Ontwikkeling MSI Afterburner in zwaar weer door oorlogssancties
Nieuws

Ontwikkeling MSI Afterburner in zwaar weer door oorlogssancties

Overklokprogramma MSI Afterburner zou op sterven na dood zijn, zo claimde ontwikkelaar Alexey 'Unwinder' Nicolaychuk recentelijk op fora.

MSI Afterburner staat bekend als een van de populairste overklokmiddelen voor vrijwel alle soorten discrete gpu's, ongeacht de fabrikant. Het project wordt aangevoerd door MSI, terwijl het gros van de (door)ontwikkeling bij Unwinder ligt, die zich in Rusland bevindt. 

Sinds de Russische inval op Oekraïne gelden er veel sancties voor Russische bedrijven en ondernemers, welke schijnbaar ook Unwinder getroffen hebben. Op fora van Guru3D kaart de ontwikkelaar aan dat MSI al bijna een jaar (lees: sinds de inval) geen ondersteuning meer verleent aan het Afterburner-project. 

"We naderen de eerste verjaardag van het moment waarop MSI gestopt is met hun verplichtingen nakomen, vanwege een 'politieke situatie'," zo claimt Unwinder. "De afgelopen elf maanden heb ik geprobeerd mijn part te blijven doen, maar het leidt enkel tot teleurstelling. [...] Ik zal proberen Afterburner zelfstandig te blijven ondersteunen in mijn vrije tijd, maar waarschijnlijk ben ik noodgedwongen het project uiteindelijk te laten vallen, zodat ik iets kan doen waar ik mijn rekeningen van kan betalen." 

Unwinder zegt nooit expliciet wat MSI's contractuele bijdrage zou zijn aan het geheel. Vermoedelijk betreft het vooral een financiële overeenkomst met de ontwikkelaar, mogelijk bijgestaan door een vaste bevoorrading van nieuwe gpu's, ter optimalisatie voor de software. Beide facetten zouden bemoeilijkt worden door oorlogssancties betreffende Rusland. 

Unwinder voegde later toe dat hij wel aan RivaTuner Statistics Servers (RTSS) zou willen blijven werken, de open-source software waar MSI Afterburner oorspronkelijk op is gebouwd. Aan zijn kant ervaart hij echter dat "Afterburner veel energie opslokt, terwijl [MSI] het project niet meer nodig lijkt te hebben."

Opvallend is wel dat MSI, ondanks de vermeende nalatigheid, alsnog groots inzet op het Afterburner-project. De software wordt nog altijd aangeprezen bij nieuwe MSI-videokaarten (waaronder recentelijk nog de RTX 4070 Ti) en ook toen scammers eind vorig jaar veel nepversies van de software circuleerden, tipte MSI gamers nogmaals op de officiële downloadpagina van Afterburner.

Niet lang nadat Unwinder zijn frustraties op fora deelde, gaf MSI zelf een signaal af over het Afterburner-project. Tegenover Hassan Mujtaba van WccfTech liet MSI weten dat er momenteel aan het probleem gewerkt wordt. "Door de oorlog konden onze betalingen niet overgemaakt worden naar de auteur [van MSI Afterburner]. We houden contact met hem en proberen uit te vinden hoe we dit oplossen."

Unwinder heeft sinds het korte statement van MSI geen nieuwe opmerkingen over het project geplaatst. Ondertussen haakten wel veel liefhebbers van MSI Afterburner in op de ophef; meerdere van hen claimen met liefde te betalen voor de populaire (gratis) software, mocht het helpen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!