Nederland verdient een eigen gamegeschiedenis
Nieuws

Nederland verdient een eigen gamegeschiedenis

Van A2 Racer tot Horizon: Zero Dawn en van de Videopac G7000 tot de CD-i; Nederland heeft een uniek gameverleden dat het verdient om naverteld te worden. Tom Lenting nam de taak op zich en schreef het eerste geschiedenisboek over games in Nederland. “Mensen hier zien games niet als cultuur. Ik hoop dat daar verandering in komt.”

Wist je dat een Amsterdammer aan de wieg stond van de jrpg? Dat de eerste 3D-game ooit waarschijnlijk van Nederlandse bodem kwam? Of dat Maurice de Hond directeur was van een gamepublisher?

Ik ook niet.

Tot vorige maand plots Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 op de deurmat plofte. Het boekje raast in zeventig pagina’s door de vaderlandse gamehistorie – van Philips dat in de jaren zeventig het bedrijf achter de eerste gameconsole kocht, tot Guerrilla, Vlambeer en de booming serious-gamesmarkt van nu.

Zo’n geschiedenisboek was er nog niet. De sterke verhalen die het Nederlandse gamewereldje voortbracht zijn door de jaren heen her en der opgetekend door verschillende media, waaronder Gamer.nl, maar nooit eerder nam iemand de moeite om die anekdotes te bundelen tot één verhaal over het nationale gameverleden.

©GMRimport

Tom Lenting, parttime-gamehistoricus

Enter Tom Lenting. De 37-jarige Arnhemmer runt al tien jaar een

Watch on YouTube

, schreef artikelen voor retrogamewebsites en fungeerde als klankbord voor instituut Beeld en Geluid bij het opzetten van de Nederlandse gamecanon – een interactieve tijdlijn van hoogtepunten van veertig jaar Nederlandse gamegeschiedenis.

Lenting is ‘retrogame-expert’. De aanhalingstekens oppert hij zelf met een lach wanneer ik hem bel; hij is hobbyist, geen hardcore verzamelaar. Lenting legt uit dat hij het zonde vond dat er geen naslagwerk bestond van de Nederlandse gamehistorie. “Er zijn veel internationale boeken, maar het gaat nooit over Nederland. En wat er bestaat over de Nederlandse gamegeschiedenis is gefragmenteerd.”

Dus nam hij het heft in eigen handen. In zijn vrije tijd begon hij te grasduinen door internetarchieven, verhalen te lezen en de gamehistorie op te delen in thema’s. Lenting kwam er al gauw achter dat geschiedschrijving zelfs in digitale tijden niet eenvoudig is. “Je merkt hoe weinig er vaak beschikbaar is. Boeken erover bestaan niet, internetpagina’s zijn verdwenen. Vooral in de beginjaren ging het om kleine bedrijfjes, waar alles slecht gedocumenteerd is.”

Grote games zullen wel in het collectieve geheugen blijven, maar voor kleinere projecten dreigt de vergetelheid

-

Zijn ‘passieproject’ – eigen woorden – bracht hem bij de Videopac G7000 (de eerste Nederlandse spelcomputer), bij 3D Doolhof 2 (misschien wel de eerste 3D-game ooit, al weet eigenlijk niemand dat zeker), bij de talloze kloongames van Nederlandse makelij (zoals Pac-Man-kopie Oh Shit!, Jumbo Lander en Monkey Kong) en de subtiel activistische games van John Vanderaart.

Wat Lenting vooral begon op te vallen is de rol van Philips. Met de overname van consolemaker Magnavox, het omarmen van het populaire MSX-platform en het inzetten op CD’s met de faliekant geflopte CD-i was Philips de enige grote Nederlandse speler die iets probeerde op de gamemarkt. Dat de sporen van het bedrijf nu grotendeels zijn uitgewist heeft het vooral aan zichzelf te danken. “Philips heeft nooit echt durven kiezen voor spellen”, vertelt Lenting. “Bij elk apparaat bleven ze hangen tussen games, educatie en multimedia. Maar wel hebben ze de Nederlandse game-industrie tot op de dag van vandaag beïnvloed – kijk maar naar hoe groot Nederland is in serious gaming.”

Startschot voor het echte veldwerk

Lenting is de eerste om toe te geven dat zijn boek verre van compleet is. Hij schreef Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 uitsluitend op basis van secundaire bronnen – zelf eropuit gaan, pioniers zoeken en interviews doen zou te veel werk zijn voor een vrijetijdsproject waar geen inkomen tegenover stond.

