Microsoft praat over pc-gaming in 2019
Phil Spencer, hoofd van Microsoft-games, heeft met PC Gamer gesproken over de overname van Obsidian en inXile. Ook worden mogelijke lanceringen op Steam besproken.
De afgelopen jaren heeft Microsoft niet bekendgestaan om haar pc-games. Het Games For Windows Live-platform heeft geen grote impact gemaakt en de spellen van het bedrijf die beschikbaar zijn voor pc konden alleen verkregen worden via de eigen Microsoft Store.
In 2018 heeft Microsoft nu zes studio's gekocht, waarvan de twee namen Obsidian en inXile opvallend zijn voor pc-spelers. De oprichters van Obsidian zijn namelijk dezelfde ontwikkelaars die gewerkt hebben aan de klassieke roleplaying-game Planescape: Torment en Fallout 2, terwijl de directeur van inXile medeontwerper was van de pc-game Wasteland.
Phil Spencer, het hoofd van gaming bij Microsoft, vertelt aan PC Gamer dat de overname van Obsidian en inXile een onderdeel van het bedrijf is om meer diepte te creëren over verschillende platformen en genres. Ook zegt hij dat Microsoft de game-ontwikkelaars de mogelijkheid wilt bieden om het bereik van hun games uit te breiden naar een zo groot mogelijk spelersaantal.
Volgens Spencer worden sommige games optimaal ervaren op een bepaald platform en met de overname van de twee studio's, die veel ervaring hebben met spellen voor pc, is er dus een kans dat Microsoft zich meer gaat richten op pc-gaming.
Ook wordt de Microsoft Store besproken, de digitale winkel van Microsoft die veel problemen kent. Spencer geeft toe dat er veel werk gedaan moet worden aan de winkel, maar wilt zich eerst richten op het verbeteren van de Microsoft Store voordat er gepraat wordt over mogelijke gamelanceringen van Xbox Game Studios op Steam.
Wél zegt Spencer dat de speelervaring van pc-spelers belangrijk is voor de toekomst van Xbox en Microsoft. Hij zegt dat het bedrijf, als de oprichter van Windows, de verantwoordelijkheid heeft om te investeren in het platform en pc het centrum van de ervaring te laten zijn.