Het ontstaan van Kirby: van placeholder naar mascotte
Nieuws

Het ontstaan van Kirby: van placeholder naar mascotte

Dertig jaar geleden maakte een blobje genaamd Kirby zijn debuut in Kirby's Dream Land voor de Game Boy. Inmiddels is hij niet meer weg te denken uit het gamelandschap; het personage is uitgegroeid tot één van Nintendo’s meest iconische mascotten. Daarom is het des te verwonderlijker dat Kirby zijn leven eigenlijk slechts als simpele placeholder begon.

Een veelgehoorde klacht onder doorgewinterde gamers is dat games de laatste jaren te makkelijk zijn geworden ten opzichte van vroeger. Vroeger, toen volgens hen alles beter was. Ergens hebben ze natuurlijk ook gewoon een punt: veel games waren vroeger een stuk uitdagender. Het was zwemmen of verzuipen; je werd in het diepe gegooid zonder enige hulp, een paar spaarzame aanwijzingen in de handleiding daargelaten. 

©GMRimport

Jarenlang was gamen dus voornamelijk een hobby voor doorgewinterde gamers. Nintendo wilde die status quo doorbreken. Het bedrijf zag in dat er een groep gamers was die nooit en te nimmer de vaardigheden zou opbouwen om Metroid of zelfs Super Mario Bros. uit te spelen. Nintendo wilde daarom een game maken waar werkelijk iedereen van zou kunnen genieten, ook mensen zonder razendsnelle reflexen, een ijzersterk doorzettingsvermogen of een feilloze concentratie. 

De blob van Masahiro Sakurai

Een jonge werknemer van HAL Laboratory genaamd Masahiro Sakurai mocht dit spel bedenken. Sakurai – die we inmiddels vooral kennen als de man achter Super Smash Bros. – ging aan de slag met de Game Boy-titel Twinkle Popo. Omdat er nog geen artwork voor de game om handen was, besloot Sakurai zelf maar een eenvoudig, tijdelijk personage te tekenen om die vervolgens te gebruiken in zijn spel. Een ronde vorm, een paar handen en voeten en hij kon weer door met ontwikkelen. Twinkle Popo moest vooral gameplaytechnisch goed én gemakkelijk in elkaar steken; het daadwerkelijke uiterlijk van het hoofdpersonage zou later wel komen.

Dat het personage in Twinkle Popo moest kunnen vliegen, was meteen duidelijk voor Sakurai. Op die manier konden spelers namelijk gemakkelijker obstakels en vijanden ontwijken. Het was echter ook weer niet de bedoeling dat spelers overal overheen zouden vliegen. Daarom voegde hij de mogelijkheid toe om vijanden op te zuigen, die dan ofwel konden worden opgeslokt, of aanvallend konden worden weggeschoten. Met die twee simpele hoekstenen werd de fundering voor de game gelegd.

©GMRimport

Sakurai besloot zijn game gedurende de ontwikkeling te presenteren aan de bazen van HAL Laboratory. De simpele placeholder die tijdelijk als personage diende, zat daar nog steeds in. "Ik had een dummy nodig om duidelijk te maken wat het echte personage in het spel zou doen," zo blikte hij (via Eurogamer) terug. "Ik zette gewoon een Kirby-vormige blob in mijn presentatie als placeholder.” Geheel onverwachts bleken Sakurai’s bazen dol te zijn op het blobje te zijn. “Iedereen vond het zo leuk dat we besloten om hem zonder grote veranderingen in de game te houden."

De geboorte van Kirby

Op dat moment had het aandoenlijke wezentje in Twinkle Popo echter nog geen naam. Er werd nog gedacht aan de naam Popopo, maar Nintendo vreesde dat de naam niet aan zou slaan in het Westen. Wie uiteindelijk de naam Kirby verzon, is niet helemaal duidelijk. Sakurai zelf lijkt zich dat ook niet meer goed te kunnen herinneren.

We kunnen dan ook theorieën bedenken tot we een ons wegen. Stond het stofzuigermerk Kirby Company ter inspiratie? Was het de tegenstelling tussen de vrij hard klinkende naam en het zachte, ronde personage? Of was het toch Nintendo's juridisch adviseur, John Kirby, die geëerd werd? De meeste mensen geven de voorkeur aan die laatste verklaring. 

John Kirby was de advocaat die Nintendo vertegenwoordigde toen het bedrijf aangeklaagd werd door Universal. Laatstgenoemde bedrijf beweerde dat Donkey Kong een inbreuk op het auteursrecht van King Kong was. Het werd een lange, slopende zaak die Nintendo uiteindelijk toch wist te winnen. Naar verluidt bedankte het bedrijf Kirby door hem een boot te schenken én een decennium later een personage naar hem te vernoemen. 

©GMRimport

Dertig jaar Kirby

Of het verhaal nu waar is of niet, het eindresultaat blijft hetzelfde: Popopo werd vervangen door Kirby. Uiteraard moest met die naamsverandering van het personage ook de titel van de game op de schop. Twinkle Popo werd omgedoopt tot Hoshi no Kābī, wat zoveel betekent als Kirby of the Stars. Internationaal werd Kirby's Dream Land als titel gekozen. Het bleek inderdaad een schot in de roos te zijn: binnen een jaar tijd ging de game wereldwijd een miljoen keer over de toonbank.

©GMRimport

Kirby viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. In die dertig jaar na het succes van Kirby's Dream Land is het personage uitgegroeid tot een van de mascotten van Nintendo. Niet slecht voor een personage dat is ontstaan als tijdelijke placeholder! Vooral knap is dat Kirby in die dertig jaar tijd altijd een personage voor het grote publiek is gebleven, met toegankelijke games waar jong en oud van kunnen genieten. Laten we hopen dat dat zo zal blijven.

Lees hier de Gamer.nl-recensie van de nieuwste game in de franchise, Kirby en de Vergeten Wereld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!