Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel
Nieuws

Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel

De remaster van Call of Duty: Modern Warfare 2 is een van de slechtst bewaarde geheimen van de industrie, maar eenmaal daadwerkelijk beschikbaar, is het fascinerend om te zien wat er zoal is veranderd. In dit artikel vergelijken we de originele game op Xbox 360 met de remaster op PS4 Pro.

Na het succes van Call of Duty 4: Modern Warfare kon een vervolg niet uitblijven, en zodoende kwam Infinity Ward in 2009 met het langverwachte Modern Warfare 2. De game verkocht tientallen miljoenen stuks en domineerde jarenlang verkoopcijfers en servers van Xbox Live en PSN. Ten opzichte van diens voorganger, is Modern Warfare 2 een stuk meer gericht op actie, met minder adempauzes en vooral heel veel explosies en actiescènes die je destijds alleen in blockbusterfilms vond. Grafisch was het daarom – in combinatie met de soepele, kenmerkende gameplay – een indrukwekkende titel.

Lees hier meer over de geschiedenis van de Modern Warfare-reeks.

©GMRimport

Tijden veranderen

Tijden veranderen echter en in de afgelopen jaren is de techniek met sprongen vooruit gegaan. Infinity Ward bracht vorig jaar Modern Warfare uit, de eerste game in Activisions eigen engine die een anders zo ‘arcade’ game plotseling zeer realistisch laat aanvoelen. Denk aan ballistische kogels, ruimtelijk geluid, een fotografische manier om objecten te voorzien van textures en indrukwekkend gebruik van HDR.

Infinity Wards implementatie van bovenstaande grafische aspecten hebben ongetwijfeld bijgedragen aan het niveau van de recent verschenen Modern Warfare 2-remaster, voluit Modern Warfare 2 Campaign Remastered. Zoals de naam al aanduidt gaat het enkel om de campagne, dus ontbreken Spec Ops en de multiplayermodi - hoewel de multiplayermodus volgens geruchten intern getest wordt. Dat wil niet zeggen dat Activision-studio Beenox geen werk heeft gemaakt van de remaster, want op veel vlakken gaat deze verder dan de gebruikelijke upgrade in resolutie. Hieronder nemen we ze door aan de hand van een aantal vergelijkingen.

Let op: De vergelijkingstool werkt niet op mobiele apparaten.

Inhoudelijk

Te beginnen bij de inhoudelijke veranderingen. Zo zijn omgevingen her en der opnieuw aangekleed met andere kleuren en extra objecten. Onderstaande afbeelding van de missie Takedown is daar een goed voorbeeld van. Kijk bijvoorbeeld naar het gebouw links van Ghost en Soap, dat is voorzien van een afdak, ijzeren frames voor de ramen en rijkere begroeiing. Verder is de toren in de achtergrond lager gemaakt, zodat deze beter zichtbaar is, en heeft het huis achter Ghost een nieuw likje verf, een garage en ramen met gordijnen gekregen. Veel omgevingen in de game zijn op deze manier bijgewerkt met elementen als gordijnen, schilderijen en extra lampen.

©GMRimport

©GMRimport

Ook valt op dat personages zich anders gedragen, met name in tussenfilmpjes vanwege het feit dat ze opnieuw zijn opgenomen met motion capture. Zodoende zijn enkele momenten, zoals onderstaande introductie van de missie Cliffhanger, lastig met elkaar te vergelijken. Price neemt net even wat anders een laatste trek van zijn sigaar, Soap neemt het doelwit op een andere manier onder schot en zo zijn er nog veel meer momenten die opnieuw zijn opgenomen om ze realistischer te laten ogen. Hier en daar zijn ook personages toegevoegd, zodat levels voller lijken.

©GMRimport

©GMRimport

Ook buiten tussenfilmpjes bewegen personages zich iets realistischer dankzij een verbeterd animatiesysteem, hoewel dat verschil minder merkbaar is. Wel valt duidelijk op hoe de gezichten van Price, Soap en anderen er stukken beter uitzien, soms zelfs alsof ze uit een CGI-trailer voor de game komen.

