Educatieve pc-games van vroeger: leren werd leuker
Nieuws

Educatieve pc-games van vroeger: leren werd leuker

Als kind wilden velen niets liever dan games spelen in hun vrije tijd. In vele gevallen gold het als een uitlaatklep na de lessen op school waarin het brein continu intensief moest werken. Wat kinderen zich echter vaak niet beseften, is dat het brein alsnog druk bezig was met leren wanneer ze educatieve games speelden. Al decennia terug wisten ontwikkelaars leerzame opdrachten te verpakken in een combinatie van aantrekkelijke graphics, vrolijke muziek en denderende geluidseffecten.

Vorige maand brachten wij een poll uit met de vraag welke educatieve pc-game van vroeger jouw favoriet was. 39 procent van de stemmen ging naar Redcat, een platformer uit 1994. De ontwikkelaar van de game was Redcat Software en de game ging, zoals de titel al weggeeft, over de avonturen van een nieuwsgierige rode kat. Een Nederlands bedrijf dat boekhoudsoftware maakte – Davilex - hoorde over de game en benaderde de oprichter van Redcat Software, Rudolf Wolterbeek Muller. Davilex stond later ook bekend als de ontwikkelaar van games als A2 Racer en Competitie Manager. De medeoprichter van Davilex, David Brons, bracht Wolterbeek Muller in contact met Rabobank die een game nodig had om mee te leveren bij afgesloten jeugdspaarrekeningen.

Davilex maakte uiteindelijk 10.000 floppy’s van de game en verspreidden ze op verschillende basisscholen. Na dit succes sloot Wolterbeek Muller zich aan bij Davilex en Redcat werd een educatieve game die zich wist te onderscheiden door het gebruik van een verhaal, aantrekkelijke filmpjes en audio-ondersteuning. In de jaren daarop bracht Davilex Redcat-games uit met de focus op een specifiek schoolvak, zoals Redcat en de Duistere Dierendiefstal, Redcat: De Toffe Tijdreis en Redcat: De Razende Rekenrace. Protagonist Redcat moest in de meeste gevallen de snode plannen van Brutus de buldog en Max de muis weten te stoppen. Met enthousiaste voice-overs van onder andere Carlo Boszhard, vernieuwende point-and-click-gameplay en uitdagende quizvragen wist Redcat de harten van vele Nederlandse kinderen te veroveren.

Watch on YouTube

Als een vis in het water

Een andere grote naam onder educatieve games is Freddi Fish, waar dertig procent van de stemmers op Gamer.nl voor kozen. Ontwikkelaar Humongous Entertainment bracht Freddi Fish voor het eerst uit in 1994 en het werd een groot succes. Mede door een spannend, mysterieus verhaal en vele verborgen verrassingen in een point-and-click-structuur beleefden kinderen uren aan speelplezier. In ieder spel moet de speler met de gelijknamige protagonist en diens vriend Loebas een mysterie ontrafelen door op verschillende locaties aanwijzingen te vinden. Zo moet de speler in Freddi Fish 3 zoeken naar de dief van een trompetschelp voorafgaand aan een festival.

Naast Freddi Fish stond Humongous Entertainment bekend om andere educatieve titels, zoals Putt-Putt, Pajama Sam en Spy Fox. Vrijwel elke educatieve game van Humongous had dezelfde point-and-click-structuur en was tot de nok toe gevuld met leerzame verrassingen waarop spelers konden

klikken, zoals liedjes en weetjes. Dit motiveerde spelers om elke verrassing op alle plekken te vinden en zo meer te leren. Naast het leren over schoolvakken wist Humongous met hun games ook verschillende vaardigheden bij kinderen te ontwikkelen. Zo leerden kinderen om creatief na te denken, samen te werken en puzzels op te lossen.

Deze formule van games maken leverde Humongous Entertainment een wereldwijd succes op. Zo kreeg het bedrijf meer dan 245 awards en verkocht het bij elkaar meer dan vijftien miljoen exemplaren van zijn games. Hoewel er sinds het succes van vroeger weinig nieuwe games op de markt zijn gekomen, heeft de ontwikkelaar sindsdien 35 bestaande games beschikbaar gesteld op Steam en van achttien games een mobiele versie uitgebracht. Daarnaast kondigde Humongous kort geleden aan in 2019 meerdere games naar consoles te gaan brengen.