Maar zelfs voor een bronnenonderzoek ontbreekt een en ander. Denk aan het prachtige verhaal van ex-Gamer-lid Kevin Shuttleworth, wiens vader achter de ontwikkeling van de Philips Videopac G7000 zat. De man was hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de eerste Europese spelcomputer. Of denk aan Dutch Game Garden, de stille motor van de huidige Nederlandse game-industrie, die niet aan bod komt in het boek.

“Ik zeg niet dat het compleet is”, benadrukt Lenting. “Ik heb geprobeerd voor een breed publiek te schrijven, maar tegelijkertijd heb ik het juist ook voor mensen als jij en ik geschreven, mensen die zich bezighouden met gamegeschiedenis, in de hoop dat die geschiedenis verder wordt vastgelegd. Ik zou het zo mooi vinden als de Nederlandse gamegeschiedenis verder op papier wordt gezet – dat hoeft niet door mij te zijn.” De website Gamegeschiedenis.nl gaf al twee voorzetjes: schrijf asjeblieft over het tijdperk vóór Philips en over de Nederlandse arcadescene.

Met de publicatie wil Lenting vooral ook gamepioniers aansporen om met hun verhalen te komen. “Het mooie van gamegeschiedenis is dat iedereen nog leeft. Iedereen kan reageren. Ik krijg mails van mensen die in de games hebben gewerkt en me meer verhalen vertellen. Ik krijg berichten van mensen bij Overloaded en Dima [ontwikkelaar voor de CD-i – red.] werkten. Ze zeggen: dit staat er nog niet in, dit had je kunnen melden. Dat vind ik leuk.”

©GMRimport

Waarom gamehistorie zo belangrijk is

Nederland is geen groot gameland. ‘Onze’ exportproducten zijn Guerrilla Games, Rami Ismail en serious games – verder staat Nederland niet op de internationale radar. Maar ook in eigen land is de aandacht beperkt: in de mainstream is nog altijd weinig serieuze aandacht voor games. Lenting: “Mensen hier zien games niet als cultuur. Ik hoop dat daar met zo’n boek verandering in kan komen.”

Daarom is het belangrijk dat we aan de slag gaan met de gamegeschiedenis. Nu kan het dus nog: de mensen die erbij waren kunnen er nog over vertellen. En van de apparaten die veertig jaar geleden op de markt verschenen slingeren er nu nog een paar rond – zonder werkende consoles uit de prehistorie gaan ook de games verloren.

Dat is ook het probleem voor bijvoorbeeld Beeld en Geluid, zegt Lenting. Archivering is een grote uitdaging. En: om games te laten zien, moeten ze speelbaar zijn. Een paar screenshots aan de muur hangen in je museum is leuk, maar de kracht van het medium ‘m in de interactiviteit. Games komen tot leven wanneer je ze speelt.

Veel games uit het verleden zijn waarschijnlijk voorgoed verdwenen, vreest Lenting. Maar ook voor de toekomst ligt er een uitdaging. “Steeds meer games verschijnen digitaal, denk aan games in de App Store. Als ze daar verdwijnen zijn ze gewoon weg.” Grote games zullen wel in het collectieve geheugen blijven, maar voor kleinere projecten dreigt de vergetelheid. “Hoe moet je dat bewaren, bijhouden en vastleggen als niemand erover schrijft?”

©GMRimport

De kleine verhalen die bijblijven

Geschiedenis is niet alleen het verzamelen van objecten – games, consoles, pc’s in dit geval – maar het vertellen van verhalen. Kijk naar kunstgeschiedenis: de meeste kunstwerken zijn betekenisloos zonder context. Daarom is het goed dat iemand het op zich heeft genomen om de grote lijnen in kaart te brengen: de ontwikkeling van de demoscene, de populariteit van edugames en waarom het dertig jaar duurde voordat Nederlanders internationaal succes wisten te boeken.

Toch zijn het vooral de kleine verhalen die bijblijven. Zoals over Vanderaart, die in 1985 Scientology op de kast kreeg met zijn game De Sekte. Of over Oh Shit!, dat aan de andere kant van de oceaan een naamsverandering onderging om gevoelige Amerikanen niet voor het hoofd te stoten. Of het Bredase Nikko, dat in 2005 een DS-kloon op de markt bracht die zo slecht was dat-ie misschien beter vergeten kan worden.

Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 is vrij beknopt als naslagwerk, maar effectief in zijn doel: het laat zien dát er verhalen te vertellen zijn. En als verhalen zoals die over Shuttleworth senior ontbreken, ga je je afvragen: wat voor moois ligt er nog meer onder dikke lagen stof verborgen?

