Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten
Gamer.nl
Reviews

Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten

Met Kirby en de Vergeten Wereld gooit HAL Laboratory het over een andere boeg: het betreft een driedimensionale, post-apocalyptische platformgame. Toch merk je tijdens het spelen niet eens zo gek veel van deze rigoureuze metamorfose. Het is en blijft een Kirby-game, maar wel een van de leukste tot nu toe.

Je ziet aan Kirby en de Vergeten Wereld duidelijk dat Nintendo de Kirby-franchise wil evolueren, maar tegelijkertijd nog zoekende is naar de juiste richting. Dat begint eigenlijk al bij het opstarten van de game, waar je een keuze maakt tussen de ‘Spring-breeze’- en ‘Wild’-moeilijkheidsgraad. Mooie termen, maar enige vorm van duiding was fijn geweest. Na het testen van beide modi is het verschil nauwelijks te merken; ze zijn beide niet bepaald uitdagend.

Natuurlijk hoeft niet alles zich te conformeren aan de klassieke Mario-games. Een dergelijke keuze toont echter wel aan dat Nintendo een breder publiek wil bereiken, terwijl het de laatste jaren niet veel durft te experimenteren met deze franchise. Maar ach, wat maakt dat uit als het eindproduct gewoon goed is - zéker voor Kirby-begrippen?

©GMRimport

Luilekkerland

Dat komt grotendeels door de magische wereld waar je als het aandoenlijke, roze mannetje doorheen wandelt. Doordat de levels behoorlijk van elkaar verschillen, blijf je nieuwsgierig naar het volgende gebied en bijbehorende thema. Zo transporteert de game je naar de meest betoverende plekken in het Kirby-universum. De ene keer trotsteer je een verlaten winkelcentrum, dan weer bezoek je een verlaten pretpark en voor je het doorhebt vlieg je als een Kirby-vliegtuig langs tropische gebergtes. Ondanks dat de levels soms wat leeg ogen, ervaar je dat tijdens het spelen niet zo, omdat de vijanden redelijk groot zijn ten opzichte van Kirby, waardoor de leegtes goed worden opgevuld.

Het siert de game dus eigenlijk dat je er relatief gemakkelijk doorheen wandelt, al ben je daardoor wel geneigd als een gek door de content heen te blazen. Dat terwijl veel van de schoonheid zich juist in het uitgebreid verkennen van de levels schuilhoudt. Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen. Vaak zijn de levels zo ingedeeld dat de geheimen zich net buiten het speelveld schuilhouden en dat je een bepaalde Mondvol-vorm – waarbij Kirby in een object verandert - of vaardigheid nodig hebt om ze op te lossen. 

Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen

-

Die geheimen hebben vaak te maken met het vijftal opdrachten dat je voorafgaand aan een level meekrijgt. Dat kan gaan om een stel lantaarns dat je moet ontvlammen, verstopte posters die je moet vinden of het opsporen van Kirby’s ontvoerde vrienden, Waddle Dee’s. Vooral dat laatste is belangrijk, want dat is uiteindelijk waar Kirby’s missie om draait: hoe meer Waddle Dee’s je bevrijdt, hoe sneller je de volgende eindbaas mag uitdagen en hoe verder je dus komt in de game.

Daarnaast verhuizen alle bevrijde Waddle Dee’s naar jouw dorpje, waardoor je nieuwe winkels en minigames vrijspeelt. Vergeet dus niet af en toe op de rem te trappen, van de mooie omgevingen te genieten en te zoeken in alle hoeken en gaten. Dat langzamer speeltempo wordt in ieder geval niet door de vijanden afgedwongen, want daar loop je zo doorheen - zeker met het scala aan vaardigheden die Kirby in deze game tot zijn beschikking heeft.  

