Monster Hunter Rise verwelkomt zowel nieuwkomers als veteranen
Monster Hunter Rise bestijgt binnenkort de Nintendo Switch en daarmee kan Nintendo na zo’n zes jaar eindelijk weer rekenen op een échte nieuwe hoofdtitel die (tijdelijk) exclusief op haar platform beschikbaar komt. We kregen de kans om ruim een uur aan nieuwe gameplay te aanschouwen en gingen daarna in gesprek met producent Ryozo Tsujimoto en regisseur Yasunori Ichinose.
Met de komst van Monster Hunter World voor PlayStation 4, Xbox One en pc brak de serie met veel van zijn ouderwetse tradities en die stroomlijning van gameplay is direct terug te zien in Rise. Mappen zijn niet meer opgedeeld in kleine gebieden met laadschermen, het vergaren van grondstoffen en materialen gaat vele malen sneller en je bent binnen no-time waar je wilt zijn, zonder veel te moeten lopen of zoeken in menu’s. Het is een wereld van verschil met Monster Hunter Generations, de laatste MH-game die verscheen voor de Switch, maar Rise weet zich ook goed te onderscheiden van World.
©GMRimport
Insecten en honden
Eén van de grootste vernieuwingen is de toevoeging van de Wirebug: een insect waarmee je jezelf de lucht in kan torpederen om over muren en obstakels te klimmen, maar ook om monsters vanuit de lucht aan te vallen. We zijn zelf nog lang niet zo acrobatisch als de ontwikkelaars in de gameplaydemonstratie, maar oefening baart kunst, aldus producent Tsujimoto. “Je wordt niet zomaar in het diepe gegooid,” verzekert hij ons. “De game is ontworpen met een vloeiende leercurve en het spel leert je geleidelijk aan hoe je deze nieuwe feature het beste kunt benutten.”
De Wirebug biedt een grote verscheidenheid aan verschillende moves en combomogelijkheden voor alle wapentypes, dus het voelt zeker aan als een substantiële toevoeging aan de serie. Dat beaamt Tsujimoto ook. “Een van de dingen wat Monster Hunter zo geweldig maakt, is dat we allerlei fantastische beesten en scenario’s kunnen verzinnen die leiden tot nieuwe gameplaymechanieken. Het was heel leuk om iets compleet nieuws naar de serie te brengen, wat tegelijkertijd heel goed binnen de serie past.”
Bewegen is dus een belangrijk focuspunt van Monster Hunter Rise, en dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de toevoeging van de Palamutes. Deze trouwe viervoeters staan je niet alleen bij in gevechten, maar je kunt er ook op rondrijden om zo sneller levels te doorkruisen. Volgens regisseur Ichinose is het verhoogde tempo in Monster Hunter Rise belangrijk om nieuwe spelers te overtuigen. “Ik denk dat spelers die in voorgaande delen geen klik met de serie hadden, mogelijk botsten met het tempo van de gameplay. In dat geval is de introductie van de Wirebug en de Palamute een reden om de serie een nieuwe kans te geven,” legt hij uit. “Niet alleen het jagen, maar ook het doorkruisen van de levels is zoveel sneller, dat de game echt vlot en prettig aanvoelt.”
©GMRimport
Monster-rodeo
De Wirebug geeft je daarnaast ook de mogelijkheid om monsters te berijden. Wanneer je jouw doelwit vaak genoeg hebt belaagd met Wirebug-gerelateerde aanvallen, krijg je de kans om boven op het monster te springen en hem tegen muren te laten botsen of zich te werpen tegen een ander monster wat toevallig in de buurt is. In de demonstratie zien we hoe een Bishaten, een Royal Ludroth en een Great Wroggi het tegen elkaar opnemen in een uit de hand gelopen turfoorlog. Dat de
Nintendo Switch de actie kan bijbenen mag overigens een klein technisch wonder genoemd worden. Het valt nog te bezien in de volledige game, maar van wat we tot nu toe gezien hebben is het knap wat Monster Hunter Rise uit de Switch weet te persen.
