan kan worden.

©GMRimport

Het lijkt er wel op! Voor mijn gevoel is er - zeker in coronatijd en met het ongekende succes van Animal Crossing: New Horizons - veel behoefte aan rustigere, kleurrijke en lieflijke games.

Carmen: Dat klopt! Op social media zien we dat er een groeiende interesse is in toegankelijke, wholesome games. Ik haal als artist veel inspiratie uit Stardew Valley. Dat ga je zeker terugzien wanneer je de game speelt.

Rick: Wholesomeness gaat vóór hardcore efficiëntie en ingewikkelde mechanismen. Het spel wordt dus wel uitdagend, maar geeft ook bewust veel ruimte voor leuke interacties met de personages en je katten.

Rutger: Gewelddadige games zijn er al genoeg. Wij denken dat we met Cat Cafe Manager een goede dosis positiviteit kunnen toevoegen.

Rick: Het gewelddadigste dat je in het spel kunt tegenkomen, is misschien een kattenkrab ofzo.

In de teaser zag ik een heleboel uiteenlopende personages. Vertel eens wat meer over Caterwaul Way en haar inwoners.

Rutger: Het café staat in een klein dorpje dat haar connectie met de gemeenschap is verloren. Jij gaat bijdragen aan het samenbrengen van mensen in je kattencafé. Je ontmoet inwoners uit het dorp en bouwt daar van dag tot dag relaties mee op.

Carmen: We hebben gemerkt dat gekke, unieke personages altijd veel extra flair geven aan een game. Daarom gaan we graag voor unieke typetjes die elk een eigen persoonlijkheid en verhaal hebben. We vinden het leuk als mensen hun favoriet kunnen kiezen.

©GMRimport

Wat haal ik dan uit het opbouwen van relaties met mijn favoriete klanten? Stel: ik praat met die punker uit de teaser. Wat voor impact heeft dat?

Rick: Er zijn meerdere vaste klanten (de regulars) die regelmatig je café bezoeken. Die punker, Arwel, heeft blijkbaar indruk gemaakt en zal jouw ervaring en speelstijl daarom mogelijk in een bepaalde richting duwen. Als je een goede band met hem wil opbouwen, zou je het kattencafé bijvoorbeeld meer naar zijn smaak kunnen inrichten, zodat hij vaker langskomt. Een ander voorbeeld is Bonner, een oude visser die ook in de teaser te zien is. Bouw een goede band met hem op, en hij levert je verse vis uit de rivier die je vervolgens aan je katten kunt geven!

Carmen: Zo zijn er een heleboel uiteenlopende personages die jouw gameplay ervaring authentiek maken. Zelfs de katten hebben ieder zo hun eigen persoonlijkheid!

Hoe verhoudt Cat Cafe Manager zich tot de games die jullie bij Abbey Games maakten, zoals Renowned Explorers en Reus?

Rutger: De grootste raakvlakken zijn toch wel Carmen’s tekenstijl en de handgemaakte 2D-animatie. Daarnaast uiteraard ook het managementaspect, maar dat is dus een stuk minder number crunchy dan bij Abbey Games.

Rick: Ja, in Renowned Explorers kon je bijvoorbeeld all out gaan als je dat wilde. Daar kon je echt berekenen hoe bepaalde buffs elkaar zouden aantasten, uitgebreide skillsets uitbouwen…

Rutger: Dat zit er natuurlijk nog steeds in zekere mate in, maar de focus ligt voornamelijk op de fantasie van het runnen van een kattencafé.

Rick: Eén van de reacties op onze trailer was: “oh, deze game is gemaakt door een paar ontwikkelaars van Renowned Explorers. Ik hoop dat Cat Cafe Manager hetzelfde gevoel voor humor krijgt!” Het is mooi om die sterke punten door te kunnen trekken in Roost Games.

©GMRimport

En wat maakt Cat Cafe Manager uniek?

Rick: De meeste managementgames hebben geen katten! Nee, ik denk dat het grootste verschil zit in de gameplay. Iedere kat heeft een ander uiterlijk, een eigen willetje en statistieken die je kunt gebruiken om de klanten van je café tevreden te houden. Als je jouw katten niet goed verzorgd of niet juist met ze omgaat, heeft dat grote invloed op het verloop van je spel. Ik denk dat dat onze managementgame speciaal maakt.

Rutger: Al met al is de persoonlijkheid van het spel het belangrijkst. Dat is iets wat Stardew Valley en Animal Crossing ook heel goed doen. Die games hebben een eigen stem en een eigen plek in de game-industrie dankzij hun unieke uitstraling. Wij vinden de creatieve uiting dat het spel biedt het allerbelangrijkste, en met Cat Cafe Manager hopen we zowel managementfanaten als nieuwsgierige kattenliefhebbers aan te kunnen spreken!

Cat Cafe Manager verschijnt in 2021 op Steam.

Lees meer interviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!