Gamer.nl kreeg een exemplaar van Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 toegestuurd door de uitgever. Het boek is te koop voor €19,99 via deze link.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc
Nieuws

Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc

Nieuwe gameplaytrailer uitgebracht

De tijdens The Game Awards aangekondigde game Game of Thrones: Kingsroad wordt ook voor pc ontwikkeld.

Dat heeft ontwikkelaar Netmarble bevestigd via de inschrijvingen voor een gesloten bèta. Toen de game tijdens The Game Awards eind vorig jaar werd aangekondigd waren alleen iOS en Android als platforms aangekondigd, maar inmiddels is daar nu dus ook pc bijgekomen.

Ook zijn de minimale systeemeisen van de pc-versie van de game bekendgemaakt. Mensen hebben op zijn minst een Intel Core i7-9700 of AMD Ryzen 5 5500 nodig, een Nvidia GeForce RTX 1660 of AMD Radeon RX 7700 XT, 8GB aan geheugen, 30GB aan opslagruimte en Windows 10 of 11.

De hierboven genoemde bèta vindt plaatst van 16 tot en met 22 januari. Mensen die zich hebben ingeschreven en toegang krijgen ontvangen in de uiteindelijke versie van de game die later dit jaar moet uitkomen exclusieve beloningen.

Game of Thrones: Kingsroad wordt ontwikkeld door de Zuid-Koreaanse studio Netmarble en speelt zich af gedurende de gebeurtenissen uit het derde seizoen van de HBO-serie, net na de gebeurtenissen tijdens de 'Red Wedding'. Spelers besturen een bastaard afkomstig van het noordse House Tyre, die na bovengenoemde gebeurtenissen terug naar huis moet keren.

In de game verkennen spelers allerlei bekende locaties, van King's Landing tot het gebied boven de ijsmuur. Daarbij komt men diverse bekende personages tegen, waaronder Jon Snow, Varys en Cersei en Jaime Lannister. Hieronder kan een nieuwe gameplaytrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'
Nieuws

'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'

Ook de Final Fantasy 7 Remake-games zouden naar Switch 2 (en Xbox) komen

Een betrouwbare insider laat weten dat zowel Halo: The Master Chief Collection als Microsoft Flight Simulator dit jaar naar de nog onaangekondigde Nintendo Switch 2 en PlayStation 5 komen.

Dat laat NateTheHate weten in zijn podcast. Hij claimt te hebben gehoord dat Microsoft een "grote supporter" van de Switch 2 wordt en dat het bedrijf ook meer games naar de PS5 wil brengen. Vooral de komst van Halo naar Switch 2 en PS5 zou opvallend zijn, omdat hoofdpersonage Master Chief het boegbeeld van Xbox is.

NateTheHate claimt daarnaast dat Microsoft diverse games die nu al op Switch verkrijgbaar zijn zal patchen voor de Switch 2 om zo 4K-ondersteuning te bieden. Hij laat daarnaast weten dat hij "niet verrast zou zijn als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar Switch 2 komen". Beide games zijn al wel op PS5 verkrijgbaar.

De bovenstaande geruchten zijn op moment van schrijven nog niet bevestigd, maar Microsoft brengt steeds meer van zijn games naar andere consoles. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld voormalige Xbox-exclusives Pentiment, Sea of Thieves, Hi-Fi Rush en Grounded naar andere platforms, en franchises als Call of Duty en Minecraft blijven ook op meerdere systemen uitkomen. Daarbij zijn games als The Outer Worlds 2, Indiana Jones and the Great Circle en Doom: The Dark Ages ook bevestigd voor PS5.

NateTheHate claimt in zijn podcast ook dat Square Enix Final Fantasy 7 Remake en Rebirth naar Switch 2 en Xbox Series-consoles brengt. Dit jaar zou Remake verschijnen op de platforms, terwijl Rebirth voor 2026 bewaard zou worden. Square Enix liet eerder al weten de focus te verleggen op multiplatformreleases, en eind vorig jaar gaf het bedrijf aan dat Final Fantasy-games niet exclusief op één console uit kunnen blijven komen.

Tot slot speculeert de insider dat de remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion waar geruchten over gaan ook op meerdere platforms beschikbaar komt. Hij geeft echter niet aan dat hij dit specifiek van bronnen heeft gehoord. Het bestaan van de Oblivion-remake is vooralsnog niet officeel bevestigd.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!