Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie
Nieuws

Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie

Wanneer je als fabrikant een controller uitbrengt die het opneemt tegen controllers als een Xbox Elite Series 2, dan moet je van goeden huize komen. En hoewel de Nacon Revolution X aardige functies biedt, kan hij zich niet meten met z’n grootste concurrent.

De Nacon Revolution X laat geen positieve eerste indruk achter. Dat valt volledig te wijten aan het goedkoop ogende én voelende plastic omhulsel. De controller ligt bovendien niet lekker in de hand, omdat het design een onnatuurlijke houding vereist van de speler. De schouderknoppen zijn slecht bereikbaar zonder je complete handpalm te verplaatsen of je wijsvinger krampachtig naar boven te bewegen.

Ondertussen komt de duim van de speler niet in de buurt van de Y-knop, waardoor verplaatsing wederom vereist wordt. Ook de menuknoppen naast de (overigens lelijk vormgegeven) Xbox-knop in het midden, zijn slecht bereikbaar.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vierpuntdruktoets. Die moet namelijk behoorlijk diep ingedrukt worden. En daardoor zit de speler al snel met zijn of haar duim tegen de rand van het plastic aan. Dergelijke dingen mag je niet tegenkomen op een controller met een adviesprijs van 109,99 euro. De reguliere controller van de Xbox (One- of Series-modellen) voelt veel waardevoller aan, ligt beter in de hand, heeft goed bereikbare knoppen en een veel fijnere d-pad.

©GMRimport

Pro-functies

Wat de reguliere Xbox-controllers niet hebben, zijn knoppen aan de achterkant. De Xbox Elite Series 2 heeft ruimte voor optionele peddeltjes waar je functies aan toewijst, maar de Nacon Revolution X heeft daar standaard vier knoppen zitten. De bovenste twee knoppen zijn bereikbaar met je middelvingers, terwijl de onderste twee knoppen ingedrukt worden met de ringvingers. Die knoppen bevinden zich in de handgrepen en vergen best wat vingerkracht voor het indrukken. Omdat de controller al moeizaam vasthoudt, voelt dat niet fijn tijdens het spelen.

Dat is best zonde, want het idee achter de Nacon Revolution X is prima. Het accessoire maakt voor (professionele) gamers wellicht een verschil ten opzichte van reguliere controllers. Zo kun je de afstand die de analoge knuppels bewegen inkorten dankzij het toevoegen van een verdikte rand om de steel van de pook. Ook is het mogelijk om de knuppels te verwisselen en gewichten toe te voegen.

Eén van de fijnste aspecten van de Elite Series 2 is het gewicht. De Revolution X komt daar echter niet bij in de buurt, al geeft Nacon je wel de optie tussen 10, 14 en 16 gram. Het verschil tussen de gewichten is echter amper merkbaar, waardoor ook dat aspect dus in waarde inlevert. Bovendien weegt een reguliere controller ongeveer evenveel.

©GMRimport

Gratis software

De Nacom Revolution X is te gebruiken met alle Xbox-consoles en Windows-computers. Koppel je hem aan een pc en heb je de juiste software geïnstalleerd (beschikbaar in de Microsoft Store), dan pas je binnen no-time allerlei zaken aan. Zo zijn de functies van de analoge knuppels en alle knoppen aanpasbaar. Je kunt bijvoorbeeld de actieknoppen omwisselen en elke andere knop toewijzen aan de knoppen achterop.

Ben je bijvoorbeeld Nintendo-consoles gewend? Dan wissel je met gemak de Y- en X-knoppen en de B- en A-knoppen om. De responscurve van de analoge knuppels zijn overigens ook via de software aan te passen. Je past daarmee de gevoeligheid aan, waardoor je die stick niet altijd helemaal hoeft weg te duwen of naar je toe hoeft te trekken.

Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. 

-

En ondanks het feit dat de triggers geen hardwarebediening bevatten om het indrukken in te korten - en daarmee de tijd minimaliseert voor het activeren van de gekoppelde functie – is dat softwarematig wel mogelijk middels verschillende instellingen en profielen. Dat instellen is ook zo gebeurd, gelukkig, aangezien de software zeer overzichtelijk is.

Aangezien de Nacon Revolution X tevens een koptelefoonaansluiting aanbiedt, is het mogelijk een geluidsprofiel uit te kiezen. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende genres of de instellingen voor een partychat. De instellingen verschillen best van elkaar en bevallen niet altijd meteen, dus daarom is het fijn dat de equalizer handmatig bij te stellen is. Zo bepaal je dus zelf wat een optimale geluidsweergave is voor de game die je op dat moment speelt. Overige functies, zoals trillingen en de verlichting, zijn ook aanpasbaar via de software.

Wanneer je eenmaal iets aangepast hebt, dan wissel je met een druk op de profielknop achterop van instellingen. Die knop is goed voelbaar, waardoor het niet nodig is de controller om te draaien wanneer je een andere game speelt.

©GMRimport

Nacon Revolution X is te duur

De Nacon Revolution X wordt geleverd met een stevig hoesje, dat ruimte biedt voor de controller, de benodigde kabel, de verschillende onderdelen en een schoonmaakdoekje. Voor bijna 110 euro haal je dus een compleet pakket in huis, dat zich op het eerste gezicht moet kunnen meten met die Xbox Elite Series 2-controller.

Maar niets is minder waar. Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. Daarnaast ligt de Revolution X gewoonweg niet lekker in de hand en zijn de knoppen moeilijk bereikbaar. En dat terwijl de software zeer fijn, overzichtelijk en uitgebreid is en het idee achter het inkorten van de weg die een analoge knuppel aflegt ontzettend fijn is. Maar onder aan de streep tilt het product an sich het gamen niet naar een hoger niveau.

Conclusie

De Nacon Revolution X is een controller die je het beste in de schappen kunt laten liggen. Hij voelt goedkoop, oogt goedkoop en vergt een krampachtige houding. Alle toffe softwaremogelijkheden en pro-functies ten spijt: dit is niet het soort controller waar je bijna 110 euro voor wil betalen.

Plus- en minpunten
  • Toegankelijke software, uitgebreide instelmogelijkheden, compleet pakket
  • Krampachtig vasthouden, goedkoop omhulsel en design, veel te duur, niet draadloos

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!