Het ontstaan van Kirby: van placeholder naar mascotte
Nieuws

Het ontstaan van Kirby: van placeholder naar mascotte

Dertig jaar geleden maakte een blobje genaamd Kirby zijn debuut in Kirby's Dream Land voor de Game Boy. Inmiddels is hij niet meer weg te denken uit het gamelandschap; het personage is uitgegroeid tot één van Nintendo’s meest iconische mascotten. Daarom is het des te verwonderlijker dat Kirby zijn leven eigenlijk slechts als simpele placeholder begon.

Een veelgehoorde klacht onder doorgewinterde gamers is dat games de laatste jaren te makkelijk zijn geworden ten opzichte van vroeger. Vroeger, toen volgens hen alles beter was. Ergens hebben ze natuurlijk ook gewoon een punt: veel games waren vroeger een stuk uitdagender. Het was zwemmen of verzuipen; je werd in het diepe gegooid zonder enige hulp, een paar spaarzame aanwijzingen in de handleiding daargelaten. 

©GMRimport

Jarenlang was gamen dus voornamelijk een hobby voor doorgewinterde gamers. Nintendo wilde die status quo doorbreken. Het bedrijf zag in dat er een groep gamers was die nooit en te nimmer de vaardigheden zou opbouwen om Metroid of zelfs Super Mario Bros. uit te spelen. Nintendo wilde daarom een game maken waar werkelijk iedereen van zou kunnen genieten, ook mensen zonder razendsnelle reflexen, een ijzersterk doorzettingsvermogen of een feilloze concentratie. 

De blob van Masahiro Sakurai

Een jonge werknemer van HAL Laboratory genaamd Masahiro Sakurai mocht dit spel bedenken. Sakurai – die we inmiddels vooral kennen als de man achter Super Smash Bros. – ging aan de slag met de Game Boy-titel Twinkle Popo. Omdat er nog geen artwork voor de game om handen was, besloot Sakurai zelf maar een eenvoudig, tijdelijk personage te tekenen om die vervolgens te gebruiken in zijn spel. Een ronde vorm, een paar handen en voeten en hij kon weer door met ontwikkelen. Twinkle Popo moest vooral gameplaytechnisch goed én gemakkelijk in elkaar steken; het daadwerkelijke uiterlijk van het hoofdpersonage zou later wel komen.

Dat het personage in Twinkle Popo moest kunnen vliegen, was meteen duidelijk voor Sakurai. Op die manier konden spelers namelijk gemakkelijker obstakels en vijanden ontwijken. Het was echter ook weer niet de bedoeling dat spelers overal overheen zouden vliegen. Daarom voegde hij de mogelijkheid toe om vijanden op te zuigen, die dan ofwel konden worden opgeslokt, of aanvallend konden worden weggeschoten. Met die twee simpele hoekstenen werd de fundering voor de game gelegd.

©GMRimport

Sakurai besloot zijn game gedurende de ontwikkeling te presenteren aan de bazen van HAL Laboratory. De simpele placeholder die tijdelijk als personage diende, zat daar nog steeds in. "Ik had een dummy nodig om duidelijk te maken wat het echte personage in het spel zou doen," zo blikte hij (via Eurogamer) terug. "Ik zette gewoon een Kirby-vormige blob in mijn presentatie als placeholder.” Geheel onverwachts bleken Sakurai’s bazen dol te zijn op het blobje te zijn. “Iedereen vond het zo leuk dat we besloten om hem zonder grote veranderingen in de game te houden."

De geboorte van Kirby

Op dat moment had het aandoenlijke wezentje in Twinkle Popo echter nog geen naam. Er werd nog gedacht aan de naam Popopo, maar Nintendo vreesde dat de naam niet aan zou slaan in het Westen. Wie uiteindelijk de naam Kirby verzon, is niet helemaal duidelijk. Sakurai zelf lijkt zich dat ook niet meer goed te kunnen herinneren.

We kunnen dan ook theorieën bedenken tot we een ons wegen. Stond het stofzuigermerk Kirby Company ter inspiratie? Was het de tegenstelling tussen de vrij hard klinkende naam en het zachte, ronde personage? Of was het toch Nintendo's juridisch adviseur, John Kirby, die geëerd werd? De meeste mensen geven de voorkeur aan die laatste verklaring. 

John Kirby was de advocaat die Nintendo vertegenwoordigde toen het bedrijf aangeklaagd werd door Universal. Laatstgenoemde bedrijf beweerde dat Donkey Kong een inbreuk op het auteursrecht van King Kong was. Het werd een lange, slopende zaak die Nintendo uiteindelijk toch wist te winnen. Naar verluidt bedankte het bedrijf Kirby door hem een boot te schenken én een decennium later een personage naar hem te vernoemen. 

©GMRimport

Dertig jaar Kirby

Of het verhaal nu waar is of niet, het eindresultaat blijft hetzelfde: Popopo werd vervangen door Kirby. Uiteraard moest met die naamsverandering van het personage ook de titel van de game op de schop. Twinkle Popo werd omgedoopt tot Hoshi no Kābī, wat zoveel betekent als Kirby of the Stars. Internationaal werd Kirby's Dream Land als titel gekozen. Het bleek inderdaad een schot in de roos te zijn: binnen een jaar tijd ging de game wereldwijd een miljoen keer over de toonbank.

©GMRimport

Kirby viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. In die dertig jaar na het succes van Kirby's Dream Land is het personage uitgegroeid tot een van de mascotten van Nintendo. Niet slecht voor een personage dat is ontstaan als tijdelijke placeholder! Vooral knap is dat Kirby in die dertig jaar tijd altijd een personage voor het grote publiek is gebleven, met toegankelijke games waar jong en oud van kunnen genieten. Laten we hopen dat dat zo zal blijven.

Lees hier de Gamer.nl-recensie van de nieuwste game in de franchise, Kirby en de Vergeten Wereld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error