Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager
Nieuws

Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager

In tijden van onrust en corona is het heerlijk om je eventjes te verliezen in spelwerelden waarin het er wat gemoedelijker aan toe gaat. Gamer.nl sprak met Root Games, een Nederlandse onafhankelijke studio bestaande uit drie voormalige Abbey Games-veteranen. Volgend jaar brengen zij Cat Cafe Manager uit, een vriendelijke managementgame waarin het jouw taak is om het vervallen kattencafé van je oma op te knappen.

Met Cat Cafe Manager krijgen heilzame spellen als Animal Crossing en Stardew Valley er een klein broertje bij. Ontmoet de bewoners van het mysterieuze Caterwaul Way, adopteer zwerfkatten in alle soorten en maten en bouw je establishment uit tot een groot succes.

Ik sprak met Rick, Rutger en Carmen over hun aanstormende nieuwe titel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Carmen (Art Director)

Rick (Narrative, designer & UI & UX artist)

Rutger(Designer en programmer)

©GMRimport

Een Cat Café Manager… Hoe is dat project tot stand gekomen?

Rick: Eind vorig jaar konden wij helaas niet meer verder bij Abbey Games. We hebben toen getwijfeld of we ons zouden aansluiten bij een nieuw bedrijf, of onze eigen studio op zouden zetten. Ik ben voor dat laatste gegaan. Ik wilde namelijk mijn creatieve uitlaatklep behouden, en dat is moeilijker wanneer je onder een grote werkgever werkt.

Rutger: We hebben bij Abbey Games alle drie veel ervaring opgedaan in het maken van managementgames. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen.

Nick: We bespraken tijdens een brainstormsessie in januari een idee waar ik mee kwam naar aanleiding van mijn reis naar Kyoto in 2013. Daar bezocht ik voor het eerst een kattencafé. En geloof me: die zijn een stuk vreemder dan dat ze hier zijn! Toen ik vertrok, kreeg ik een business cart van Nico de Kat mee, de kater die op mijn schoot was gaan zitten. Zo zou ik bij terugkomst die specifieke kat nog een keer kunnen aanvragen. Heel bizar en weird natuurlijk, maar we denken dat de kracht van een goede managementgame ligt in het feit dat je de speler iets biedt wat hij al kent, om hem vervolgens de macht te geven om dat te managen naar eigen fantasie. Kijk maar naar het succes van spellen als Rollercoaster Tycoon. En hé, everybody loves cats! Dat is de norm op het internet!

Rutger: Praten over die absurditeiten daar leidde tot zoveel creatieve ideeën, dat deze optie uiteindelijk de winnaar werd. We hebben een niche gevonden waar nog veel mee gedaan kan worden.

©GMRimport

Het lijkt er wel op! Voor mijn gevoel is er - zeker in coronatijd en met het ongekende succes van Animal Crossing: New Horizons - veel behoefte aan rustigere, kleurrijke en lieflijke games.

Carmen: Dat klopt! Op social media zien we dat er een groeiende interesse is in toegankelijke, wholesome games. Ik haal als artist veel inspiratie uit Stardew Valley. Dat ga je zeker terugzien wanneer je de game speelt.

Rick: Wholesomeness gaat vóór hardcore efficiëntie en ingewikkelde mechanismen. Het spel wordt dus wel uitdagend, maar geeft ook bewust veel ruimte voor leuke interacties met de personages en je katten.

Rutger: Gewelddadige games zijn er al genoeg. Wij denken dat we met Cat Cafe Manager een goede dosis positiviteit kunnen toevoegen.

Rick: Het gewelddadigste dat je in het spel kunt tegenkomen, is misschien een kattenkrab ofzo.

In de teaser zag ik een heleboel uiteenlopende personages. Vertel eens wat meer over Caterwaul Way en haar inwoners.

Rutger: Het café staat in een klein dorpje dat haar connectie met de gemeenschap is verloren. Jij gaat bijdragen aan het samenbrengen van mensen in je kattencafé. Je ontmoet inwoners uit het dorp en bouwt daar van dag tot dag relaties mee op.

Carmen: We hebben gemerkt dat gekke, unieke personages altijd veel extra flair geven aan een game. Daarom gaan we graag voor unieke typetjes die elk een eigen persoonlijkheid en verhaal hebben. We vinden het leuk als mensen hun favoriet kunnen kiezen.

©GMRimport

Wat haal ik dan uit het opbouwen van relaties met mijn favoriete klanten? Stel: ik praat met die punker uit de teaser. Wat voor impact heeft dat?

Rick: Er zijn meerdere vaste klanten (de regulars) die regelmatig je café bezoeken. Die punker, Arwel, heeft blijkbaar indruk gemaakt en zal jouw ervaring en speelstijl daarom mogelijk in een bepaalde richting duwen. Als je een goede band met hem wil opbouwen, zou je het kattencafé bijvoorbeeld meer naar zijn smaak kunnen inrichten, zodat hij vaker langskomt. Een ander voorbeeld is Bonner, een oude visser die ook in de teaser te zien is. Bouw een goede band met hem op, en hij levert je verse vis uit de rivier die je vervolgens aan je katten kunt geven!

Carmen: Zo zijn er een heleboel uiteenlopende personages die jouw gameplay ervaring authentiek maken. Zelfs de katten hebben ieder zo hun eigen persoonlijkheid!

Hoe verhoudt Cat Cafe Manager zich tot de games die jullie bij Abbey Games maakten, zoals Renowned Explorers en Reus?

Rutger: De grootste raakvlakken zijn toch wel Carmen’s tekenstijl en de handgemaakte 2D-animatie. Daarnaast uiteraard ook het managementaspect, maar dat is dus een stuk minder number crunchy dan bij Abbey Games.

Rick: Ja, in Renowned Explorers kon je bijvoorbeeld all out gaan als je dat wilde. Daar kon je echt berekenen hoe bepaalde buffs elkaar zouden aantasten, uitgebreide skillsets uitbouwen…

Rutger: Dat zit er natuurlijk nog steeds in zekere mate in, maar de focus ligt voornamelijk op de fantasie van het runnen van een kattencafé.

Rick: Eén van de reacties op onze trailer was: “oh, deze game is gemaakt door een paar ontwikkelaars van Renowned Explorers. Ik hoop dat Cat Cafe Manager hetzelfde gevoel voor humor krijgt!” Het is mooi om die sterke punten door te kunnen trekken in Roost Games.

©GMRimport

En wat maakt Cat Cafe Manager uniek?

Rick: De meeste managementgames hebben geen katten! Nee, ik denk dat het grootste verschil zit in de gameplay. Iedere kat heeft een ander uiterlijk, een eigen willetje en statistieken die je kunt gebruiken om de klanten van je café tevreden te houden. Als je jouw katten niet goed verzorgd of niet juist met ze omgaat, heeft dat grote invloed op het verloop van je spel. Ik denk dat dat onze managementgame speciaal maakt.

Rutger: Al met al is de persoonlijkheid van het spel het belangrijkst. Dat is iets wat Stardew Valley en Animal Crossing ook heel goed doen. Die games hebben een eigen stem en een eigen plek in de game-industrie dankzij hun unieke uitstraling. Wij vinden de creatieve uiting dat het spel biedt het allerbelangrijkste, en met Cat Cafe Manager hopen we zowel managementfanaten als nieuwsgierige kattenliefhebbers aan te kunnen spreken!

Cat Cafe Manager verschijnt in 2021 op Steam.

Lees meer interviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!