Nvidia trapt mobiel RTX 40-aanbod af met vijftal gpu's
Nieuws

Nvidia trapt mobiel RTX 40-aanbod af met vijftal gpu's

Nvidia heeft gisteravond de mobiele RTX 40-generatie afgetrapt met maar liefst vijf verschillende laptop-gpu's.

Het vijftal nieuwe grafische chipsets uit de Ada Lovelace-generatie werd gisteravond onthuld, gedurende

Watch on YouTube

. Traditiegetrouw doet Nvidia daar de eerste mobiele varianten van nieuwe gpu-generaties uit de doeken, met ditmaal direct een uitgebreider aanbod dan andere jaren. 

De mobiele RTX 40-gpu's starten met de RTX 4050, met 2560 CUDA-kernen op maximaal 2,37 GHz en standaard 6 GB aan GDDR6-geheugen. 

De ietwat zwaardere RTX 4060 draait op dezelfde AD107-chipset en kloksnelheden, maar laat zich verder uitbreiden tot 3072 CUDA-kernen en 8 GB aan GDDR6-geheugen. Het middenmodel, de RTX 4070, draait op de grotere AD106-chipset, met 4608 CUDA-kernen op een 200 MHz lagere frequentie.

De RTX 4050, RTX 4060 en RTX 4070 draaien elk op minimaal 35 watt en maximaal 115 watt. Nvidia meent dat dit segment aan gpu's geleverd kan worden bij laptops met een richtprijs "vanaf 999 dollar". Vanaf 22 februari zou dat laptopaanbod verkrijgbaar moeten zijn.

©GMRimport

Boven dat segment plaatst Nvidia de zogenaamde vlaggenschepen van deze generatie: de mobiele RTX 4080 (12 GB GDDR6, 192-bit) en de eerder al gebenchmarkte RTX 4090 (16 GB GDDR6, 256-bit). Deze draaien respectievelijk op varianten van de AD104- en AD103-chipset, bekend van de desktopvarianten van de RTX 4070 Ti en RTX 4080

De hoeveelheden CUDA-kernen komen met respectievelijk 9728 en 7424 stuks grotendeels overeen met die desktopkaarten, maar de laptop-gpu's brengen tot 400 MHz lagere Boost-klokfrequenties en aanzienlijke lagere TGP's. Beide mobiele vlaggenschepen toppen (exclusief Dynamic Boost) af op 150 watt.

Zowel de mobiele RTX 4080 als RTX 4090 moeten 8 februari aanstaande verkrijgbaar zijn, in laptops met prijzen vanaf 1.999 dollar.

Deze mobiele generatie kenmerkt daarnaast de eerste waar Nvidia's eigen DLSS 3 direct mee ondersteund wordt en de vijfde iteratie van Nvidia's Max-Q-architectuur. Eerdere technologieën als Resizable BAR, Dynamic Boost 2.0 en Battery Boost 2.0 keren daarin terug, maar Nvidia meent ook dat deze generatie nog zuiniger om kan gaan met GDDR6-modules en efficiënter is met bijvoorbeeld cachegeheugen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!