De opkomst en val van Modern Warfare
Nieuws

De opkomst en val van Modern Warfare

2007 was het jaar van de schone lei. Het jaar van nieuwe franchises als Uncharted, The Witcher en Mass Effect, waarmee het medium videogames naar een hoger niveau werd getild. De meest invloedrijke game dat jaar was wellicht Call of Duty 4: Modern Warfare, het spel dat shooters voor eeuwig veranderde.

Zo beu als mensen futuristische shooters een paar jaar terug waren, zo verzadigd raakte de markt voor WO2-shooters meer dan een decennium geleden. Ook bij Infinity Ward, die de Call of Duty-franchise met succes naar de console bracht, kwam de Tweede Wereldoorlog de neusgaten uit. Vandaar dat de studio een gewaagd idee pitchte bij Activision: een moderne-oorlogsgame voor enkel de nieuwe generatie hardware. Uiteraard stuitte het team op veel weerstand. Tweede Wereldoorlog-shooters vlogen immers als warme broodjes over de toonbank (toen kocht iedereen z’n games nog fysiek), maar uiteindelijk kreeg de studio groen licht.

©GMRimport

Subtiliteit

En zo kreeg Call of Duty 4 de ondertitel ‘Modern Warfare’, vanwege de grimmige vertoning van een fictieve, maar sterk door actuele gebeurtenissen geïnspireerde oorlog. Niet langer zat Infinty Ward vast aan D-day en Pearl Harbor, maar was de weg vrij om een persoonlijker oorlogsverhaal te vertellen met sergeant John ‘Soap’ Mactavish en kapitein John Price van de British Special Air Service in de hoofdrollen. Hoewel het verhaal voornamelijk wordt verteld middels tussenfilmpjes en de game vanzelfsprekend wordt gespeeld vanuit het eerstepersoonsperspectief, werden beide personages het gezicht van de franchise.

Met de eerste Modern Warfare-game legde Infinity Ward ook de achtbaanformule voor volgende delen vast, met een aantal onvergeeflijke momenten. All Ghillied Up is een iconische scène, die boekdelen spreekt over de subtiliteit van de campagne. Naast het zien neerstorten van medesoldaten en een

Watch on YouTube

is er ruimte voor een muisstille stealthmissie als deze. Je hart klopt in je keel wanneer de jongere kapitein Price en zijn kameraad met hun sniper in het gras liggen, terwijl Russische patrouilles met pantserwagens hen passeren. De grafische stap van de game ten opzichte van Call of Duty 3 maakte de ervaring alleen maar intenser.

Het is des te indrukwekkender dat zo’n fantastische campagne gepaard ging met een revolutionaire multiplayer. Modern Warfare introduceerde een rpg-achtig progressiesysteem, killstreaks, opzetstukken en perks: allemaal elementen die de multiplayer plots zoveel boeiender maakten. Kills maken, een helikopter inbellen en vervolgens de XP in beeld zien komen is nog altijd een fantastisch gevoel. Daarbij slaagde Infinity Ward er in om de game vrijwel vlekkeloos op 60 frames per seconde te laten draaien, waardoor de gameplay van Call of Duty in de ogen van gamers voor absolute kwaliteit stond.

©GMRimport

Over de top

Er werden zo’n 17 miljoen exemplaren van Modern Warfare verkocht. Dat was reden genoeg voor een vervolg dat door velen wordt gezien als het absolute hoogtepunt van de franchise. De campagne is ook een direct vervolg, dat schakelt tussen het Amerikaanse leger, dat wordt overrompeld door een Russische invasie, en Soap McTavish, die achter de schermen slechterik Makarov op de hielen zit. In vogelvlucht is de campagne minder genuanceerd dan het eerste deel vanwege een overdaad aan actie, maar anderzijds slaagde Infinity Ward erin de meest memorabele setpieces van de franchise neer te zetten.

Watch on YouTube

is een briljante en veelzijdige missie die eindigt in een fantastische sneeuwscooterachtervolging en Favela is door de vluchtende burgers zo stressvol als een missie kan zijn.

Modern Warfare 2 zocht ook de grens op met No Russian, de bekendste missie uit de geschiedenis van Call of Duty. Ondanks de optie om de missie te skippen stelden regeringen en media wereldwijd vragen over de fictieve aanslag, waar je als CIA-agent Joseph Allen actief aan deelneemt om zo dichterbij Makarov te komen. Na sterke geruchten over een Modern Warfare 2-remaster laaiden discussies weer op over het bestaansrecht van No Russian. Tien jaar na de missie gebeuren schietpartijen helaas aan de lopende band en is een dergelijke scène in moderne games bijna onvoorstelbaar. Het toont wel het lef dat Infinity Ward destijds had en de impact die de game op spelers maakte.