©GMRimport

©GMRimport

HDR en licht

Wellicht de grootste impact op de ervaring heeft de implementatie van HDR, waarmee het kleurenspectrum – mits je tv de functie ondersteunt – drastisch wordt verbreed. Naast de remaster valt op hoe grauw Modern Warfare 2 van origine eigenlijk is. Neem onderstaande screenshots uit de missie Of Their Own Accord, waarbij de lucht veel gesatureerder rood is en de zon duidelijk zichtbaar in de lucht hangt. Ook bijvoorbeeld het besneeuwde bos in Contengincy heeft een veel blauwer uiterlijk. Flora oogt in de hele game een stuk groener. In HDR worden deze kleuren extra goed benadrukt, waarmee de game in combinatie met de semi-4K-resolutie op de PS4 Pro veel prettiger oogt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Licht is een ander aspect waarop de remaster indruk maakt. In het origineel is licht vooral een gloed op het wapen van de speler, maar in de remaster zijn daadwerkelijk verschillende lichtbronnen te onderscheiden. In onderstaande vergelijkingen is duidelijk te zien dat schijnwerpers veel verder rijken en de speler bereiken, iets wat überhaupt niet altijd het geval was in het origineel. In de tweede vergelijking is duidelijk te zien hoe een volledig nieuw licht reflecteert in een plas water.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verder zijn er nog wat kleine aspecten toegevoegd die spelers wellicht niet eens door hebben. Denk aan diepte-effecten om aan te geven dat bepaalde objecten dichterbij zijn, en motion blur om snelheid aan te geven. Met name dat laatste doet een hoop goeds voor de filmische actie van de game, zoals het moment dat spelers snelheid maken met de sneeuwscooter in de missie Cliffhanger. Ook het verplaatste en minder opzichtige kompas is een subtiele wijziging.

©GMRimport

Houdt zich goed staande

Of Modern Warfare 2 Campaign Remastered de moeite waard is, is een lastige vraag. Voor 24,99 euro krijg je een remaster die zich dankzij het ijzersterke fundament en vergaande grafische verbeteringen anno 2020 bijzonder goed staande houdt. Daartegenover staat helaas dat Spec Ops en de multiplayermodi niet aanwezig zijn, een groot gemis gezien de populariteit van de modi. Met name de Spec Ops-modus was een welkome toevoeging geweest om het bestaan van de remaster nog meer te rechtvaardigen. Anderzijds is de campagne van Modern Warfare 2 nog steeds heerlijk om te doorlopen en krijgen spelers exact wat ze verwachten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan
Nieuws

Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan

Het doel zou zijn om de game eindelijk in complete staat uit te brengen

Er zouden flink wat wijzigingen plaatsvinden binnen het managementteam van Star Citizen-ontwikkelaar Cloud Imperium Games.

Dat meldt Insider Gaming te hebben vernomen. Volgens anonieme bronnen die niet publiekelijk over de plannen van de studio mogen plaatsen zijn diverse werknemers in leidinggevende posities ontslagen, en zijn andere managers in andere rollen verdeeld.

De veranderingen zouden eerder deze maand van start zijn gegaan en zijn aangekondigd middels een interne memo van baas Chris Roberts. De directeur zou spreken van een "laserfocus" met als doel om de 1.0-versie van Star Citizen en de singleplayercampagne Squadron 42 uit te brengen. Sommige werknemers zouden echter vermoeden dat de veranderingen vooral worden doorgevoerd om kosten te besparen. Afgelopen november werden er ook al werknemers ontslagen bij de studio.

De crowdfunding voor Star Citizen heeft onlangs de 750 miljoen dollar gepasseerd. Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt. Cloud Imperium Games heeft onlangs een nieuwe video van Star Citizen uitgebracht, waarin in anderhalve minuut wordt getoond waar de game om draait. Deze video is hieronder te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Feybreak-update voor Palworld nu beschikbaar
Nieuws

Feybreak-update voor Palworld nu beschikbaar

Inclusief een cross-over met Terraria

De nieuwe Feybreak-update voor Palworld is vanaf vandaag beschikbaar voor de game.

De update bevat nieuwe Pals, wapens, gebouwen, een nieuwe factieleider en een nieuw eiland dat ongeveer zes keer groter is dat Sakurajima, het vorige eiland dat middels een update werd toegevoegd.

Daarbij zijn er nieuwe bronmaterialen om te verzamelen - Chromite en Hexolite Quartz - kunnen spelers Pals op expedities sturen om meer materialen te verzamelen en kunnen spelers onderzoeken uitvoeren in het Pal Labor Research Laboratory om permanenten passieve boosts te ontgrendelen.

Ook nieuw is Meowmeow, een zwaard die kogels afvuurt die uit Terraria afkomstig is. Volgens de makers is dit nog meer een voorproefje van de samenwerking tussen Palworld en Terraria die volgend jaar wordt voortgezet.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren. De game is inmiddels ook speelbaar op PlayStation 5.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter slepen in verband met geschonden patenten in laatstgenoemde game. Sinds de release van Palworld eerder dit jaar wordt de game regelmatig vergeleken met de Pokémon-spellen, niet in de laatste plaats vanwege de gelijkenissen tussen de monsters in beide games. Niet geheel toevallig wijzigde Pocketpair onlangs de precieze werking van de zogeheten 'Pal Spheres', die erg op Pokéballs lijken.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!