Ik mis microtransacties in Star Wars Squadrons
Nieuws

Ik mis microtransacties in Star Wars Squadrons

Hallo, mijn naam is Erik en ik heb een probleem: Ik ben geïndoctrineerd door microtransacties. Zo erg zelfs, dat ik ze blijkbaar mis als ze er niet zijn.

Afgelopen week recenseerde ik Star Wars Squadrons, een game die het in mijn lootbox-hatende ogen eigenlijk precies goed doet. Er zijn geen willekeurige beloningen, geen microtransacties waarbij je dingen voor echt geld kunt aanschaffen en geen toeters en bellen die je aanmoedigen om vooral meer dingen te kopen. Je verdient een in-game valuta door het spel te spelen en geeft dat vervolgens uit aan de spullen die je wilt hebben. Heel simpel.

©GMRimport

Loot Skywalker

Daar zit ik dan, in de cockpit van mijn X-Wing. Ik heb de coole racestrepen op mijn vleugels (niet dat iemand dat ziet) en een kapotte Death Star als een soort sleutelhanger aan mijn dashboard hangen. En nu? Ik heb precies de cosmetische voorwerpen gekocht die ik het leukst vind. Er is dan natuurlijk totaal geen reden om spullen die ik minder mooi vind ook nog te kopen. Die gebruik ik immers toch niet.

Alle reden om door te buffelen in Squadrons is als sneeuw voor de zon verdwenen. Nou komt dat in die game ook door een gebrek aan content en klassementen, maar toch. Als ik nog willekeurige snuisterijen te verdienen had, of mijn favoriete cosmetische voorwerpen nog moest winnen door een potje kansberekening via een lootbox, had ik mij veel meer geroepen gevoeld om door te spelen. Misschien was ik de game dan allang zat, maar wilde ik toch nog even die kekke verfbeurt voor mijn TIE Fighter binnenhalen.

Dit klinkt misschien vooral als een oproep tot meer vrij te spelen snufjes, maar wat ik hier mis zijn precies het soort snufjes die microtransacties normaal gesproken met zich mee brengen. Een Battle Pass geeft je pas aan het einde van tientallen niveaus de aller coolste voorwerpen en dwingt je zo om verder te spelen. Of denk aan lootboxen, die je met hun willekeurige kans op iets moois aan het lijntje houden. Je weet misschien niet eens wat je allemaal kunt krijgen in zo’n digitaal doosje, maar alleen al het idee dat je wellicht iets spectaculairs krijgt, houdt je spelende.

©GMRimport

Dommerik

Ik denk bijvoorbeeld aan mijn eigen ervaringen met Overwatch. Nee, ik heb daar geen enkele lootbox met echt geld gekocht en ik haat nog steeds de praktijken die eraan ten grondslag liggen. Deze virtuele casinokisten zijn ontworpen om zoveel mogelijk geld te ontfutselen van de mensen die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de verslavingsgevoelige spelers worden het meest aangetrokken tot deze confettibommen, die je elke keer als je geld uitgeeft laten geloven dat er een fantastische prijs voor het oprapen ligt.

Maar toch: die kansberekening plukt ook aan mijn ziel. Ik heb absoluut wat extra potjes Overwatch gespeeld om bepaalde skins in tijdelijke events te scoren. Zelfs wanneer mijn vrienden offline waren, terwijl ik online shooters eigenlijk alleen leuk vind met bekenden. Ik heb dus tegen mijn zin in een game gespeeld, zonder er echt van te genieten, om kans te maken op een leuke digitale versiering. Ik kon dat wel voor mijzelf rechtvaardigen: ik gaf er immers geen echt geld aan uit. Domme Erik - tijd is ook geld!

©GMRimport

Geen zin

Maar nu zit ik dus met Star Wars Squadrons in mijn maag, een game die ik best leuk vind en op zich nog wel wat langer door zou willen spelen. Ik mis alleen het gevoel van progressie, of het idee dat er iets spannends in het verschiet ligt. Deze game doet alles goed en houdt zich aan alle regels van microtransacties die ik me kan wensen, maar het heeft de vreugde uit het spel gezogen.

Geen kansberekening, geen wortel die je wordt voorgehouden met fonkelende beloningen. Geen valse beloftes, geen creditcardgegevens ingevuld en geen geld uit mijn portemonnee gestolen. Geen kunstmatige ingrepen om een game levend te houden en je te laten doorspelen terwijl je er eigenlijk klaar mee bent. En nu dus geen zin meer om te spelen. Wat moet ik nu met mijn principes?

Deze game doet alles goed en houdt zich aan alle regels van microtransacties die ik me kan wensen, maar het heeft de vreugde uit het spel gezogen.

-

Het antwoord is natuurlijk simpel: als een game niet goed genoeg is of je niet genoeg aanspreekt om je zonder al die foefjes te blijven boeien, dan is dat maar zo. Tijd om te stoppen met het spel. Er zijn teveel games die om je aandacht vechten om iets alleen maar te spelen voor een kans op een cadeautje.

Maar het laat wel goed zien waarom die microtransacties, Battle Passes en lootboxen zo verdraaid effectief zijn en waarom er zo onvoorstelbaar veel geld mee wordt verdiend. Ons brein is vooral gericht op nieuw, spannend en spectaculair, en niet op voor de zoveelste keer hetzelfde. We zijn altijd op zoek naar de overtreffende trap, ook al blijven we dezelfde game spelen. Ik speel Squadrons nu alleen nog met vrienden, en niet om voortgang te maken in een betekenisloze carrousel. En zo hoort het eigenlijk ook.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees de andere columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!