Microsoft praat over pc-gaming in 2019
Nieuws

Microsoft praat over pc-gaming in 2019

Phil Spencer, hoofd van Microsoft-games, heeft met PC Gamer gesproken over de overname van Obsidian en inXile. Ook worden mogelijke lanceringen op Steam besproken.

De afgelopen jaren heeft Microsoft niet bekendgestaan om haar pc-games. Het Games For Windows Live-platform heeft geen grote impact gemaakt en de spellen van het bedrijf die beschikbaar zijn voor pc konden alleen verkregen worden via de eigen Microsoft Store.

In 2018 heeft Microsoft nu zes studio's gekocht, waarvan de twee namen Obsidian en inXile opvallend zijn voor pc-spelers. De oprichters van Obsidian zijn namelijk dezelfde ontwikkelaars die gewerkt hebben aan de klassieke roleplaying-game Planescape: Torment en Fallout 2, terwijl de directeur van inXile medeontwerper was van de pc-game Wasteland.

Phil Spencer, het hoofd van gaming bij Microsoft, vertelt aan PC Gamer dat de overname van Obsidian en inXile een onderdeel van het bedrijf is om meer diepte te creëren over verschillende platformen en genres. Ook zegt hij dat Microsoft de game-ontwikkelaars de mogelijkheid wilt bieden om het bereik van hun games uit te breiden naar een zo groot mogelijk spelersaantal.

Volgens Spencer worden sommige games optimaal ervaren op een bepaald platform en met de overname van de twee studio's, die veel ervaring hebben met spellen voor pc, is er dus een kans dat Microsoft zich meer gaat richten op pc-gaming.

Ook wordt de Microsoft Store besproken, de digitale winkel van Microsoft die veel problemen kent. Spencer geeft toe dat er veel werk gedaan moet worden aan de winkel, maar wilt zich eerst richten op het verbeteren van de Microsoft Store voordat er gepraat wordt over mogelijke gamelanceringen van Xbox Game Studios op Steam.

Wél zegt Spencer dat de speelervaring van pc-spelers belangrijk is voor de toekomst van Xbox en Microsoft. Hij zegt dat het bedrijf, als de oprichter van Windows, de verantwoordelijkheid heeft om te investeren in het platform en pc het centrum van de ervaring te laten zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!