Je bent wat je eet

Je hebt het ongetwijfeld meegekregen: Kirby beschikt in De Vergeten Wereld over de superkracht om vaardigheden van vijanden te kopiëren door een hapje van ze te nemen. En er loopt genoeg lekkers rond in de Vergeten Wereld. Binnen de korstte keren vlieg je als een wervelstorm door groepen vijanden heen en werk je de ene na de andere naar de grond met een gigantische hamer, chakram of een zak bommen. Ondanks dat veel van deze vaardigheden overkomen als een gimmick, blijven ze door het grote aanbod constant boeien. Zeker met de komst van de Mondvol-vormen en upgrademogelijkheden in de wapenwinkel zijn de mogelijkheden bijna overweldigend.

Dat maakt het extra jammer dat al die vaardigheden niet echt op de proef worden gesteld, op een paar epische baasgevechten na. Zo kwam ik pas in de derde wereld achter een mechaniek om aanvallen te ontwijken – dat had ik daarvoor simpelweg niet nodig. Dit maakt gevechten een stuk enerverender, maar is dus compleet overbodig bij het gros van de vijanden.

Op gebied van platformactie houden de gethematiseerde parkoers, puzzels en obstakels de glimlach op je gezicht, maar vernieuwend is het allerminst. Van een sprongetje over stekels, naar een beewegend plateau en vervolgens een vlucht richting het volgende obstakel. Hoewel daar niets mis mee is, zijn er in binnen dit genre betere alternatieven te vinden, zoals Super Mario 3D World en Sackboy: A Big Adventure. Daarnaast zorgen Kirby’s korte beentjes ervoor dat alles net even langzamer gaat dan in de gemiddelde platformer. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wees jezelf, Kirby

Niet alleen het speltempo is even wennen, ook de camera in de coöperatieve modus laat wat te wensen over. Dat merk je vooral tijdens de uitdagendere baasgevechten richting het einde van de game. Daar wordt Bandana Waddle Dee (de tweede speler) compleet genegeerd, waardoor die zich al snel overbodig voelt. De camera volgt immers enkel de beweging van Kirby, waardoor je als speler twee soms geen idee hebt waar je loopt en welke aanval je uitvoert. Gelukkig valt dat in de levels zelf enorm mee en heeft Kirby’s handlanger dan een stuk meer in te brengen. De standaard aanvallen van Bandana Waddle Dee worden wel wat eentonig aan het einde van de rit, maar dat komt voornamelijk omdat Kirby de ene nieuwe aanval na de andere voorgeschoteld krijgt.

Wat dat betreft is het een goede keuze geweest van de ontwikkelaar om er geen ellenlange game van te maken. Binnen tien uur heb je het hoofdverhaal wel doorgespeeld en met nog eens zeven extra uur speeltijd heb je alle winkels, mingames en andere geheimen gevonden. Kirby en de Vergeten Wereld speelt gedurende die uren heerlijk weg en biedt een compleet zorgeloze ervaring voor jong en oud. De spelwereld oogt magisch, het wapenarsenaal gigantisch, de puzzels zijn boeiend en door de lage moeilijkheidsgraad is van frustratie nimmer sprake. In de huidige, hectische maatschappij is de vrolijkheid en zorgeloosheid die Kirby uitstraalt een welkome afwisseling.

©GMRimport

Kirby en de Vergeten Wereld is vanaf 25 maart voor Nintendo Switch verkrijgbaar.

Goed
Conclusie

Kirby en de Vergeten Wereld is een van de leukste Kirby-games tot nu toe. De magische driedimensionale spelwereld, talloze vaardigheden en grappige Mondvol-vormen blijven vermaken. Verwacht echter geen diepgaande gevechten of uitdagende platformactie - de focus ligt puur op zorgeloos plezier.

Plus- en minpunten
  • Prachtig ogende driedimensionale spelwereldje, veel gevarieerde vaardigheden, positieve sfeer
  • Camerabesturing tijdens coöperatieve baasgevechten, weinig vernieuwende platformactie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!