Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager
Nieuws

Open je eigen kattencafé in Cat Café Manager

In tijden van onrust en corona is het heerlijk om je eventjes te verliezen in spelwerelden waarin het er wat gemoedelijker aan toe gaat. Gamer.nl sprak met Root Games, een Nederlandse onafhankelijke studio bestaande uit drie voormalige Abbey Games-veteranen. Volgend jaar brengen zij Cat Cafe Manager uit, een vriendelijke managementgame waarin het jouw taak is om het vervallen kattencafé van je oma op te knappen.

Met Cat Cafe Manager krijgen heilzame spellen als Animal Crossing en Stardew Valley er een klein broertje bij. Ontmoet de bewoners van het mysterieuze Caterwaul Way, adopteer zwerfkatten in alle soorten en maten en bouw je establishment uit tot een groot succes.

Ik sprak met Rick, Rutger en Carmen over hun aanstormende nieuwe titel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Carmen (Art Director)

Rick (Narrative, designer & UI & UX artist)

Rutger(Designer en programmer)

©GMRimport

Een Cat Café Manager… Hoe is dat project tot stand gekomen?

Rick: Eind vorig jaar konden wij helaas niet meer verder bij Abbey Games. We hebben toen getwijfeld of we ons zouden aansluiten bij een nieuw bedrijf, of onze eigen studio op zouden zetten. Ik ben voor dat laatste gegaan. Ik wilde namelijk mijn creatieve uitlaatklep behouden, en dat is moeilijker wanneer je onder een grote werkgever werkt.

Rutger: We hebben bij Abbey Games alle drie veel ervaring opgedaan in het maken van managementgames. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen.

Nick: We bespraken tijdens een brainstormsessie in januari een idee waar ik mee kwam naar aanleiding van mijn reis naar Kyoto in 2013. Daar bezocht ik voor het eerst een kattencafé. En geloof me: die zijn een stuk vreemder dan dat ze hier zijn! Toen ik vertrok, kreeg ik een business cart van Nico de Kat mee, de kater die op mijn schoot was gaan zitten. Zo zou ik bij terugkomst die specifieke kat nog een keer kunnen aanvragen. Heel bizar en weird natuurlijk, maar we denken dat de kracht van een goede managementgame ligt in het feit dat je de speler iets biedt wat hij al kent, om hem vervolgens de macht te geven om dat te managen naar eigen fantasie. Kijk maar naar het succes van spellen als Rollercoaster Tycoon. En hé, everybody loves cats! Dat is de norm op het internet!

Rutger: Praten over die absurditeiten daar leidde tot zoveel creatieve ideeën, dat deze optie uiteindelijk de winnaar werd. We hebben een niche gevonden waar nog veel mee gedaan kan worden.

©GMRimport

Het lijkt er wel op! Voor mijn gevoel is er - zeker in coronatijd en met het ongekende succes van Animal Crossing: New Horizons - veel behoefte aan rustigere, kleurrijke en lieflijke games.

Carmen: Dat klopt! Op social media zien we dat er een groeiende interesse is in toegankelijke, wholesome games. Ik haal als artist veel inspiratie uit Stardew Valley. Dat ga je zeker terugzien wanneer je de game speelt.

Rick: Wholesomeness gaat vóór hardcore efficiëntie en ingewikkelde mechanismen. Het spel wordt dus wel uitdagend, maar geeft ook bewust veel ruimte voor leuke interacties met de personages en je katten.

Rutger: Gewelddadige games zijn er al genoeg. Wij denken dat we met Cat Cafe Manager een goede dosis positiviteit kunnen toevoegen.

Rick: Het gewelddadigste dat je in het spel kunt tegenkomen, is misschien een kattenkrab ofzo.

In de teaser zag ik een heleboel uiteenlopende personages. Vertel eens wat meer over Caterwaul Way en haar inwoners.

Rutger: Het café staat in een klein dorpje dat haar connectie met de gemeenschap is verloren. Jij gaat bijdragen aan het samenbrengen van mensen in je kattencafé. Je ontmoet inwoners uit het dorp en bouwt daar van dag tot dag relaties mee op.

Carmen: We hebben gemerkt dat gekke, unieke personages altijd veel extra flair geven aan een game. Daarom gaan we graag voor unieke typetjes die elk een eigen persoonlijkheid en verhaal hebben. We vinden het leuk als mensen hun favoriet kunnen kiezen.

©GMRimport

Wat haal ik dan uit het opbouwen van relaties met mijn favoriete klanten? Stel: ik praat met die punker uit de teaser. Wat voor impact heeft dat?

Rick: Er zijn meerdere vaste klanten (de regulars) die regelmatig je café bezoeken. Die punker, Arwel, heeft blijkbaar indruk gemaakt en zal jouw ervaring en speelstijl daarom mogelijk in een bepaalde richting duwen. Als je een goede band met hem wil opbouwen, zou je het kattencafé bijvoorbeeld meer naar zijn smaak kunnen inrichten, zodat hij vaker langskomt. Een ander voorbeeld is Bonner, een oude visser die ook in de teaser te zien is. Bouw een goede band met hem op, en hij levert je verse vis uit de rivier die je vervolgens aan je katten kunt geven!

Carmen: Zo zijn er een heleboel uiteenlopende personages die jouw gameplay ervaring authentiek maken. Zelfs de katten hebben ieder zo hun eigen persoonlijkheid!

Hoe verhoudt Cat Cafe Manager zich tot de games die jullie bij Abbey Games maakten, zoals Renowned Explorers en Reus?

Rutger: De grootste raakvlakken zijn toch wel Carmen’s tekenstijl en de handgemaakte 2D-animatie. Daarnaast uiteraard ook het managementaspect, maar dat is dus een stuk minder number crunchy dan bij Abbey Games.

Rick: Ja, in Renowned Explorers kon je bijvoorbeeld all out gaan als je dat wilde. Daar kon je echt berekenen hoe bepaalde buffs elkaar zouden aantasten, uitgebreide skillsets uitbouwen…

Rutger: Dat zit er natuurlijk nog steeds in zekere mate in, maar de focus ligt voornamelijk op de fantasie van het runnen van een kattencafé.

Rick: Eén van de reacties op onze trailer was: “oh, deze game is gemaakt door een paar ontwikkelaars van Renowned Explorers. Ik hoop dat Cat Cafe Manager hetzelfde gevoel voor humor krijgt!” Het is mooi om die sterke punten door te kunnen trekken in Roost Games.

©GMRimport

En wat maakt Cat Cafe Manager uniek?

Rick: De meeste managementgames hebben geen katten! Nee, ik denk dat het grootste verschil zit in de gameplay. Iedere kat heeft een ander uiterlijk, een eigen willetje en statistieken die je kunt gebruiken om de klanten van je café tevreden te houden. Als je jouw katten niet goed verzorgd of niet juist met ze omgaat, heeft dat grote invloed op het verloop van je spel. Ik denk dat dat onze managementgame speciaal maakt.

Rutger: Al met al is de persoonlijkheid van het spel het belangrijkst. Dat is iets wat Stardew Valley en Animal Crossing ook heel goed doen. Die games hebben een eigen stem en een eigen plek in de game-industrie dankzij hun unieke uitstraling. Wij vinden de creatieve uiting dat het spel biedt het allerbelangrijkste, en met Cat Cafe Manager hopen we zowel managementfanaten als nieuwsgierige kattenliefhebbers aan te kunnen spreken!

Cat Cafe Manager verschijnt in 2021 op Steam.

Lees meer interviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error