Maker van inkoopbot reageert op Nintendo Switch-tekorten
Bird Bot, de inkoopsoftware die deels verantwoordelijk is voor de Nintendo Switch-tekorten in de Verenigde Staten, heeft gereageerd op de ophef. Hij heeft een interview gegeven met The Washington Post.
De maker reageerde op een artikel van Motherboard dat eerder verscheen. In dat artikel kwam er aan het licht dat een aantal bots deels verantwoordelijk zijn voor de grote Nintendo Switch-tekorten in de Verenigde Staten. Bird Bot is daar één van de grootste van. Toen dit nieuws naar voren kwam, kreeg de maker een grote laag kritiek over zich heen. Nu heeft hij in een interview met The Washington Postaangegevenachter zijn creatie te staan, ondanks het misbruik van software. “Sommige mensen noemden me een scalper. Het is gewoon vraag en aanbod,” zegt hij in het interview.
Bird Bot is gemaakt door een 16-jarige jongen die de software origineel had ontworpen om zijn vrienden aan een Switch te helpen. Al snel kwam de jongen erachter dat zijn bot sterker bleek dan verwacht en dat Bird Bot werd gebruikt om massaal verschillende producten op te kopen en door te verkopen voor woekerprijzen, waaronder Nintendo Switch-consoles. Zijn moeder, die ook aan het woord komt in het interview, zegt dat de meeste punten van kritiek valide zijn en dat zij daarmee haar zoon bewust heeft gemaakt van de consequenties van zijn actie. “Mijn man en ik hebben hem helpen begrijpen dat er gegronde klachten zijn. Zijn acties hebben gevolgen waar hij niet over nagedacht had.”
Deze ophef heeft wel een klein lichtpuntje; door het succes van deze bot wil de maker van Bird Bot na zijn school computer science studeren op de universiteit. Daarnaast heeft de software aandacht gekregen van een aantal grote bedrijven, waaronder Google.
Door het coronavirus zijn er op het moment Nintendo Switch-tekorten en is de console bijna niet aan te slepen voor de normale prijs.
©GMRimport