No Man’s Sky was misschien wel dé game van 2016. Niet omdat het bovenaan ieder ranglijstje stond, maar juist omdat dat niet het geval was. Je kon maar moeilijk om het enthousiasme voorafgaand aan de release van de game heen. De allereerste trailer beloofde een bijna oneindig aantal sterrenstelsels en een gigantische hoeveelheid diverse planeten om te verkennen. Veel van die beloftes waren in de meest gunstige gevallen maar half waar. No Man’s Sky wist zulke torenhoge verwachtingen op te wekken dat die met geen mogelijkheid waargemaakt konden worden.
In de tu engelegen twee jaar is No Man’s Sky beetje bij beetje verbeterd. Ontwikkelaar Hello Games heeft voorzichtig excuses gemaakt voor enkele niet waargemaakte beloftes en er zijn updates doorgevoerd die het mogelijk maken om een basis te bouwen op een door jou ontdekte planeet. Bijna een jaar geleden schreven we daar al over. Die kleine updates die steeds meer wisten te verbeteren en toe te voegen aan de game, gaven al de indruk dat No Man’s Sky beter was geweest als early acce titel. Dat gevoel wordt alleen maar verder gevoed met de komst van Next.
The Next chapter
No Man’s Sky Next voelt in veel opzichten als de langverwachte echte release van deze game. De waslijst aan toevoegingen en verbeteringen die deze gratis update met zich meebrengt, is behoorlijk. Het hele spel kan nu ook vanuit een derdepersoonsperspectief gespeeld worden, er zijn een heleboel nieuwe grondstoffen toegevoegd, de diversiteit van planeten is vergroot en er zijn nog tal van andere aanpa ingen, zowel groot als klein. De levensvormen die je aantreft op de verschillende planeten bewegen zich nu bijvoorbeeld in kuddes, je scanner voor het vinden van grondstoffen is veel behulpzamer en ook je ruimteschip laat zich soepeler besturen.
De lang beloofde multiplayer is ook eindelijk aanwezig. Je kunt andere spelers tegenkomen in het universum, maar mi chien nog wel leuker is het opzoeken van vrienden. Samen kun je grondstoffen mijnen en mi ies aangaan. Omdat het mogelijk is om je personage naar eigen smaak aan te pa en, ziet iedere speler er ook net even anders uit. Elkaar vinden is een eitje. Vanaf het hoofdmenu spring je zo in andermans universum.
Een nieuw begin
De eerste paar uur van No Man’s Sky zijn ook compleet op de schop gegaan. Nog steeds begin je als een mysterieuze ruimtereiziger zonder enige herinneringen naast je neergestorte schip. Het spel helpt je met de eerste paar mi ies veel meer om alle (nieuwe) gameplayonderdelen onder de knie te krijgen. Zelfs als je al heel wat uren in de game hebt zitten, is het aan te raden om gewoon opnieuw te beginnen. Er zijn zoveel kleine dingen veranderd in bijvoorbeeld het craften van specifieke materialen, dat je net zo goed een fri e start kunt maken.
No Man’s Sky is daardoor een stuk vriendelijker geworden. Vrijwel ieder onderdeel heeft uitgebreide mi ies die je haarfijn uitleggen hoe je het precies moet uitvoeren. Recepten voor het craften van items zijn met een druk op de knop bij te houden. Het maakt gedeeltesvan het spel, zoals je basis bouwen en je eigen vloot ruimteschepen onderhouden, een stuk overzichtelijker. Het zorgt bovendien ook voor heldere doelen, waardoor je simpelweg wat minder aan het dwalen bent. De eerste paar mi ies zijn mi chien nog cruciaal, omdat ze je voorzien van alle benodigdheden voor een ruimtereis, maar daarna kun je ook gewoon de weide wereld intrekken en dingen zoals basi en en freighters links laten liggen.
Nu kan het zo zijn dat je delen van het spel liever wil negeren, maar in sommige gevallen heb je geen andere keuze. Op moment van schrijven is No Man’s Sky namelijk nog verre van perfect. Een vervelende bug maakt het voor veel spelers (waaronder ondergetekende) onmogelijk om je freighter te verplaatsen en uitgebreide tutorials over het verder uitbouwen van je basis willen in sommige gevallen niet verschijnen. Ook vastlopers, schepen die blijven hangen in ruimtestations en textures die niet inladen zijn nog in grote getalen aanwezig. Deze bugs verstieren de sfeer soms behoorlijk, want het valt verder niet te ontkennen dat No Man’s Sky in ieder ander opzicht enorm verbeterd is.
‘Maar wat doe je nou eigenlijk in No Man’s Sky?’
Next heeft van No Man’s Sky een complexere game weten te maken die nu ook voor een groter publiek toegankelijk is. Er zijn duidelijke doelen: mi ies voltooien en geld verdienen om betere uitrusting en nieuwe schepen te kopen bijvoorbeeld. De grote vraag die altijd boven No Man’s Sky hing, heeft daarmee een duidelijk antwoord gekregen. Toch zit de echte kracht van dit spel niet in de grind van het verzamelen, verwerken en in elkaar zetten van de juiste grondstoffen naar bruikbare middelen.
Het gigantische universum vol exotische planeten is nog steeds de grootste aantrekkingskracht. De verschillende sterrenstelsels zijn een stuk exotischer geworden. Sommige planeten hebben nauwelijks kleur, zijn omringd door buitenaardse metalen ballen die constant boven het oppervlak rondzweven en op sommige planeten regent het kokend water. Steeds weer nieuwe plekken ontdekken, op mysterieuze ruïnes stuiten, kostbare grondstoffen opgraven of een planeet vol paddenstoelachtige dinosauriërs vinden, is wat deze game zo gaaf maakt.
Niet ieder sterrenstelsel is even intere ant en de overeenkomsten tu en de verschillende locaties die lichtjaren uit elkaar liggen gaan na verloop van tijd best opvallen. Het valt echter niet te ontkennen dat wanneer je iets unieks ontdekt, dat ook een gigantische kick geeft. Helemaal nu er uitgebreidere grottenstelsels en ravijnen op de planeten te vinden zijn die ook zo hun geheimen bevatten.
Die geweldige game waarin de mogelijkheden werkelijk eindeloos zijn is No Man’s Sky na Next nog steeds niet helemaal, maar met deze update is het spel wel iets dichter in de buurt gekomen. Je kunt nu gemakkelijk tientallen uren kwijt raken in het spel zonder je eigen universum te verlaten. De manier waarop je door mi ies en kooplui nieuwe vaardigheden en upgrades vrijspeelt, zorgt bovendien voor de motivatie die je nodig hebt om verder te spelen.
Hello Games is echter nog niet klaar met No Man’s Sky - zoveel is duidelijk. Nu het spel net wat omvangrijker, complexer en beter is geworden, stemt dat positief over de toekomst van dit universum. No Man’s Sky is zowaar een goede game geworden.