Ik denk dat spelers die in voorgaande delen geen klik met de serie kregen, mogelijk botsten met het tempo van de gameplay. In dat geval is de introductie van de Wirebug en de Palamute een reden om de serie een nieuwe kans te geven
-
Jagen en social distancing
Vervolgens zien we de spelers terugkeren van de jacht in Kamura Village, de hubwereld waar je al je voorbereidingen voor je volgende missie treft. Met een fast travel-menu teleporteer je vliegensvlug naar de wapensmid, de honden- (en katten-) temmer en de kantine, maar met hetzelfde gemak slinger je van de ene locatie naar de andere met de Wirebug, of spring je op de rug van je Palamute. Helemaal nieuw is dat je vrienden nu ook op bezoek kunnen komen in jouw hubwereld. In voorgaande games waren de offline en online hub gescheiden als kerk en staat, maar in Rise kan iedereen gebruikmaken van alle faciliteiten in jouw Kamura Village. En nog een handige feature: na het voltooien van een jacht kan je je medespelers een ‘Like’ geven, waardoor je ze later makkelijker kunt terugvinden in de lobby.
Op het gebied van online communicatie heeft Monster Hunter Rise natuurlijk nog wel wat te bewijzen. Hoewel je korte berichten, emotes en stickers naar elkaar kunt sturen, maakt het ontbreken van een geïntegreerde voice chat-functie goede communicatie met je medespelers lastig. Wie met zijn team wil overleggen, is afhankelijk van externe applicaties zoals Discord.
We vroegen de heren of ze bij de ontwikkeling hebben overwogen om de communicatiemogelijkheden verder uit te breiden, nu veel mensen geïsoleerd thuiszitten en de vraag naar online samenkomen alsmaar groter wordt. “De game was al ver voor 2020 in ontwikkeling, dus de pandemie heeft geen directe invloed gehad op het ontwerpen van de multiplayer,” legt Ichinose uit. Hij voegt snel toe: “Maar we hebben wel een aantal leuke en coole features gepland voor de online multiplayer!” Helaas konden we geen tipje van de sluier krijgen, maar Ichinose hint wel dat we meer te zien krijgen tijdens het aankomende Digital Event dat op 8 maart plaatsvindt.
©GMRimport
Balans
Hoe meer we te zien krijgen van Rise, hoe duidelijker het wordt dat dit geen alternatieve versie is van World voor Switch-bezitters. In plaats daarvan bouwt Rise verder op de gestroomlijnde fundering die World legde. Dat maakt Rise ook een interessant ingangspunt voor nieuwkomers die World niet konden spelen, maar wel een Switch hebben. Het vinden van de juiste balans tussen het toegankelijker maken van gameplay, en tegelijkertijd de hardcore fans tevreden houden, blijkt erg lastig te zijn, zo vertelt Ichinose. “We moeten er zeker op letten dat het geen game wordt die maar voor één van onze doelgroepen aantrekkelijk is, dus daar zitten zeker wel uitdagingen, ja.”
Het toevoegen van verschillende moeilijkheidsgraden is wel altijd uit den boze geweest. “Dat hebben we nooit echt overwogen. We proberen de game wel op zo’n manier te ontwerpen dat spelers uitdagingen kunnen aangaan op het niveau waar ze comfortabel mee zijn. De Village Quests, die alleen in singleplayer gespeeld kunnen worden, worden geleidelijk aan lastiger, maar je kunt tegelijkertijd de Hub Quests zien als een moeilijkere uitdaging voor jezelf. De game ondersteunt dus beide types spelers zonder dat je uit een menu moet kiezen.”
©GMRimport
Wat dat betreft benadrukken zowel Tsujimoto als Ichinose nogmaals dat Monster Hunter geen lastige game is. “Iemand die nooit een Monster Hunter-game heeft gespeeld heeft mogelijk de indruk dat het een spel is voor hardcore gamers, en dat je er echt tijd en moeite in moet investeren,” legt Ichinose uit. “Maar ik zou zeggen: speel het gewoon op je gemak en de game leert je alles wat je moet weten op het gebied van gameplay en hoe je de latere uitdagingen moet aanpakken.”
Goed nieuws dus als je van plan bent om Monster Hunter Rise te halen. Of de game die beloftes waar kan maken, gaan we over een kleine maand ontdekken, wanneer Monster Hunter Rise uitkomt op Nintendo Switch.
Monster Hunter Rise komt op 26 maart uit voor Nintendo Switch en komt in 2022 naar pc.