Hoe Call of Duty Mobile de limieten van smartphone-gaming ontduikt
Nieuws

Hoe Call of Duty Mobile de limieten van smartphone-gaming ontduikt

Het is alweer een jaar geleden sinds de release van Call of Duty Mobile. In die twaalf maanden behaalde de shooter een sterke positie binnen de mobiele markt en werd hij 300 miljoen keer gedownload. Gamer.nl sprak met Chris Plummer, de Vice President Mobile van Activision, over het landschap waarin de game zich bevindt en hoe de toekomst eruitziet.

Call of Duty Mobile lanceerde vorig jaar met 14 maps, maar dat aantal is met het tiende seizoen uitgebreid naar 23 stuks. Ook kent de game nu 27 in plaats van één gamemodi en is het aantal wapens hoger dan elke consolegame uit de franchise. Daarbovenop is CoD Mobile ondertussen de derde meest opbrengende mobiele shooter, met alleen de giganten Fortnite en PUBG erboven. Het is een knappe prestatie voor een mobiele game die slechts een jaar uit is.

Het mobiele platform groeit nog altijd als een kool en is daarom een logisch platform voor Activision om in te investeren. Met de komst van gamesmartphones, cloud gaming en 5G wordt het mobiele platform steeds uitgebreider en belangrijker. Ook snoept mobiel gamen mee van de opleving van e-sports. Zo heeft CoD Mobile haar eerste wereldkampioenschappen, die op moment van schrijven plaatsvinden. We vroegen Chris ernaar.

©GMRimport

Gamer.nl: In maart zijn jullie overgestapt naar maandelijkse thematische seizoenen, een flink tempo vergeleken met wat andere games doen. Wat heeft tot deze keuze geleid en wat heb je ervan geleerd?

Chris:We begonnen met een trager tempo van seizoenen uitbrengen. We gingen kijken naar wat er precies gebeurde in de markt en wat er precies werkte. Maar toen we zagen hoe spelers betrokken waren bij het spel en de feedback die we van ze kregen, gingen we kijken wat we nog meer konden doen. Toen we besloten over te stappen naar maandelijkse seizoenen werd ook duidelijk dat variatie in content een grote factor was waarom spelers CoD Mobile blijven spelen. De besturing en de authenticiteit van de CoD-franshise zijn belangrijke factoren voor plezier, maar het is het feit dat elke keer wanneer je de game opstart je nieuwe content, events, modi en maps ziet die een fris en nieuw gevoel aan de ervaring geven.

De keuze had ook te maken met hoe mensen denken en werken: in maanden, weken, jaren. Ze denken niet in twee maanden of negentig dagen, dat is niet een gebruikelijk interval. Dus wat we eigenlijk doen is het matchen van natuurlijk menselijk gedrag wat betreft het uitbrengen van seizoenen.

Het is natuurlijk erg moeilijk om bij te blijven, om eerlijk te zijn. Het is erg veel content om te maken, vooral in zo’n snel tempo. Er moet veel gepland worden, je bent zo vier seizoenen aan het vooruitplannen terwijl je bezig bent met de lancering van een ander seizoen. Het is veel werk, maar het is ook erg spannend en opwindend. Niet alleen voor de spelers, maar ook voor het team. We hebben dus veel geleerd van deze werkwijze; hoe we daar vlug en handig in kunnen zijn, hoe we feedback van de spelers kunnen meenemen in het volgende seizoen. Maar het blijft een uitdaging om elk seizoen een eigen thema te kunnen geven.

©GMRimport

Het mobiele platform verandert in rap tempo. Zijn er technologische vooruitgangen van de afgelopen jaren die cruciaal bleken te zijn voor de ontwikkeling van CoD Mobile?

Het is zeker een interessant en dynamisch platform om op te werken omdat elk nieuw apparaat is niet altijd sterker dan de vorige. Aan de ene kant wordt de technologie van tijd tot tijd steeds beter en de gemiddelde hardwarecapaciteit van de speler blijft groeien, maar dat is niet zo per telefoon die uitkomt. Wanneer je een nieuwe console of een nieuwe pc krijgt, dan heb je het altijd over betere processor, betere videokaart, beter RAM en ga zo maar door. Dat is niet altijd het geval bij telefoons.

We moeten daarom voorzichtig te werk gaan. We zorgen dat we altijd gebruik kunnen maken van nieuwe technieken, zoals een hogere resolutie en meer rekenkracht, maar niet iedereen heeft toegang tot deze vooruitgang. Als we kijken naar de benchmarks van CoD Mobile, zien we dat de game erg goed draait op een breed scala van telefoons, en dat is iets waar we erg tevreden mee zijn. Daarbovenop ziet de game er op elk apparaat gewoon goed uit. Als ik de game op een groot tv-scherm afspeel om de Europese play-offs van de wereldkampioenschappen te kijken, ziet de game er gewoon tof uit, zelfs op een groot scherm.

