Oculus-topman Jason Rubin over Quest, Rift S en Rift 2
Nieuws

Oculus-topman Jason Rubin over Quest, Rift S en Rift 2

Jason Rubin is hoofd content bij Oculus en was in Londen om de nieuwe Rift S en Oculus Quest aan journalisten te tonen. Gamer.nl sprak met Rubin over Quest, pupilafstanden en American Footballspelers. En natuurlijk over de volgende generatie vr.

Meer dan vijftig titels zijn er beschikbaar wanneer de Oculus Quest verschijnt. Dat is een flinke collectie games, en Oculus’ topman Jason Rubin is daar duidelijk trots op. “Het zijn stuk voor stuk titels van hoge kwaliteit. We gaan voor een door ons zelf beoordeelde en bijgehouden winkel, die past bij het soort publiek dat geïnteresseerd is in een stand-alone headset zoals de Quest.”

Want dit is volgens hem een heel nieuw soort consumentenapparaat dat tussen de Oculus Go en de pc-headset Rift valt. “We willen iets maken voor mensen die graag vr-games willen spelen, maar niet meteen een dure pc willen kopen of upgraden. We hebben natuurlijk de Go al, maar die is vooral voor mediaconsumptie. Er zijn wel spellen voor Go, maar onze klanten spelen die minder dan we hadden gedacht. Ze gebruiken de Go voor het kijken van films. Quest is ontwikkeld voor echte vr-games.”

Volgens Rubin is het daarom belangrijk dat de Quest-winkel alleen volwaardige titels bevat. “Dat betekent geen demo’s of early access-spellen, maar grote, volledige en voltooide games. We weten dat pc-gamers wel geïnteresseerd zijn in spellen-in-wording: heb je een interessant spel dat half af is? Kom maar op! Maar dat is voor Quest-gebruikers niet boeiend. Die willen zeker weten dat ze een optimale ervaring hebben.”

©GMRimport

Cross play

Volledige games dus. En daar zitten een aantal oude bekenden bij. “Robo Recall is door Drifter naar de Quest geport bijvoorbeeld. Maar ook andere bekende Rift-titels komen naar Quest. We streven naar volledige cross-platform multiplayer. Dat betekent dat als de allereerste Quest klant zijn headset opzet, hij meteen een heleboel games kan vinden om met anderen te spelen. En je zult nauwelijks merken of iemand op Quest of Rift speelt.”

Ook interessant is dat Oculus zijn zelf gefinancierde games cross-buy maakt. Dat betekent één aankoop, waarna dezelfde game zowel op Rift als Quest in je bibliotheek beschikbaar komt. Rubin: “Als het gaat om spellen van externe ontwikkelaars bieden we hen die optie, maar dan is het aan hen. Ze kunnen er voor kiezen om cross buy te gaan, maar in niet alle gevallen is dat logisch. Bijvoorbeeld omdat de Quest- en Rift-versies qua features ver uit elkaar liggen. Dat is dus straks aan de ontwikkelaars om te beslissen, maar de optie is er.”

Hoewel we inderdaad zelf onder de indruk zijn van zowel de Quest als de Rift, zijn er nog steeds behoorlijk wat kritische geluiden van fans te horen. Vooral het ontbreken van een schuifje om de oogafstand in te stellen maakt sommigen bezorgd. Volgens Rubin is dit een veel minder groot probleem dan mensen denken. “Om te beginnen: als je een wearable maakt - en dit is een wearable - dan weet je dat er mensen zijn die je product niet passen of niet willen. Als iemand een zonnebrillenwinkel binnenloopt en er liggen daar honderden zonnebrillen, kan het zomaar zijn dat je niets kan vinden wat je leuk vind. Dat heb je ook bij een vr-headset. Of het nu gaat over hoe de hoofdbanden passen of hoe het scherm werkt: er zijn altijd compromissen. Dus nee, we kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Maar als we naar het geheel kijken is dit een betere vr-headset.”

Als we nu een Rift 2 lanceren, zou die dus maar heel weinig software hebben die de nieuwe features ondersteunt

-

Maar, zoals een van onze lezers in een reactie onder Vr Vrijdag al aangaf: als je nu een Rift hebt en die gaat stuk, en de Rift S past niet bij je ogen, dan verlies je toegang tot al die games die je inmiddels hebt gekocht. Is dat geen zorg, dat mensen buiten de boot vallen die al een Rift hebben? Rubin: “Ook onze eerste Rift paste niet bij honderd procent van de mensen. Toen wij onze Oculus Touch-bewegingscontrollers lieten zien aan een groep American Football-spelers, kon geen van hen de controllers gebruiken, omdat hun handen zo groot zijn. Er is gewoon een aantal mensen die onze producten niet kan gebruiken. En inderdaad is er een statistisch groter aantal mensen die de Rift S niet optimaal kan gebruiken vergeleken met de oorspronkelijke Rift, omdat de pupilafstand niet met een schuifje is aan te passen. Maar we hebben wel softwarematige aanpassingsmogelijkheden. En die werken heel goed. Eigenlijk kun je pas oordelen of de Rift S voor jou werkt als je hem probeert, want de software is veel beter dan mensen denken. Daar komt bij dat de lenzen beter zijn dan op de oorspronkelijke Rift, met een groter ‘optimaal zichtbereik’, zodat je daar ook een betere ervaring mee hebt.”

©GMRimport

Pc exit?

Het lijkt er op dat Oculus nu hoog inzet op de Quest. Betekent dit dat vr op pc toch wat lagere prioriteit krijgt? “Nee, zeker niet. De meeste spellen die op Quest verschijnen, komen ook naar de Rift. Het is zelfs zo dat Quest-games met pc en Rift gemaakt worden, dus die stap is heel klein. Het voordeel van het toevoegen van Quest aan het ecosysteem is dat er meer mensen vr hebben, wat het voor ontwikkelaars interessanter maakt om vr-games te maken, die dan ook weer op pc terechtkomen.”

Een paar jaar geleden toonde Oculus het Half-Dome prototype, met allerlei grote sprongen voorwaarts op het gebied van vr. Komt er nog zoiets in de toekomst? “Een echte Rift 2 moet een aantal grote sprongen voorwaarts maken. Dat zou kunnen zijn op het gebied van hogere resoluties, draadloze verbinding, het tracken van het lichaam in vr, of noem maar op. De vraag is of het op dit moment goed is om zo’n grote sprong te maken. Wat we gaan doen kan ik niet zeggen. De reden dat we dit niet de Rift 2 noemen, is omdat dit systeem in feite bij het bestaande ecosysteem hoort. Een Rift 2 moet zo’n grote sprong voorwaarts zijn dat het dingen kan die de huidige Rift echt niet voor elkaar krijg. Een verandering die er voor zorgt dat de software die op Rift 2 draait gewoon echt niet meer werkt op de Rift 1. Zo’n grote stap is op dit moment niet logisch.”

Rubin vervolgt: “We willen zoveel mogelijk mensen het huidige ecosysteem laten gebruiken en alle games en ervaringen laten ontdekken. Door nu al een nieuwe generatie te starten zouden we het ook voor ontwikkelaars niet makkelijk maken. Ga maar na: zij willen zoveel mogelijk games verkopen en dat betekent dat ze ontwikkelen voor het apparaat waar er het meeste van verkocht is. Als we nu een Rift 2 lanceren, zou die dus maar heel weinig software hebben die de nieuwe features ondersteunt. Dus nee, het is nog niet het juiste moment om een nieuwe generatie te starten.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!