Nvidia kondigt Lite Hash Rate-versies van gpu's aan 
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia kondigt Lite Hash Rate-versies van gpu's aan 

Nvidia heeft de zogenaamde Lite Hash Rate-heruitgave van bestaande Ampere-kaarten nu ook officieel aangekondigd. Later deze maand verschepen nieuwe versies van de GeForce RTX 3060 Ti, RTX 3070 en RTX 3080 gpu's, elk met gehalveerde hashing-prestaties.

Eerder lekte Nvidia's interne berichtgeving over de zogenaamde Lite Hash Rate (LHR) al uit. Destijds werd verwacht dat het om de gehele GeForce RTX 30-serie zou gaan, maar Nvidia's blogpost blijkt nu één kaart specifiek niet te noemen. De GeForce RTX 3090 lijkt voorlopig geen LHR-uitgave te krijgen. 

De RTX 3060 werd in februari al gelanceerd met een crypto-trechter reeds ingebakken. De aankondiging van die videokaart werd gepaard met Nvidia's eerste publieke statement over de uit de klauwen gelopen mining-situatie. Ondertussen zagen we wel partnerfabrikanten RTX 3060-modellen bestempelen als Lite Hash Rate-versies op hun website.

©GMRimport

Nvidia gaf in de interne berichtgeving al aan dat de LHR-versies van videokaarten fysiek niet aangepast zullen worden. De bedoeling is dat een LHR-uitgave niet te onderscheiden is van een origineel model — in ieder geval niet zonder de kaart eerst aan te sluiten. Vooral de mogelijkheid op gehalveerde hashing-prestaties moet crypto-boeren afschrikken de GeForce-kaarten massaal op of over te kopen. 

Ondertussen worden ook Nvidia's eerste reeks CMP gpu's uitgerold. Deze lijn staat los van GeForce en is juist specifiek gemaakt voor crypto-miners. De eerste gpu in die serie zou inmiddels al in omloop moeten zijn, maar de uitrol komt langzaam op gang.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!