©GMRimport

‘Tactical nuke ready for launch’

Op de lange termijn is het echter vooral de multiplayermodus die velen zich herinneren, die net als de campagne volledig over de top was. Zo oneerlijk sterk als de M16A4 in Call of Duty 4 was, zo goed zijn alle wapens in deze game. Het tempo van Modern Warfare 2 ligt onvoorstelbaar hoog, wat de modus juist zo leuk maakt. Tegenstanders gaan neer in twee kogels en wie de Intervention onder de knie krkrijgt kan zich opmaken voor de jacht op de tactical nuke. Daarbij voelt en klinkt elk wapen anders, en breidde Infinity Ward het aantal customization-opties verder uit om allerlei uiteenlopende soorten loadouts mogelijk te maken.

De aanpak van multiplayermaps verdient ook een groot compliment. Niet alleen bevatte de game zestien maps bij lancering - waar sommige moderne Call of Duty’s lanceerden met een beschamende acht maps - maar ook het ontwerp maakte de meesten onvergetelijk. Modern Warfare 2 lanceerde voordat Treyarch de standaard van de franchise neerzette met het drielanenprincipe, waardoor de game meer draait om herkenningspunten, verticaliteit en speelse ruimtes. In Wasteland kun je minutenlang snipergevechten voeren van een absurd lange afstand, Favela bevat zoveel steegjes en trappen dat overal een vijand kan zitten en in het ultrakleine Rust sprak je na schooltijd af om meningsverschillen op te lossen. De Call of Duty-franchise is dit vrije levelontwerp een beetje verloren, waardoor zoveel levels uit Modern Warfare nog zo vers in ons geheugen zijn geprint.

©GMRimport

Modern Warfare 2.5

Ergens moest het sprookjesverhaal eindigen, en dat gebeurde min of meer in 2010. Een paar maanden na de release van Modern Warfare 2 bleek dat Infinity Ward-oprichters en Activision verwikkeld waren in een juridische strijd rondom de franchise. Frank West en Vince Zampella zouden hun contract hebben ondermijnd door te onderhandelen met EA en Activision zou de heren te weinig hebben betaald. Het resultaat was het ontslag van de bedenkers van Modern Warfare, en een bescheiden leegloop van werknemers die bij hun nieuwe studio Respawn Entertainment aan de slag gingen, dat later Titanfall en Apex Legends maakte.

Een aantal van de voormalige Infinity Ward-werknemers lekte wat er te lekken viel over de volgende Modern Warfare-game, waardoor al lang en breed bekend was waar de game over ging. En dat was niet de enige controverse voor de lancering: tweemaal lekte de volledige game, waardoor er voor release al bakken met gameplay online stonden. Tot grote onvrede bij het overgebleven talent bij Infinity Ward, dat zich richtte op de campagne en Raven Software en Sledgehammer Games inhuurde voor de multiplayermodus.

Kim Holland Alsof de lancering van Modern Warfare 3 niet slechter kon, ontstond er controverse. Wereldwijd verscheen het nieuws dat de uitnodiging van Kim Holland voor het Nederlands lanceringsevent werd geannuleerd toen Activision hoorde dat ze een pornoactrice was. Holland noemde de uitgever “hypocriet” voor het uitbrengen van een schietspel, maar het veroordelen van porno.

In veel opzichten was Modern Warfare 3 een logisch voortzetting van de serie, maar daardoor minder vernieuwend dan voorgaande delen. Dat was destijds de voornaamste kritiek op de game, terwijl Modern Warfare 3 op veel vlakken eigenlijk een verbetering is. Weliswaar leent de campagne een hoop van de eerste delen, maar met missies als Turbulence als hoogtepunt en een redelijk verrassend plot is het een prima climax van de trilogie.

Op het gebied van multiplayer is Modern Warfare 3 ook vooral een verfijning en qua lay-out soms zelfs identiek aan het voorgaande deel. De game kent een hoop fijne verbeteringen, die vandaag nog te vinden zijn huidige Call of Duty-games. Denk aan leuke nieuwe modi als Kill Confirmed en verbeteringen als wapenlevels en score- en deathstreaks in plaats van killstreaks. Achteraf gezien was de multiplayermodus een stuk beter in balans dan het wilde westen van Modern Warfare 2, met hetzelfde uitstekende wapenontwerp en aardige maps.

©GMRimport

Een nieuwe Modern Warfare

Ironisch genoeg is Modern Warfare 3 zowel de bestverkochte Call of Duty-game ooit als het deel waarbij de moeheid weer begon toe te slaan. Ghosts en Infinite Warfare hebben vervolgens op hun eigen manier kritiek moeten verduren. Het is in ieder geval knap hoe een franchise zich na drie delen herpakte, van Modern Warfare een begrip maakte en een ongelooflijke invloed had op het shootergenre.

Inmiddels is de cirkel weer rond: dit jaar verschijnt een reboot van de serie. Call of Duty: Modern Warfare lijkt een hoop kenmerken te delen met de eerste twee delen uit de serie, maar of de serie kan terugkeren naar de gloriedagen merken we pas op 25 oktober.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!