Watch on YouTube

Talloze voorbeelden

Tien procent van de stemmers uit de poll kozen voor de educatieve titel ‘Thuis in het Milieu’. Ontwikkelaar Redline Software Design bracht de game uit in 1990 voor MS-DOS, de voorloper van Windows. In Thuis in het Mileu speelt men als een man die huishoudelijke taken moet uitvoeren waarin alles draait om het besparen van energie. Zo moet de speler douchen, de was doen en het vuilnis buiten zetten. Bij elke taak die de speler uitvoert wordt een vraag gesteld over het milieu die goed beantwoord moet worden. Aan het einde van de week beoordeelt de game hoeveel energie de speler bespaart en hoe goed hij of zij bijdraagt aan het milieu. Ook deze game heeft een point-and-click-stijl en toont 2D-animaties wanneer de man een taak uitvoert in zijn huis. Het is één van de eerste educatieve games die kinderen leerde om milieubewust te handelen en bewustzijn creëerde voor de energie die zij gebruikten.

Ook voor de jaren 90 probeerden ontwikkelaars spelers wijzer te maken. Met oudere besturingssystemen als MS-DOS waren de grafische mogelijkheden nog beperkt. Toch wisten ontwikkelaars games te maken waarbij kinderen geen fraaie graphics nodig hadden om urenlang speelplezier te beleven. Een voorbeeld hiervan zijn de Topografie-games van ontwikkelaar Radarsoft. In 1984 bracht Cees Cramer Topografie Nederland uit voor de Commodore 64 en later voor de MSX-computer en Atari 8-bit-familie. In Topografie Nederland bestuurt de speler een helikopter boven Nederland en moet hij of zij in een bepaalde tijd naar aangegeven plaatsen vliegen. Hoe sneller de speler dit doet, hoe meer punten hij of zij krijgt. Na het succes van de Nederlandse versie werd een versie ontwikkeld voor Europaen de hele wereld. Naast Nederland kreeg de educatieve game van Radarsoft ook een versie in Duitsland en Finland.

Watch on YouTube

Kinderspellen worden volwassen

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van games die hebben bewezen dat leren leuk kan zijn en dat kinderen er geen genoeg van krijgen. Tegenwoordig zijn educatieve games diep genesteld in de game-industrie en zijn ze een vast onderdeel in de educatie en opvoeding van kinderen. Dit is onder andere te zien op alle basisscholen die massaal educatieve games gebruiken om kinderen te motiveren om te leren. Naast het beter leren van een specifiek schoolvak is ook bewezen dat scholieren meerdere vaardigheden verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het ontwikkelen van een betere motoriek, meer ruimtelijk inzicht en een goede hand-oogcoördinatie.

Naast basisschoolonderwijs worden ook games gemaakt voor bijvoorbeeld universitair onderwijs, zoals een simulatieprogramma van operaties voor medicijnstudenten. Het educatieve element is trouwens niet alleen bij het onderwijs gebleven. Vele bedrijven en overheidsinstanties gebruiken tegenwoordig speciale software om werknemers bepaalde vaardigheden aan te leren. Deze vormen van software worden ook wel ‘serious games’ genoemd. Ook voor het volwassen publiek verschijnen er steeds meer educatieve titels. Bekende voorbeelden van educatieve games voor volwassenen zijn Civilization en SimCity.

Niet alleen de software zorgt er anno 2019 voor dat educatieve games als marktsegment groeit. De hardware speelt ook een vitale rol in de ontwikkeling. Met de opkomst van technologieën, zoals vr-headsets en smartphones die gebruikmaken van o.a. AR-technologie, wordt het spectrum van mogelijkheden voor ontwikkelaars steeds breder. Industrieanalist Metaari voorspelt dat de wereldwijde markt voor educatieve software mede hierdoor in de komende vier jaar aanzienlijk blijft groeien tot een totale waarde van 17 miljard dollar in 2023 met een jaarlijkse groei van 37 procent. Met deze positieve indicaties lijkt er voorlopig niets in de weg te staan van een rooskleurige toekomst voor educatieve games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!