De grootste technologische vooruitgang die we tegemoet gaan is natuurlijk 5G en de bandbreedte die het met zich meebrengt. Voor een game als Call of Duty is bandbreedte gewoon belangrijk. De kleine vertraging die je met 5G krijgt is cruciaal voor een multiplayergame. De statistieken erachter zijn misschien niet zo sexy, maar het speelt een grote rol voor de toekomst van online gaming op het mobiele platform.

©GMRimport

5G is natuurlijk ook gunstig voor cloud gaming. Dat gaat ervoor zorgen dat spelers nog makkelijker consolegames kunnen spelen op hun telefoon, zo ook de console-versies van Call of Duty. Hoe gaat CoD Mobile zich onderscheiden van de console-games met de komst van cloud gaming?

Dat zijn technologiëen dat we altijd in de gaten houden. De perspectieven en acceptatie van spelers op cloud gaming blijft veranderen terwijl de technologie zelf dat ook doet. Ik denk dat we momenteel nog vrij veilig zijn doordat wij de beste beste ervaring op mobiel leveren en blijven optimaliseren.

Voor ons is het heel belangrijk dat het een mobile first-ervaring is en dat merk je ook aan de game. Er zijn genoeg multiplatformgames die ook een mobiele versie hebben. Bij deze games merk je vaak dat de mobiele versie de slechtste ervaring biedt, en in die positie willen we niet zitten. Wij willen dat CoD Mobile de beste mobiele shooter is zonder compromissen en ik denk dat dat onze aanpak is voor de nabije toekomst.

Er zijn genoeg multiplatformgames die ook een mobiele versie hebben. Bij deze games merk je vaak dat de mobiele versie de slechtste ervaring biedt, en in die positie willen we niet zitten.

-

Momenteel zijn de CoD Mobile World Championships bezig. Dit is het eerste officiele wereldkampioenschap die wordt gehouden. Hoe heeft dit hoge niveau van gamen, e-sports, invloed op de game zelf?

We zagen vooral een grote verbetering in ranked matches in de game. Doordat CoD Mobile zo toegankelijk is voor iedereen, heeft iedereen ook een mogelijk pad naar e-sports voor zich liggen door simpelweg ranked te spelen. Spelers werden erg goed en nu kunnen zij als het ware diplomeren of promoveren naar echte competitieve teams. Dat wordt ondersteund en is werkelijkheid geworden door features in de game zelf.

Dat enthousiasme van deze competitieve spelers gaf ons de kans om dat om te zetten naar eventueel een prijs en in een uitzending te zien zijn tijdens onze kampioenschappen. Dus dat heeft zeker de manier veranderd hoe mensen denken over ranked play en spelen ervan. Spelers worden erg goed in de game en dan ligt er pad voor hun voeten dat ze kunnen bewandelen door de in-game ondersteuning.

©GMRimport

Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee je te maken krijgt bij een mobiel toernooi in vergelijking met een conventioneel e-sporttoernooi met pc's of consoles?

Eerlijk gezegd kwamen de meeste uitdagingen van de situatie waar we momenteel natuurlijk in zitten. De lockdown heeft vanzelfsprekend een grote impact op e-sports. Elke sport is gebouwd rondom het concept van mensen die samenkomen in een arena, en dat kan nu niet. Nu moet je dus opnieuw bekijken hoe e-sports zal werken om daar mee om te gaan.

Het voordeel dat CoD Mobile heeft, is omdat de e-sports soort van geboren is uit de in-game extensie van ranked die ik eerder noemde, zijn we eigenlijk minder hard geraakt door de pandemie dan andere e-sports. We waren niet compleet afhankelijk van die arena-ervaring. Onze top-prioriteit was dat het in-game ervaring is, maar er zijn genoeg logistieke uitdagingen om een e-sports-toernooi uit te voeren op afstand in een lockdown-scenario met de spelers thuis.

We kunnen het natuurlijk niet eindigen zonder het te hebben over Call of Duty Black Ops: Cold War, die bijna in de winkels ligt. Gaat CoD Mobile deze release nog vieren met bepaalde content?

Op dit moment hebben we ons jubileumseizoen en als je naar de in-game club gaat zie je Russell Adler staan, een personage uit Cold War dat jou missies kan geven. Er wordt ook hier en daar al wat gehint naar de continuiteit in de franchise. Ik kan er verder niet veel over weggeven, maar we hadden tijdens de levenscyclus van Modern Warfare content uitgebracht die connecties met die game heeft, en ik ben dan ook enthousiast over de dingen die we gaan doen met Cold War. Er zijn al wat easter eggs verstopt in CoD Mobile, ik weet niet of de spelers ze allemaal al gevonden hebben.

Lees meer interviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!