Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager
Nieuws

Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager

In tijden van onrust en corona is het heerlijk om je eventjes te verliezen in spelwerelden waarin het er wat gemoedelijker aan toe gaat. Gamer.nl sprak met Root Games, een Nederlandse onafhankelijke studio bestaande uit drie voormalige Abbey Games-veteranen. Volgend jaar brengen zij Cat Cafe Manager uit, een vriendelijke managementgame waarin het jouw taak is om het vervallen kattencafé van je oma op te knappen.

Met Cat Cafe Manager krijgen heilzame spellen als Animal Crossing en Stardew Valley er een klein broertje bij. Ontmoet de bewoners van het mysterieuze Caterwaul Way, adopteer zwerfkatten in alle soorten en maten en bouw je establishment uit tot een groot succes.

Ik sprak met Rick, Rutger en Carmen over hun aanstormende nieuwe titel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Carmen (Art Director)

Rick (Narrative, designer & UI & UX artist)

Rutger(Designer en programmer)

©GMRimport

Een Cat Café Manager… Hoe is dat project tot stand gekomen?

Rick: Eind vorig jaar konden wij helaas niet meer verder bij Abbey Games. We hebben toen getwijfeld of we ons zouden aansluiten bij een nieuw bedrijf, of onze eigen studio op zouden zetten. Ik ben voor dat laatste gegaan. Ik wilde namelijk mijn creatieve uitlaatklep behouden, en dat is moeilijker wanneer je onder een grote werkgever werkt.

Rutger: We hebben bij Abbey Games alle drie veel ervaring opgedaan in het maken van managementgames. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen.

Nick: We bespraken tijdens een brainstormsessie in januari een idee waar ik mee kwam naar aanleiding van mijn reis naar Kyoto in 2013. Daar bezocht ik voor het eerst een kattencafé. En geloof me: die zijn een stuk vreemder dan dat ze hier zijn! Toen ik vertrok, kreeg ik een business cart van Nico de Kat mee, de kater die op mijn schoot was gaan zitten. Zo zou ik bij terugkomst die specifieke kat nog een keer kunnen aanvragen. Heel bizar en weird natuurlijk, maar we denken dat de kracht van een goede managementgame ligt in het feit dat je de speler iets biedt wat hij al kent, om hem vervolgens de macht te geven om dat te managen naar eigen fantasie. Kijk maar naar het succes van spellen als Rollercoaster Tycoon. En hé, everybody loves cats! Dat is de norm op het internet!

Rutger: Praten over die absurditeiten daar leidde tot zoveel creatieve ideeën, dat deze optie uiteindelijk de winnaar werd. We hebben een niche gevonden waar nog veel mee gedaan kan worden.

©GMRimport

Het lijkt er wel op! Voor mijn gevoel is er - zeker in coronatijd en met het ongekende succes van Animal Crossing: New Horizons - veel behoefte aan rustigere, kleurrijke en lieflijke games.

Carmen: Dat klopt! Op social media zien we dat er een groeiende interesse is in toegankelijke, wholesome games. Ik haal als artist veel inspiratie uit Stardew Valley. Dat ga je zeker terugzien wanneer je de game speelt.

Rick: Wholesomeness gaat vóór hardcore efficiëntie en ingewikkelde mechanismen. Het spel wordt dus wel uitdagend, maar geeft ook bewust veel ruimte voor leuke interacties met de personages en je katten.

Rutger: Gewelddadige games zijn er al genoeg. Wij denken dat we met Cat Cafe Manager een goede dosis positiviteit kunnen toevoegen.

Rick: Het gewelddadigste dat je in het spel kunt tegenkomen, is misschien een kattenkrab ofzo.

In de teaser zag ik een heleboel uiteenlopende personages. Vertel eens wat meer over Caterwaul Way en haar inwoners.

Rutger: Het café staat in een klein dorpje dat haar connectie met de gemeenschap is verloren. Jij gaat bijdragen aan het samenbrengen van mensen in je kattencafé. Je ontmoet inwoners uit het dorp en bouwt daar van dag tot dag relaties mee op.

Carmen: We hebben gemerkt dat gekke, unieke personages altijd veel extra flair geven aan een game. Daarom gaan we graag voor unieke typetjes die elk een eigen persoonlijkheid en verhaal hebben. We vinden het leuk als mensen hun favoriet kunnen kiezen.

©GMRimport

Wat haal ik dan uit het opbouwen van relaties met mijn favoriete klanten? Stel: ik praat met die punker uit de teaser. Wat voor impact heeft dat?

Rick: Er zijn meerdere vaste klanten (de regulars) die regelmatig je café bezoeken. Die punker, Arwel, heeft blijkbaar indruk gemaakt en zal jouw ervaring en speelstijl daarom mogelijk in een bepaalde richting duwen. Als je een goede band met hem wil opbouwen, zou je het kattencafé bijvoorbeeld meer naar zijn smaak kunnen inrichten, zodat hij vaker langskomt. Een ander voorbeeld is Bonner, een oude visser die ook in de teaser te zien is. Bouw een goede band met hem op, en hij levert je verse vis uit de rivier die je vervolgens aan je katten kunt geven!

Carmen: Zo zijn er een heleboel uiteenlopende personages die jouw gameplay ervaring authentiek maken. Zelfs de katten hebben ieder zo hun eigen persoonlijkheid!

Hoe verhoudt Cat Cafe Manager zich tot de games die jullie bij Abbey Games maakten, zoals Renowned Explorers en Reus?

Rutger: De grootste raakvlakken zijn toch wel Carmen’s tekenstijl en de handgemaakte 2D-animatie. Daarnaast uiteraard ook het managementaspect, maar dat is dus een stuk minder number crunchy dan bij Abbey Games.

Rick: Ja, in Renowned Explorers kon je bijvoorbeeld all out gaan als je dat wilde. Daar kon je echt berekenen hoe bepaalde buffs elkaar zouden aantasten, uitgebreide skillsets uitbouwen…

Rutger: Dat zit er natuurlijk nog steeds in zekere mate in, maar de focus ligt voornamelijk op de fantasie van het runnen van een kattencafé.

Rick: Eén van de reacties op onze trailer was: “oh, deze game is gemaakt door een paar ontwikkelaars van Renowned Explorers. Ik hoop dat Cat Cafe Manager hetzelfde gevoel voor humor krijgt!” Het is mooi om die sterke punten door te kunnen trekken in Roost Games.

©GMRimport

En wat maakt Cat Cafe Manager uniek?

Rick: De meeste managementgames hebben geen katten! Nee, ik denk dat het grootste verschil zit in de gameplay. Iedere kat heeft een ander uiterlijk, een eigen willetje en statistieken die je kunt gebruiken om de klanten van je café tevreden te houden. Als je jouw katten niet goed verzorgd of niet juist met ze omgaat, heeft dat grote invloed op het verloop van je spel. Ik denk dat dat onze managementgame speciaal maakt.

Rutger: Al met al is de persoonlijkheid van het spel het belangrijkst. Dat is iets wat Stardew Valley en Animal Crossing ook heel goed doen. Die games hebben een eigen stem en een eigen plek in de game-industrie dankzij hun unieke uitstraling. Wij vinden de creatieve uiting dat het spel biedt het allerbelangrijkste, en met Cat Cafe Manager hopen we zowel managementfanaten als nieuwsgierige kattenliefhebbers aan te kunnen spreken!

Cat Cafe Manager verschijnt in 2021 op Steam.

Lees meer interviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!