'Microsoft werkt toch aan goedkopere versie van Xbox Scarlett'
Nieuws

'Microsoft werkt toch aan goedkopere versie van Xbox Scarlett'

Microsoft werkt mogelijk aan twee verschillende volgende generatie Xbox-versies. Volgens verschillende bronnen staat er een goedkopere next-gen Xbox in de maak is, genaamd Lockhart.

Verschillende bronnen wisten dit nieuws te melden bij zowel The Verge als Kotaku. De bronnen worden in bescherming genomen, maar wel is bekend dat de vier mensen in kwestie een kort lijntje hebben met Microsoft. Deze tweede Xbox-console moet minder gaan kosten door het ontbreken van een disc drive en minder krachtige hardware. De kracht van de Lockhart is volgens de berichten min of meer gelijk aan het vermogen van de PlayStation Pro, hoewel een krachtige CPU een hogere framerate moet ondersteunen. Tevens beschikt Lockhart over een solid-state drive, wat de laadtijden moet verminderen.

De krachtigere Scarlett-console moet volgens de bronnen van Kotaku games in 4K en 60fps draaien, terwijl het streven voor Lockhart 1440p met 60fps is. Dit zou echter het doel van Microsoft zijn en betekent niet dat alle ontwikkelaars dit gaan bereiken met hun games.

Het is niet de eerste keer dat de naam Lockhart in de rondte gaat. In 2018 verschenen ook geruchten over een Microsoft-roadmap. Hierin stonden de projecten Anaconda en Lockhart vermeld. In juni werd deze theorie echter ontkracht door Microsoft toen de concrete Scarlett-plannen tijdens de E3 werden onthuld. Project Scarlett moest een enkele, luxe console worden en daarbij het vlaggenschip van Microsoft vormen. Deze berichten hebben de speculaties van Lockhart min of meer doen verdwijnen.

©GMRimport

Dit houdt in dat Project Scarlett eigenlijk uit twee Xbox-consoles bestaat, Anaconda en Lockhart. De Anaconda wordt krachtig en duurder, terwijl de Lockhart wordt wordt verkocht voor een redelijk prijs, maar wel minder krachtig en volledig digitaal is. De twee versies zijn dus vergelijkbaar met de Xbox One X en S en moeten dezelfde markten bedienen. Microsoft zal ontwikkelaars dan ook aanmoedigen om hun console af te stemmen voor beide versies. De vraag is of dit ambitieuze ontwikkelaars in de weg gaat zitten en hoe blij makers met dit verzoek zijn.

Microsoft heeft zelf nog geen reactie gegeven op het gerucht, en heeft zich sinds E3 redelijk stil gehouden rondom hun volgende generatie console. Een woordvoerder van het Xbox-team reageerde via een email op Kotaku met hierin een duidelijk antwoord: "We gaan niet in op geruchten en speculatie".

Phil Spencer, hoofd van Xbox, heeft eerder aangegeven waar de focus wél ligt voor de Xbox Scarlett. Zo sprak de man uit dat Microsoft zich gaat richten op backward compatibility-mogelijkheden, zowel voor games als controllers. Verder gaf de bekende woordvoerder aan dat het bedrijf all-in gaat met de volgende generatie Xbox en dat er is geleerd van fouten uit het verleden wat betreft prijs en kracht van de hardware.

Voor alle informatie die wij tot nu toe hebben over Project Scarlett kan je hier terecht, en hier lees je alles over de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!