Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel
Nieuws

Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel

De remaster van Call of Duty: Modern Warfare 2 is een van de slechtst bewaarde geheimen van de industrie, maar eenmaal daadwerkelijk beschikbaar, is het fascinerend om te zien wat er zoal is veranderd. In dit artikel vergelijken we de originele game op Xbox 360 met de remaster op PS4 Pro.

Na het succes van Call of Duty 4: Modern Warfare kon een vervolg niet uitblijven, en zodoende kwam Infinity Ward in 2009 met het langverwachte Modern Warfare 2. De game verkocht tientallen miljoenen stuks en domineerde jarenlang verkoopcijfers en servers van Xbox Live en PSN. Ten opzichte van diens voorganger, is Modern Warfare 2 een stuk meer gericht op actie, met minder adempauzes en vooral heel veel explosies en actiescènes die je destijds alleen in blockbusterfilms vond. Grafisch was het daarom – in combinatie met de soepele, kenmerkende gameplay – een indrukwekkende titel.

Lees hier meer over de geschiedenis van de Modern Warfare-reeks.

©GMRimport

Tijden veranderen

Tijden veranderen echter en in de afgelopen jaren is de techniek met sprongen vooruit gegaan. Infinity Ward bracht vorig jaar Modern Warfare uit, de eerste game in Activisions eigen engine die een anders zo ‘arcade’ game plotseling zeer realistisch laat aanvoelen. Denk aan ballistische kogels, ruimtelijk geluid, een fotografische manier om objecten te voorzien van textures en indrukwekkend gebruik van HDR.

Infinity Wards implementatie van bovenstaande grafische aspecten hebben ongetwijfeld bijgedragen aan het niveau van de recent verschenen Modern Warfare 2-remaster, voluit Modern Warfare 2 Campaign Remastered. Zoals de naam al aanduidt gaat het enkel om de campagne, dus ontbreken Spec Ops en de multiplayermodi - hoewel de multiplayermodus volgens geruchten intern getest wordt. Dat wil niet zeggen dat Activision-studio Beenox geen werk heeft gemaakt van de remaster, want op veel vlakken gaat deze verder dan de gebruikelijke upgrade in resolutie. Hieronder nemen we ze door aan de hand van een aantal vergelijkingen.

Let op: De vergelijkingstool werkt niet op mobiele apparaten.

Inhoudelijk

Te beginnen bij de inhoudelijke veranderingen. Zo zijn omgevingen her en der opnieuw aangekleed met andere kleuren en extra objecten. Onderstaande afbeelding van de missie Takedown is daar een goed voorbeeld van. Kijk bijvoorbeeld naar het gebouw links van Ghost en Soap, dat is voorzien van een afdak, ijzeren frames voor de ramen en rijkere begroeiing. Verder is de toren in de achtergrond lager gemaakt, zodat deze beter zichtbaar is, en heeft het huis achter Ghost een nieuw likje verf, een garage en ramen met gordijnen gekregen. Veel omgevingen in de game zijn op deze manier bijgewerkt met elementen als gordijnen, schilderijen en extra lampen.

©GMRimport

©GMRimport

Ook valt op dat personages zich anders gedragen, met name in tussenfilmpjes vanwege het feit dat ze opnieuw zijn opgenomen met motion capture. Zodoende zijn enkele momenten, zoals onderstaande introductie van de missie Cliffhanger, lastig met elkaar te vergelijken. Price neemt net even wat anders een laatste trek van zijn sigaar, Soap neemt het doelwit op een andere manier onder schot en zo zijn er nog veel meer momenten die opnieuw zijn opgenomen om ze realistischer te laten ogen. Hier en daar zijn ook personages toegevoegd, zodat levels voller lijken.

©GMRimport

©GMRimport

Ook buiten tussenfilmpjes bewegen personages zich iets realistischer dankzij een verbeterd animatiesysteem, hoewel dat verschil minder merkbaar is. Wel valt duidelijk op hoe de gezichten van Price, Soap en anderen er stukken beter uitzien, soms zelfs alsof ze uit een CGI-trailer voor de game komen.

©GMRimport

©GMRimport

HDR en licht

Wellicht de grootste impact op de ervaring heeft de implementatie van HDR, waarmee het kleurenspectrum – mits je tv de functie ondersteunt – drastisch wordt verbreed. Naast de remaster valt op hoe grauw Modern Warfare 2 van origine eigenlijk is. Neem onderstaande screenshots uit de missie Of Their Own Accord, waarbij de lucht veel gesatureerder rood is en de zon duidelijk zichtbaar in de lucht hangt. Ook bijvoorbeeld het besneeuwde bos in Contengincy heeft een veel blauwer uiterlijk. Flora oogt in de hele game een stuk groener. In HDR worden deze kleuren extra goed benadrukt, waarmee de game in combinatie met de semi-4K-resolutie op de PS4 Pro veel prettiger oogt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Licht is een ander aspect waarop de remaster indruk maakt. In het origineel is licht vooral een gloed op het wapen van de speler, maar in de remaster zijn daadwerkelijk verschillende lichtbronnen te onderscheiden. In onderstaande vergelijkingen is duidelijk te zien dat schijnwerpers veel verder rijken en de speler bereiken, iets wat überhaupt niet altijd het geval was in het origineel. In de tweede vergelijking is duidelijk te zien hoe een volledig nieuw licht reflecteert in een plas water.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verder zijn er nog wat kleine aspecten toegevoegd die spelers wellicht niet eens door hebben. Denk aan diepte-effecten om aan te geven dat bepaalde objecten dichterbij zijn, en motion blur om snelheid aan te geven. Met name dat laatste doet een hoop goeds voor de filmische actie van de game, zoals het moment dat spelers snelheid maken met de sneeuwscooter in de missie Cliffhanger. Ook het verplaatste en minder opzichtige kompas is een subtiele wijziging.

©GMRimport

Houdt zich goed staande

Of Modern Warfare 2 Campaign Remastered de moeite waard is, is een lastige vraag. Voor 24,99 euro krijg je een remaster die zich dankzij het ijzersterke fundament en vergaande grafische verbeteringen anno 2020 bijzonder goed staande houdt. Daartegenover staat helaas dat Spec Ops en de multiplayermodi niet aanwezig zijn, een groot gemis gezien de populariteit van de modi. Met name de Spec Ops-modus was een welkome toevoeging geweest om het bestaan van de remaster nog meer te rechtvaardigen. Anderzijds is de campagne van Modern Warfare 2 nog steeds heerlijk om te doorlopen en krijgen spelers exact wat ze verwachten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!