Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie
Nieuws

Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie

Wanneer je als fabrikant een controller uitbrengt die het opneemt tegen controllers als een Xbox Elite Series 2, dan moet je van goeden huize komen. En hoewel de Nacon Revolution X aardige functies biedt, kan hij zich niet meten met z’n grootste concurrent.

De Nacon Revolution X laat geen positieve eerste indruk achter. Dat valt volledig te wijten aan het goedkoop ogende én voelende plastic omhulsel. De controller ligt bovendien niet lekker in de hand, omdat het design een onnatuurlijke houding vereist van de speler. De schouderknoppen zijn slecht bereikbaar zonder je complete handpalm te verplaatsen of je wijsvinger krampachtig naar boven te bewegen.

Ondertussen komt de duim van de speler niet in de buurt van de Y-knop, waardoor verplaatsing wederom vereist wordt. Ook de menuknoppen naast de (overigens lelijk vormgegeven) Xbox-knop in het midden, zijn slecht bereikbaar.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vierpuntdruktoets. Die moet namelijk behoorlijk diep ingedrukt worden. En daardoor zit de speler al snel met zijn of haar duim tegen de rand van het plastic aan. Dergelijke dingen mag je niet tegenkomen op een controller met een adviesprijs van 109,99 euro. De reguliere controller van de Xbox (One- of Series-modellen) voelt veel waardevoller aan, ligt beter in de hand, heeft goed bereikbare knoppen en een veel fijnere d-pad.

©GMRimport

Pro-functies

Wat de reguliere Xbox-controllers niet hebben, zijn knoppen aan de achterkant. De Xbox Elite Series 2 heeft ruimte voor optionele peddeltjes waar je functies aan toewijst, maar de Nacon Revolution X heeft daar standaard vier knoppen zitten. De bovenste twee knoppen zijn bereikbaar met je middelvingers, terwijl de onderste twee knoppen ingedrukt worden met de ringvingers. Die knoppen bevinden zich in de handgrepen en vergen best wat vingerkracht voor het indrukken. Omdat de controller al moeizaam vasthoudt, voelt dat niet fijn tijdens het spelen.

Dat is best zonde, want het idee achter de Nacon Revolution X is prima. Het accessoire maakt voor (professionele) gamers wellicht een verschil ten opzichte van reguliere controllers. Zo kun je de afstand die de analoge knuppels bewegen inkorten dankzij het toevoegen van een verdikte rand om de steel van de pook. Ook is het mogelijk om de knuppels te verwisselen en gewichten toe te voegen.

Eén van de fijnste aspecten van de Elite Series 2 is het gewicht. De Revolution X komt daar echter niet bij in de buurt, al geeft Nacon je wel de optie tussen 10, 14 en 16 gram. Het verschil tussen de gewichten is echter amper merkbaar, waardoor ook dat aspect dus in waarde inlevert. Bovendien weegt een reguliere controller ongeveer evenveel.

©GMRimport

Gratis software

De Nacom Revolution X is te gebruiken met alle Xbox-consoles en Windows-computers. Koppel je hem aan een pc en heb je de juiste software geïnstalleerd (beschikbaar in de Microsoft Store), dan pas je binnen no-time allerlei zaken aan. Zo zijn de functies van de analoge knuppels en alle knoppen aanpasbaar. Je kunt bijvoorbeeld de actieknoppen omwisselen en elke andere knop toewijzen aan de knoppen achterop.

Ben je bijvoorbeeld Nintendo-consoles gewend? Dan wissel je met gemak de Y- en X-knoppen en de B- en A-knoppen om. De responscurve van de analoge knuppels zijn overigens ook via de software aan te passen. Je past daarmee de gevoeligheid aan, waardoor je die stick niet altijd helemaal hoeft weg te duwen of naar je toe hoeft te trekken.

Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. 

-

En ondanks het feit dat de triggers geen hardwarebediening bevatten om het indrukken in te korten - en daarmee de tijd minimaliseert voor het activeren van de gekoppelde functie – is dat softwarematig wel mogelijk middels verschillende instellingen en profielen. Dat instellen is ook zo gebeurd, gelukkig, aangezien de software zeer overzichtelijk is.

Aangezien de Nacon Revolution X tevens een koptelefoonaansluiting aanbiedt, is het mogelijk een geluidsprofiel uit te kiezen. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende genres of de instellingen voor een partychat. De instellingen verschillen best van elkaar en bevallen niet altijd meteen, dus daarom is het fijn dat de equalizer handmatig bij te stellen is. Zo bepaal je dus zelf wat een optimale geluidsweergave is voor de game die je op dat moment speelt. Overige functies, zoals trillingen en de verlichting, zijn ook aanpasbaar via de software.

Wanneer je eenmaal iets aangepast hebt, dan wissel je met een druk op de profielknop achterop van instellingen. Die knop is goed voelbaar, waardoor het niet nodig is de controller om te draaien wanneer je een andere game speelt.

©GMRimport

Nacon Revolution X is te duur

De Nacon Revolution X wordt geleverd met een stevig hoesje, dat ruimte biedt voor de controller, de benodigde kabel, de verschillende onderdelen en een schoonmaakdoekje. Voor bijna 110 euro haal je dus een compleet pakket in huis, dat zich op het eerste gezicht moet kunnen meten met die Xbox Elite Series 2-controller.

Maar niets is minder waar. Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. Daarnaast ligt de Revolution X gewoonweg niet lekker in de hand en zijn de knoppen moeilijk bereikbaar. En dat terwijl de software zeer fijn, overzichtelijk en uitgebreid is en het idee achter het inkorten van de weg die een analoge knuppel aflegt ontzettend fijn is. Maar onder aan de streep tilt het product an sich het gamen niet naar een hoger niveau.

Conclusie

De Nacon Revolution X is een controller die je het beste in de schappen kunt laten liggen. Hij voelt goedkoop, oogt goedkoop en vergt een krampachtige houding. Alle toffe softwaremogelijkheden en pro-functies ten spijt: dit is niet het soort controller waar je bijna 110 euro voor wil betalen.

Plus- en minpunten
  • Toegankelijke software, uitgebreide instelmogelijkheden, compleet pakket
  • Krampachtig vasthouden, goedkoop omhulsel en design, veel te duur, niet draadloos

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error