Marvel’s Avengers moet een levend stripuniversum worden
Crystal Dynamics heeft met Marvel’s Avengers een ambitieus project in handen. Niet alleen moet het een verhaal vertellen in een universum waarin elk verhaal al eens is verteld, het moet ook een levend stripuniversum worden. Gamer.nl sprak verschillende ontwikkelaars over de strategie achter de game.
Marvel’s Avengers maakte tijdens E3 2019 een goede indruk, maar riep ook een hoop vragen op over het game-als-een-serviceprincipe. Zo wil de ontwikkelaar een spetterende campagne bieden, maar spelers ook motiveren om losstaande, coöperatieve Warzone-missies te spelen. Volgens studiohoofd Scot Amos is de game op dat vlak zo flexibel mogelijk en kunnen spelers over en weer tussen de campagne wanneer ze maar willen. Progressie van elke held, zoals vrijgespeelde gear en skills, wordt gedeeld tussen de campagne en Warzone-missie, en de game houdt rekening met het level van iedere speler. Tot op zekere hoogte dan, want de afstand tussen jouw level en dat van je vrienden is niet oneindig.
Het is echter wel aan te raden om toch eerst helemaal door de campagne te spelen, stelt regisseur Shaun Escayg. “Je hebt een aantal voordelen als je door het verhaal speelt, zoals bepaalde personages en gear die je vrijspeelt. Na de gebeurtenissen op A Day speel je namelijk de origin story van Kamala Kahn (Ms. Marvel) vrij, een fan die uiteindelijk zélf een Avenger wordt. Tijdens dat verhaal speel je verschillende Hero Missions, waarin je verkent wat er gedurende de vijf jaar na de gebeurtenissen plaatsvond of wat die held in de tussentijd heeft gedaan. En die held train en breid je uit met gear voor de Warzone-missies.”
©GMRimport
Een grotere arc
In de eerste instantie klinken Warzones als typische online omgevingen zoals je ze ook in titels als Destiny vindt, maar ze verschillen op een aantal vlakken. Ten eerste zijn het verschillende, losse gebieden in plaats van één grote wereld – volgens Crystal Dynamics een bewuste keuze. Daarin gaan spelers met drie vrienden of AI-compagnons op zoek naar de doelstelling van de missie, of naar verschillende points of interest die weer kunnen leiden naar een volgende set missies. Elke set missies vertelt weer een verhaal rondom een Marvel-personage, zoals de wederopbouw van Shield met Maria Hill. Elke Warzone heeft dus een eigen thema met een duidelijk doel.
Warzones staan ook centraal in het levende comic-universum dat Avengers na lancering moet worden. Na de campagne, die draait om het bij elkaar verzamelen van de helden met Kamela Kahn na een grote ramp, is het de bedoeling dat het verhaal wordt verteld door middel van nieuwe Warzones – woestijnen, bossen, omgevingen boven de atmosfeer – en met nieuwe helden het verhaal wordt uitgebreid. Dat gebeurt naast tijdelijke missies, die zo nu en dan op de War Table te zien zijn en draaien om dreigingen van de organisatie Advanced Idea Mechanics.
Voor de Marvel-fans zien de spectaculaire gevechten eruit als een interactie droom, maar behalve een aantal vliegmissies is er weinig variatie qua gameplay getoond.
-
Scot Amos vergelijkt de strategie zelf met een comicreeks met een lopend verhaal. “We willen spelers regelmatig bezighouden. Je moet het zo zien: hoe vaak wil je een nieuw comicboek hebben en erdoorheen lezen? Denk aan een held die we toevoegen, die aan het einde van het verhaal een nieuwe villain introduceert waar we later pas meer van zien. Je kan dan alles in delen beleven terwijl de game wordt uitgebreid.”
Daar voegt hij aan toe dat Crystal Dynamics zorgvuldig een plan heeft uitgestippeld voor hoe het verhaal zich ontwikkelt in de maanden na release. Hoewel spelers mogelijk dus M.O.D.O.K, de grote schurk in de campagne, al hebben verslagen, moet elke update bijdragen aan een grotere ‘arc’. “De campagne opent de deur naar veel andere verhalen rondom AIM en M.O.D.O.K, maar bijvoorbeeld ook onder het ijs in een hoek van de map. Dat laatste is bijvoorbeeld de start van een nieuw verhaal dat misschien wel maanden later pas opduikt.”
©GMRimport
Rolverdeling
Bovenstaande klinkt vrij ambitieus. Daarbij vraagt Square Enix geen geld voor uitbreidingen zoals Destiny 2 – de game bevat wel microstransacties voor een aantal exclusieve outfits – en qua concept komen eigenlijk alleen mobiele titels Marvel Future Fight en Marvel Strike Force in de buurt. Dat roept echter ook vragen op over de omvang van nieuwe content en verhalen, zoals hoe hoog de productiewaarde wordt. Shaun Escayg verzekert in ieder geval dat Marvel het team helpt een waardig verhaal neer te zetten middels vrijwel dagelijks overleg tussen Crystal Dynamics en Marvel Games, beiden in Californië gevestigd.
“Er zijn een hoop manieren waarop we nota bene een Avengers-verhaal konden benaderen. We hadden geluk met de samenwerking met Marvel. Ze zorgen ervoor dat we ons aan de canon houden, suggereren verschillende opties, wat we wel en niet kunnen gebruiken, hoe bepaalde personages zich gedragen en of ze in onze wereld passen.”
©GMRimport
Aanvullende helden zijn ook bedoeld om het aantal verschillende speelstijlen uit te breiden. Combat-regisseur en voormalige Sony Santa Monica-medewerker Vince Napoli legt uit dat de held niet bepaalt welke rol je binnen een team bekleedt, maar de gear en skills. “Elke held heeft een bepaalde basisspeelstijl, maar als je zijn of haar moves tof vindt, kun je kiezen hoe je die wilt uitbouwen en specialiseren. Denk aan een verdedigend of aanvallend ondersteunend personage, snellere of effectievere Heroic-aanvallen, of je richten op je uitrusting opwaarderen, zoals statuseffecten die vijanden doen krimpen.”
Diverse op comics gebaseerde moves en onderdelen helpen ook de gameplay fris te houden, een punt waar Marvel’s Avengers zich nog enigszins moet bewijzen. Voor de Marvel-fans zien de spectaculaire gevechten eruit als een interactie droom, maar behalve een aantal vliegmissies is er weinig variatie qua gameplay getoond. Het combosysteem en samenwerkingsmechanieken als speciale aanvallen in de Warzone-missies moeten daarom voldoende boeiend zijn om spelers bereid te krijgen het overkoepelende verhaal van de game te volgen.
Duidelijke visie
Uiteindelijk moet de waarde van Marvel’s Avengers op de lange termijn blijken. Met de eerste War Table-stream en aanvullingen van het overigens zeer getalenteerde ontwikkelteam heeft Square Enix in ieder geval een duidelijke visie geschetst; één waarin de helden voorlopig nog niet hebben gewonnen.
Marvel’s Avengers verschijnt op 4 september voor de PlayStation 4, Xbox One, Stadia en pc. PlayStation 5- en Xbox Series X-versies zijn ook in ontwikkeling.